2kg nakkekoteletter av svin
2 sjalottløk
6 fedd hvitløk
3 røde chilipepper
1 hel bunt vårløk
1 hel pose Eldorado blomkålblanding
1 liter vann
2 ss smør
Etter at alt var ferdig og vel så det, silte jeg av krafta. Det ble ca 6 dl.
Det er denne krafta jeg trenger et estimat på iallfall karber og kalorier på. Ikke nøye om det er 100 kcal fra eller til, men sånn snirkus.
Laget suppe på 3-4 dl i dag, og sliter veldig med å anslå karb og kcal på suppa pga krafta. Og siden jeg logger en ukes inntak i forbindelse med vekt- og kostgruppe hadde det vært veldig kjekt å vite anslagsvis hva jeg har tatt inn.
Jeg mistenker at løk og hvitløk har karamellisert seg og avgitt mye karber asså. Og gulrøttene i bunnen har vel også avgitt noe. Skvisa det endatil i en sil etterpå. Det MÅ da være myemye mer enn 0,3.
Jeg lager mye kraft av kylling og karbohydrat nivået vil jeg tippe er ganske lavt (3gulrot og en løk) men fettinnholdet høyere. Det ser jeg jo på fettlaget som ligger på toppen. Men det vil være umulig å si eller anta noe som helst er min erfaring som ivrig buljong koker de siste fire årene.
Røft regnet etter og ha lagt det inn på diett.no, vil det være snakk om 35 karbohydrater, men du har jo bare skvist grønnsakene, og ergo vil det ikke være så mye.
Alt i løkfamilien inneholder en del karbohydrater, men det som trekker opp er blomkålblandingen fra eldorado som vil gi 22 karbohydrater ifølge diett.no. Da går jeg utifra at det er en 400 grams pose og IKKE en 800 grams pose.
Blomkålblandingen fra eldorado inneholder mye erter og gulrøtter i forhold til blomkål, og det er dette som trekker karbohydratene i været.
Hmmm, det skulle ikke være nok til å fucke opp for meg. Laga saus på 1/3 og suppe på resten. Og spiste jo bare halvparten selv.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.