Jeg burde vel ha skrevet rett til Rema og spurt selv, men er det noen her som vet hva disse inneholder og karboinnholdet??
Jeg synes de er kjempegode på smak og deler hver briks opp i fire skiver, så det blir ikke så mye jeg spiser til ett måltid. Og det er heller ikke mer enn 2-3 ganger i måneden at jeg kjøper de (latskap!).
Har ikke noe bilde av de, men de er ca 15x6x4 cm og de har tre skrå kutt i de på toppen. Masse frø i de og de er mørke på fargen. Her ligger de sammen med skoleboller og baguetter, så det er ikke den plassen lavkarbere vanligvis går og ser etter mat ;). Tror de koster 12 kr stykket (en stund siden jeg har kjøpt de nå).
Har inntrykk av at det som i dagligvarebutikkjeder markedsføres som "lavkarbo"-et eller annet, ikke er spesielt lavkarbo. men ment å friste og gi god samvittighet for å spise sukkerholdige matvarer for de som er på lavkarbo?
Tar jeg feil nå eller? Husker det lavkarbobrødet som var så populært for et par tre år siden på Rema 1000. Var jo lavkarbo det når man sammenliknet med normalt kneipbrød f.eks Og det sier vel alt om hvor lite lavkarbo "lavkarbobrødet" egentlig var.....
Vet dere, Sonim og Index, jeg har en mistanke om at dere har helt rett :D.
De briksene er såpass gode at jeg mistenker de for å inneholde flere ingredienser som ikke akkurat er lavkarbo. Men hvis det er som Kanutten sier, at de inneholder 20 g karbo /100g, så er det jo bedre enn mange andre tebriks og baguetter osv.
De som er på generell lavkarbo kan nok spise de.
Uansett har jeg sendt en mail til Rema og spurt nå, så da får jeg forhåpentligvis et svar :)
På vår rema har jeg sett lavkarboknekkebrød - glutenfrie. Det er bare det at de inneholder soyabønner. :( Da baker jeg heller knekkebrød selv - med bløtlagte frø og null soya).
På bunnpris der jeg bor selger de lavkarboknekkebrød. Jeg tror det er nannahs oppskrift. Det koster 29 kr for 8-10 skiver. De er kjempegode og jeg klarer ikke lage dem like billig og gode selv.
Så bra!
Vi har ikke Bunnpris her.... det jeg har sett av lavkarboknekkebrød uten soya har innehold rugmel som har dratt opp karbetallet. Det har og vært en og annen bit som har smakt harskt. :(
Men jeg prøver å lage selv med bløtlagte - gjerne spirede frø og heller supplere med kjøpeknekkebrød av og til. Lettere å fordøye og næringen skal være lettere tilgjengelig etter bløtleggingen - og jeg føler at jeg trenger den næringen jeg kan få.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.