< Tilbake til oversikten

5:2-dietten

#1

Alvepia sa for siden:

Hei.

Etter et langt opphold, etter mye om og menn og fram og tilbake, og et lite bitch slapp i tryne, så fant jeg ut at jeg måtte venne andre kinne til og komme på meg tilbake her i varmen;)

Nå er det mye skriverier om denne 5:2 Dietten , så jeg lurte på om noen har hengt seg på den?

Jeg begynte i går :)

Måtte slutte med Lavkarbo, grunnet blodårene, tettet seg veldig, grunnet, mye fett og karbo desverre.

:eek:


#2

Ziltoidia sa for siden:

Jeg har ikke personlig prøvd 5:2-dietten, men jeg tror det er veldig individuelt hvor vidt den virker. På en side kan man oppleve god mestring av å klare å (nesten)faste to dager i uken, men på en annen side kan man krølle til forbrenningen skikkelig og ende opp med å kompensere de resterende fem dagene. Med andre ord at man overspiser.

I bunn og grunn tror jeg den fungerer best hvis man allerede har et sunt kosthold uten overspising, som man holder seg til de andre fem dagene. Men hvis det fører til et anstrengt forhold til mat og sult, såæh... nei.

Du spurte jo egentlig ikke om hva jeg mener, men siden jeg har vurdert 5:2-dietten, tenkte jeg bare å dele mine tanker om det. :p

Lykke til og fortelle gjerne hvordan det går.


#3

index sa for siden:

Høres veeeldig rart ut! Lavkarbo tetter ikke blodårer, det er bare VG propaganda. Hvem er det som har fortalt deg at du har tette blodårer:confused:


#4

Alvepia sa for siden:

Det skal jeg :) Jeg skal oppdatere deg det jeg kan :) Begynte med en fastedag i går, og skal ha neste på torsdag! :)


#5

Alvepia sa for siden:

Min lege, jeg har gått på lavkarbo i siden 2010, å fikk akutt blodsamling.
Da ble det tatt en del tester, som tilsvarte kostholde.


#6

Borealis sa for siden:

Jeg har også gått over til et mere liberalt kosthold ift karbohydrater, men prøver holde de under 150 gram/dg. (Tar også metformin.)
Startet på 5:2 for en uke siden, etter å ha sett dokumentaren på "Schrødingers Katt" med dr.Michael Mosley: "Spise, faste, leve lenger". Syntes det hørtes både lovende og spennende ut :-)


#7

Carisma sa for siden:

5:2 ligner ikke så lite på slik de fleste unge jenter lever tror jeg, hvertfall basert på hva min veninnegjeng gjorde i 20-åra. Begynne slanking med heavy restriksjon mandag, sprekke tirsdag, heavy restriksjon igjen fredag eller lørdag for å passe et eller annet antrekk for en kveld på byen og så videre. Det funket en kort periode, og for meg har det totalt fucket opp forbrenninga :(. Om du googler det ser du at en god del eksperter er enig i at det fort kan gjøre det.


#8

nellie sa for siden:

Samme eksperter som vet at lavkarbo tetter til blodårer.:) Eller kanskje det er stikk motsatt av de ekspertene?

Har aldri hørt at man fucker til forbrenning ved å gå 24 timer uten mat, 1-2 ganger i uka. Gjør man det ved å gå 16 timer uten mat hver dag også? Det må jo bare være ekstremt forvirrende for de stakars, dumme, hjelpesløse kroppene våre.



#10

Cyan sa for siden:

Jeg prøver meg på 5:2. Fasta i går, ikke store problemene. Ingen trang til overspising i dag, tvert i mot så holdt det med tilnærmet 1/2 - 2/3 middagsporsjon (store middager er min akilles).


#11

Ziltoidia sa for siden:

Men vi skal ikke velge hvilke eksperter vi skal høre på basert på hvilke vi er enige med i utgangspunktet. Det høres ut som en utmerket måte å aldri endre/utfordre sine meninger på. Når det er sagt synes jeg de to sitatene på det du linket til var veldig godt sagt:

Det stemmer ihvertfall veldig godt med det jeg pugger på til eksamen til torsdag, om årsaksforklaringer til spiseforstyrrelser.


#12

Cyan sa for siden:

Alle dietter, også lavkarbo, kan gi et usunt forhold til mat. Fins nok av eksempler her inne på folk som nærmest får panikk om de spiser 1 gram mer karbohydrater enn tillatt. Går man inn i det med en fornuftig holdning ser jeg ikke problemet med å prøve seg.


#13

Alvepia sa for siden:

Ja jeg så den jeg også, må si jeg ble imponert! :) har faste igjen i morgen, og synes det går veldig bra.

Eneste jeg sliter med er og komme opp i nok kallorier løp av en dag


#14

nellie sa for siden:

Er man disponert så er det mye som man få en til å bikke over. Det er helt klart ønskelig at mennesker som vet de har tendenser holder seg unna slikt. Men folk tar uansett sine egne valg.

Hva Fitnessbloggen angår så snur de seg dit vinden vender. I morgen kan det komme et innlegg som hyller dette opp i skyene.:)


#15

Yrla sa for siden:

men hva skjer kvelden på byen, da? Jo masse drikking av alkohol med 7 kcal pr gram. Ikke rart det ikke funker. Ofte er det spising av usunn mat og snop også.

#16

Perdita sa for siden:

Kostdoktorn er jo positivt innstilt til 5:2, gjerne kombinert med lavkarbo, og han fremstår jo som en av de mer seriøse og beleste ekspertene på lavkarbo.


#17

r.o sa for siden:

Er helt enig at forstyrrede holdninger til mat kan man ha uansett hva man spiser. Nå star det ikke i anbefalingene å overspise og fråtse de andre dagene, men veiledningen er å spise normalt. Det star også spesifiser; "innen rimelighetns grenser". Hvis man ikke følger diettens prinsipper og ikke forstår disse enkle retningslinjene, kan man jo ikke forvente at den fungerer. Det kan sikkert skape forstyrrede holdninger på same mate som karbohysterier. Har levd på lavkarbo i 3.5 år og stortrives. Likevel forandres metabolismen til alle i årenes løp og jeg ønsker å kvitte meg med 3 kilo som jeg ikke får vekk med lavkarbo. Vi må huske at lavkarbo er ikke slankekur men livstil Kan godt kombineres med en diet innimellom.


#18

frkDoug sa for siden:

Hei!
Jeg er også i gang med 5:2 dietten. Gikk ned 22 kg med generell lavkarbo og livstilendring med friluft og trening.
Nå etter jul har det desverre sneket seg på noen kilo som jeg skal bli kvitt, dvs ca 5 kg. Tenkte jeg skulle prøve ut denne dietten, da dette kan passe godt inn i mitt hverdagsliv :) Dere må gjerne dele måltider, erfaringer osv :)


#19

cimberlane sa for siden:

jeg tror det er det som er cluet med denne type dietten for at den skal funke. man må ha en riktig kosthold de "vanlige" fem dagene, også nesten faste i to. denne dietten funker nok ikke for de som tror de kan spise fem boller, noen hamburgere og pomfri på "fri" dagene... da er dette bare tull.. men tror det er en god løsning hvis man vil litt fort ned i vekt.. men jeg vil si at dette er en diett, og vil ikke anbefalt alle å prøve dette ut, bare de som har sterk nok psyke når det kommer til et sunt syn på mat..;)


#20

Cyan sa for siden:

5:2 "lover" ikke noe kjappere vekttap enn andre dietter, kun 0.5 kilo i uka. Men studier indikerer at det kan være gunstig for helsa (insulinfølsomhet, kolestrol, blodtrykk m.m.) med intermittent faste (noe 5:2 egentlig bare er en av mange versjoner av). 5:2 er ikke ment som en slankekur. Anbefaler alle som er interresert i denne dietten, som med alle andre dietter, å sette seg skikkelig inn i konseptet før man evt gir seg i kast med den. Jeg møter på skremmende mange folk rundt meg som tror at dette er enda en slankekur, og at man ved å la være å spise i to dager så skal leve på junk og snop i 5 dager.


#21

Ziltoidia sa for siden:

M'm. Veldig mange gode poenger her.

Vil bare presisere at selv om man har skjønt at det ikke er fritt frem de fem ikke-fastende dagene, så kan en slik svingning mellom strenge restriksjoner til mat føre til at mat oppleves som mer belønnende når man har tilgang på det igjen.

For eksempel så har studier med rotter vist at en kombinasjon av stress, streng matrestriksjon med innfall av tilgang på svært velsmakende mat resultert i at rottene viste atferd som ligner svært mye på såkalt 'binges' (overspisingepisoder) som folk med flere typer spiseforstyrrelser har. Nå har selvsagt mennesker mer utviklede kontrollsentre i hjernen, men opplevelsen av mat som mer belønnende er fortsatt der, og man opplever en større drivkraft mot spising. Dersom man vet man er overfølsom for mat som en belønnende opplevelse, bør man kanskje tenke seg om to ganger før man prøver seg på en slik diett.


#22

Carisma sa for siden:

Min erfaring (både egenerfart og på bekjente) er at det slår veldig lett andre veien også. Man føler seg eldig flink når man spiser så lite som på fastedagene, og når man ser hvor lett det er tar man "bare noen timer til" eller legger inn en dag til for å speede opp nedgangen. Og før man vet ordet av det lever man på et glass barnemat eller 7 mariekjeks om dagen. :eek:


#23

Cyan sa for siden:

Enig og enig. Derfor så viktig å skaffe seg kunnskap først, og selvsagt kjenne seg selv såpass godt at man ikke kaster seg hals over hode over noe man vet man ikke klarer å holde seg til på et fornuftig vis. Jeg er selv en "binger", så jeg er veldig obs på meg selv. Jeg er bare på andre uka mi nå så det er altfor tidlig å konkludere, men foreløpig ser det ut til at jeg "automatisk" spiser mindre middagsporsjoner (min akilles) og har mindre trang til overspising generelt. Skulle jeg derimot svinge i den ene eller andre retningen mot sulting eller overspising slutter jeg tvert.


#24

Cyan sa for siden:

Får vel også presisere at jeg ikke syns de dagene med streng restriksjon var noe særlig vanskelig, og hadde jeg syntes det var forferdelig hadde jeg ikke gidda å fortsette. Tror kanskje at dersom man syns det er veldig tungt og sulten gnager er det lettere å ty til overspising på normaldagene.


#25

Lemen sa for siden:

Ble veldig intr. i 5:2 dietten etter å ha sett Schrødingers katt, og det ble jo også sagt fra ene forskeren der at i studiet hun hadde så var det ikke overspising på dagene man fikk spise alt. Hun hadde trodd at testpersonene kom til å ha et økt inntak på spisedagene, men det var altså mindre enn forventet.

Ellers så skal man vel spise 500 kcal for kvinner, og 600 kcal for menn på dagene med restriksjon. Så man kan jo faktisk få i seg litt næring på fastedagene også. (Ett egg er vel ca 80-85 kcal?) Etter det jeg har fått med så er anbefalingen å holde seg til mat med lav GI, så da passer det jo fint å kombinere med lavkarbo.

Er det noen som har en seriøs bok om dette kostholdet? Plutselig så florerer det av linker og artikler på internett, så vil gjerne ha tips om noen har lest en bok det er verdt å kjøpe.


#26

cimberlane sa for siden:

prøver meg nå på denne dietten, men selv om jeg er jente, så spiser jeg 600 kcal på fastedagene (syntes det var litt lite med 500), men jeg følger ketolyse ellers da :-)


#27

Cyan sa for siden:

Lemen: Michael Mosley's (legen/journalisten i dokumentaren på Schrødingers, og opphavsmannen til 5:2) bok The Fast Diet. Inntaket på fastedagene skal være maks 25% av kaloribehovet, så dette vil jo variere. For mitt vedkommende er det maks 595 kcal. 500 for kvinner og 600 for menn er bare veiledende. Det er også anbefalt å redusere karbohydratinntaket generelt, og spesielt på fastedagene, så å kombinere med lavkarbo og/eller lavglykemisk mat er både anbefalt og ganske vanlig. Og ja, dersom man fokuserer på grønnsaker og proteiner er det ikke så verst mengde mat man kan spise på en slik dag.


#28

synsegulla sa for siden:

Hei. Jeg følger 5:2 faste og lavkarbo, og skriver om det på bloggen min som du finner link til under her. Der skriver jeg bl a litt om hva jeg gjør, hvorfor jeg gjør det, hva jeg erfarer og etter hvert noe om vekta. Det er også mulig å følge bloggen ved å søke opp synsegulla på Facebook og like siden. Jeg synes dette er veldig spennende og har bestemt meg for å holde på hvertfall til mars før jeg bestemmer meg for om dette er noe som kommer til å bli en del av mitt spisemønster.


#29

Nyttogbedreliv sa for siden:

Jeg har forsøkt litt med å faste. Ikke akkurat 5:2 dietten, men fordi jeg har hørt at fasting kan være bra for kroppen.
Jeg fastet nå på Mandag. Hadde kun Magic bullet coffe ( kaffi med usaltet smør og cocosa oppi ) til frokost.
På jobb drakk jeg bare vann og varmt vann med litt sitron dråper oppi.
Det gikk veldig fint, hadde en god kveldsmat ( sunn , god og lavkarbo kveldsmat )
Blodsukkert mitt var veldig stabilt hele dagen. Ikke ble jeg sulten.
Jeg var også mentalt innstilt og tenkte ikke på mat.
Jeg kommer til å fortsette sånn av og til å faste en dag og to i mellom.
Jeg gjør dette også fordi jeg har hørt det er bra å la fordøyelsen ( tarmene ) få hvile litt av og til.
Jeg har merket jeg har fått mye renere hud de 2 siste ukene.
I høst hadde jeg ett voldsomt kviseutbrudd.
Jeg tar også eye q, det kan være kombinasjon av dette at huden min er blitt mye finere . Jeg har hatt kviser siden jeg var 15 år. Nå er jeg 35. Etter
at jeg fylte 30 så har jeg hatt mye problemer med huden.
Nå .. endelig så begynner den å bli finere..

Jeg holder meg også unna melk og gluten.

Jeg føler selv jeg er på rett vei når det gjelder mat og kosthold.
Har også gått ned 10 kilo siden sommerferien og jeg vekt messig der jeg nå ønsker å være :)


#30

synsegulla sa for siden:

.

Så spennende med huden som har blitt bedre. Jeg har også perioder med mye kviser, det er fælt. Hadde vært en bonus om de ble borte.


#31

synsegulla sa for siden:

Har gått ned 5 kg, 4 cm rundt livet med 5:2 faste og lavkarbo



#33

Nyttogbedreliv sa for siden:

En liten oppdatering.
Jeg følger ikke direkte 5:2 dietten, men kommer til å prøve å faste sånn av og til. Har lest mye om det og er veldig positivt til dette.
Vektmessig så har jeg nådd målet mitt :D

Men sliter mye med Angst og andre små plager.
Nå vil jeg prøve å faste i minst 4 dager i strekk for å se om det kan hjelpe litt.
Jeg trappet ned på spisingen denne uken.
Dette er dag 2 på faste. Jeg drikker kun vann, varmt vann med sitron i og drikke buljong + kaffi som jeg prøve å trappe ned på.

Som jeg har nevnt tidligere så er huden mitt blitt mye bedre. Nesten ikke en kvise og se :D
Alle byllene jeg har hatt på ryggen er borte ( har mye arr da :(
Pluss jeg merket i går da jeg la meg fikk en god varm følelse i kroppen.
En god lykke følelse kom over meg. Noe jeg ikke har opplevd på lenge.

Jeg har lest at den følelsen pleier å kommer på dag 3 og 4.

Er på jobb i dag og sliter ikke med sult følelsen. Men vet ikke helt om jeg kommer til å spise litt i kveld ( redd for det ødelegger )
Kanskje litt ren kylling med salat da eventuelt.

Fint om andre også kan legge ut erfaringen sine underveis på denne tråden. :syklubb:



#35

millah sa for siden:

Jeg tror poenget er at man bare skal faste 1 dag om gangen, så kroppen ikke går på sparebluss?

Men hva vet jeg! :) Blir spennenede å høre hvordan det går, uansett!

Jeg har selv store planer om å kombinere en og annen "fastedag" (basert på proteiner og grønnsaker) med et liberalt lavkarbokosthold. Men jeg har ikke helt klart å bestemme meg for om jeg skal faste to ganger i uka, eller om jeg bare skal ta en gang iblant. Vi får se! :)



#37

Gnom sa for siden:

Spiste du "mye karbo", mens du gikk på lavkarbodiett..?

Og hvordan påviste legen din at det var fettet i kostholdet ditt som forårsaket tette blodårer?

Er ikke ideen om sparebluss (som i "kroppen skrur ned forbrenningen hvis vi spiser for lite") sånn ca like utdatert som "vi må spise mange og små måltider" og "mett fett fører til høyt kolesterol, og det er farlig"?


#38

Carisma sa for siden:

Argh, enda en ting ekspertene har glemt å fortelle kroppen min! :cool: Eller kanskje den bare er litt retro siden den insisterer på sparebluss.... :rolleyes:


#39

Gnom sa for siden:

Så du har et redskap som kan måle en merkbar nedgang i forbrenningen din når du spiser lite? Wow..


#40

Carisma sa for siden:

Jepp, det kalles vekt. Ganske facinerende dings egentlig :) Når jeg spiser relativt (for meg) mye, og jevnlig (og ikke minst rikitg) viser den progressivt lavere tall, men når jeg lar være å spise et par dager (eller ligger lavt på inntak typ 2-300 kcal pr dag) går den oppover. Og når den har gått oppover pga det, tar det ekstra lang tid får den går nedover igjen. Og utfra hva jeg har lest om dette da fiktive begrepet stemmer det ganske nøyaktig.


#41

Myrine sa for siden:

Starter på 5:2 idag i kombinasjon med lavkarbo ;) Hvordan går det med dere som har holdt på en stund?


#42

AntoniaM sa for siden:

Jeg har holdt på siden mars nå og er godt fornøyd. Målet er å fortsette fram til sommerferien for så å gjøre opp status. Jeg tror jeg når målsettingen med å få vekk de siste 5 kiloene innen sommeren.

Jeg spiser vanlig lavkarbo 3 dager for så å faste 1 dag - føler jeg trenger 3 spisedager mellom hver faste.

På fastedagen spiser jeg litt. I det siste har jeg gjerne startet dagen med noen reker (10 stk) og noen lette grønnsaker (salat,agurk). Til lunsj tar jeg ofte en shake for letthets skyld (Nutrilett, Herbalife) og til middag har jeg stort sett brukt den såkalte "sykehussuppa", men har droppet nudler. Jeg er ikke så veldig nøye med karbene på fastedagen, men siden jeg i utgangspunktet spiser lite, blir det ikke så mange karber totalt.

Det har gått lettere enn venta å faste. Det kjennes ikke som noe stort offer på selve fastedagen. "Dagen derpå" er jeg imidlertid ganske fysen fram til lunsj, så jeg må passe meg litt for ikke å overspise da.


#43

Borealis sa for siden:

Dytter litt på denne.

(Jeg ramla av lasset i våres :o )


#44

sylwester sa for siden:

Så du mener at 5:2 ikke er en slankekur, men en livsstilsendring. Dvs. man skal faste 2 dager i uka resten av livet selv etter at man er blitt normalvektig?


#45

Cyan sa for siden:

Det er ideen bak det, ja, selv om det selvsagt ikke er noe i veien for å bare bruke det som en slankekur. Men en livsstilsendring må jo uansett ligge i bunn for at vekttapet skal holde seg, også her, og så mener de at intermittent faste har sine helsefordeler også for normalvektige. De fleste som tar det til seg dette som livsstil går over på 6:1 eller en annen form for IF. Det er ikke noe mer hokus pokus enn å leve på lavkarbo resten av sitt liv, hvor mange kjører de strenge og ketogene variantene ved vekttap, men legger seg på en mer moderat linje for stabilisering.

Poenget mitt er uansett at 5:2 ikke er en magisk kjappisløsning som går ut på å spise tilnærmet ingenting to dager i uka for så å fråtse de restrerende 5, slik som mange som kun leser de tabloide overskriftene ser ut til å tro. Akkurat som at lavkarbo ikke går ut på at bare man kutter karbohydratene kan man fråtse i alt annet. Budskapet er vel at det finnes ingen mirakelkurer, men en livsstilendring må ligge i bunn uansett hvilken metode man bruker for å gå ned i vekt.


#46

Katti66 sa for siden:

Har gått på Lavkarbo i 8 uker, nå går jeg over til 5:2 dietten samtidig som jeg fortsetter med LK, har verken gått opp eller ned, begynner å bli utolmodig, og jeg vet 5:2 funker bra. jeg skal ned 5 kilo, og det er ikke lett. Hvis det er noen som er i samme situasjon tar jeg i mot råd om å holde motet oppe og komme meg gjennom fastedagene


#47

mungo sa for siden:

Det er så lang tid mellom innlegg at det er mulig denne tråden er død. Jeg prøver.
Jeg går på streng lavkarbo. Nå må jeg av helsemessige, medisinske grunner faste 48 timer hver uke. Jeg tenker at dette jo blir en slags 5:2, dog blir det fullstendig faste (med kun vann). Kombinerer dere det med streng lavkarbo, eller bør jeg øke karbonivået noe?

mungo


#48

StineK sa for siden:

Jeg følger ikke 5:2 eller noe annet skjema - men jeg har en fastedag innimellom etter innfallsmetoden. Ser ingen grunn til å ende på karbene av den grunn.

Lykke til!


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.