< Tilbake til oversikten

Soyasaus

Jabbadabba sa for siden:

Hei! Jeg er helt ny på lavkarbofronten og trenger derfor litt hjelp fra deres kloke hoder :) Prøvde å søke litt her inne, men fikk egentlig ikke helt svar på det jeg lurte på.

Jeg er veldig glad i soyasaus, og brukte før dette mye som base i woksauser osv. Det kan jeg nok ikke gjøre lengre, men likevel vil jeg høre om noen vet hvor mye karber det er i feks kikkoman soyasaus? Står ikke på flaska. Fant noen soyasauser på iherb. Denne feks: www.iherb.com/product-reviews/Eden-Foods-Organic-Tamari-Soy-Sauce-10-fl-oz-296-ml/12287/?p=1

Det står at den er glutenfri. Er den litt "tillatt" da eller? Evt noen tips om en soyasaus jeg kan kjøpe? Fordi jeg fant et blogginnlegg om ei som hadde kjøpt lavkarbo soyasaus. men det står ikke hvordan merke det er, pluss at jeg ikke kommer meg til sandvika... charlotte1987.blogg.no/1300222709_lavkarbo_innkjp_masse.html

Huff. Føler meg litt dum nå. Jeg leser om lavkarbo samtidig som jeg spiser og lærer. Så beklager om svaret er helt åpenbart :p

kamp sa for siden:

Hvor har du lest at du ikke kan bruke soya saus? Bruker jo ikke litervis av det så jeg ville helt klart brukt det nårj eg lager mat.

TrillTrall sa for siden:

Soyasaus inneholder 8,2 kh/100 g, men du bruker vel neppe mer enn 10 g pr gang? Om så mye. Det blir under 1 kh det.

Yonah sa for siden:

Brukt spyasaus hele tiden jeg. Som Trilltrall sier: En bruker jo ikke de store mengdene.

langaard sa for siden:

Styrer unna soyasaus og alt som inneholder soya :) (lager krøll i hormonbalansen)

Jabbadabba sa for siden:

Haha, nå ble jeg faktisk usikker på hvorfor jeg har tenkt at det var fyfy. Herregud. Jeg er litt forvirret idag. Takk for at dere er så søte og svarer.

Photobscura sa for siden:

Soyasaus er som regel fermentert og har dermed ikke den samme hormonelle påvirkningen på kroppen som f.eks. soyamelk og tofu.

Yonah sa for siden:

Det forklarer hvorfor jeg ikke reagerer på den. Jeg reagerer heftig på feks en soyalatte=synlig spente bryster

Photobscura sa for siden:

Samme her.

Kanutten sa for siden:

Spyasaus er godt det! :lol: En ss eller to et par ganger i uken tror jeg har lite å si. Men godt er det!!

Kanutten sa for siden:

Men egentlig rart at det ikke er diskusjoner om humle og øl, siden humlen som brukes også tilfører kroppen østrogen. Det er jo bla derfor menn kan få bobs av å drikke øl...

Carisma sa for siden:

De fleste har vel kuttet kraftig på ølinntaket på lavkarbo kanskje? Selv har jeg knapt smakt øl siden 2004 (og det er definitivt ikke noe savn!)

Kanutten sa for siden:

Jeg tenker ikke på lavkarbo, men det at mange skyr unna soya, men ikke øl? Selv om det kan ha omtrent tilsvarende konsekvens?

TrillTrall sa for siden:

Ah - godt å vite! Ikke at jeg har i meg mengder med soyasaus akkurat, men når jeg woker laks så er det deilig med en liten saus laget av soyasaus, østerssaus, chili og lime/sitronsaft over de siste sekundene i panna. Mmmm... :sikle:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.