Jeg har gullfiskhukomelse, dermed har jeg begynt å skrive dagbok. Og i den ser jeg at jeg kun spiser 2 hovedmåltider pr. dag. Og svært lite utenom. Mitt mål er å få energi på lavkarbo, nå er jeg helt dau. Kan dette hindre meg i å få energien tilbake?
Før jeg startet på lavkarbo spiste jeg stortsett bare 1-2 hovedmåltider om dagen, utenom spiste jeg store mengder av godteri, kaker og brus.
Perioder når jeg er friskere trener og konkurrerer jeg. Norske kostholdseksperter mener man skal spise hovedmåltider med masse karbohydrater 1-2 timer før man skal prestere. Og etter trening skal man ha i seg karbohydrater( for eks god morgen yoghurt) Max 1/2 time etter trening. Hva gjør vi på lavkarbo? Gjelder de samme mattidene uten å spise karbo? For eks. at jeg spiser hovedmåltider med masse fett proteiner og grønnsaker 1 time før? Og eventuelt grovkarbo( for eks. Et Knekkebrød m pålegg)innen 1/2 time etterpå? Jeg er ikke ute etter å ta av noen kilo, kun å leve Sundt på lavkarbo, og få energien på topp :)
Hvilken søtning er sunnest? Stevia, sukrin, tagatose eller andre foreslag? Er dette skadelig å gi barn?
2 måltider om dagen er helt OK det, så lenge de inneholder nok mat!
Jeg pleier ikke å være så flink til å spise før trening, men tar meg alltid et måltid etterpå. Det viktige er å få i seg proteiner og fett etter en slik økt.
Stevia og Tagatose er vel OK, jeg bruker i hovedsak Natreen da dette smaker OK og fungerer for meg. Har lest at kunstig søtning ikke anbefales for barn under 3 år, men så små barn har jeg uansett ikke;-)
Tusen takk for svar index :) Da ble jeg litt klokere, men det sies jo at musklene brytes ned dersom man ikke får i seg karbohydrater etter en trening, er dette bare en myte? Noen tips på hva en lavkarbo bør spise da, som er lettvint å ha med seg, siden treningen er langt unna?
Det er helt feil! Det er proteiner som bygger muskler, karbohydrater er bare lettilgjengelig energi slik at man ikke føler seg slapp og sliten. Men om du har omstilt kroppen til å brenne ketoner framfor karbohydrater har du den energien tilgjengelig. Men det kan ta noen uker før man er på full ketonforbrenning.
Spis fet før trening, det holder mye lenger. Avocado med rekesalat f.eks.
Lettvint å ha med seg på trening: Mandler og hasselnøtter, f.eks? Eller kanskje en salat med kjøtt og egg? Mye rart som kan holde seg en time eller to...
Tusen takk Carisma :) Og nam, avokado med rekesalat hørtes nydelig ut ;)
Dermed tar de som har studert ernæring i Norge helt feil? Jeg har vært på erneringskurs i forbindelse med idrett. Og det var enorm fokus på å få i seg karbohydrater både før og etter trening. Til og med sukkerholdig sportsdrikk anbefalte hun. Og gjerne sjokomelk etter trening. Denne dama var Norsk. Uken før var jeg på trener 1 kurs med en Danske, han var i mot sportsdrikk ved trening, og mente man bare skulle drikke vann, vann og vann ved trening. Er det så at Norge tviholder på dette "typisk norske" kostholdet?
Tusen takk for nyttig lenke. Denne hadde jeg ikke sett før :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.