< Tilbake til oversikten

Croissant-oppskrift?

Eria sa for siden:

Har lett litt på nettet, men ikke funnet noen god oppskrift på croissanter. Er det noen som har en?

Fant denne, men den så ut til å være litt fjernt fra det jeg ønsker meg.

Vurderer å eksprimentere med soyamel/mandelmel, egg, fiberhusk og smør, men tenkte å spørre her først?

Ethereal sa for siden:

Jeg er ikke særlig skilled på kjøkkenet, men jeg er heller sikker på at at alle forsøk på lavkarbo-croissaneter vil bli VELDIG langt fra det du er ute etter, hvis det du er ute etter er noe i nærheten av smak, konsistens etc på vanlige croissanter. Beklager, men fra det jeg vet om lavkarbobakst tipper jeg at du aldri vil finne noe i nærheten av tilfredsstillende akkurat der.

Denne måten å spise på handler ikke om å bytte ut alle varer du elsker med lavkarbo-alternativer. Enkelte ting må du ofte lære deg å unnvære- hvis du er heldig, som endel av oss er, så kan du spise "ekte vare" nå og da etter nådd målvekt og føle deg og se helt ok ut likevel. Og jeg tror egentlig at å holde deg unna og så kunne virkelig NYTE ekte vare en gang i blant vil være MYE mer tilfredsstillende enn å forsøke å etterligne og lage ALT av erstatningsvarer.

Eria sa for siden:

Jeg bruker lavkarbo fordi jeg vil føle meg bedre og friskere, ikke på grunn av forsøk på vekttap, så jeg tror ikke jeg blir å ta sukker, hvete eller stivelse inn i kosten igjen i det hele tatt.

Så da får det heller være med croissantene. :)

Yonah sa for siden:

Jeg kan love deg, det der er oopsier, det er kjempegodt. Men også langt, langt, langt og lengere enn langt fra croissanter. Men prøv de, de er kjempegode med pålegg!

Ethereal sa for siden:

Om målet er bedre helse og du ikke er dødelig allergisk mot hvete og sukker så er det da helt ok å unne seg noe du savner veldig en gang i blant- jeg har aldri vært sånn innmari stor, og selv om det ikke føles sånn VELDIG godt hvis jeg går amok på alt av junkfood en dag, så hadde jeg følt at det ble heller fanatisk og unødvendig å bannlyse all "dårlig" mat til evig tid, om målet er å holde vekt eller helse.

Livskvalitet og en sunn livsstil har for meg veldig mye med å kunne ha et avslappet forhold til det hele- å være fanatisk opptatt av å være sunn er IKKE sunt. ;)

Jeg skrev jo ikke "ta inn i kosten igjen i små mengder", jeg skrev "unne seg nå og da". :) Hvis man ikke kan unne seg noe man virkelig er glad i en sjelden gang, men som ikke er sunt, selv om det ikke har noen alvorlige konsekvenser for ens helsetilstand, da blir det i mine øyne litt trist.

Eria sa for siden:

Ah, så fint! Da skal jeg prøve. Har du en norsk oversettelse av oppskriften for hånden? Må innrømme jeg er litt usikker på hva Mrs. Dash er, for eksempel. :flau:

Kanutten sa for siden:

Hvis du søker på lavkarbo butterdeig får du flere oppskrifter og tips.

Yonah sa for siden:

Søk på oppsie her inne, så finner du oppskrift.

Eria sa for siden:

Tusen takk! Synes det er fantastisk gøy å eksprimentere med lavkarbomat, men her har jeg som sagt ikke funnet noe bra enda.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.