< Tilbake til oversikten

Glutenmel? Hva kan jeg bruke dette til?

index sa for siden:

Jeg kjøpte engang en pose glutenmel, som visstnok skulle være veldig bra på lavkarbo. Men jeg husker ikke helt hva det skulle brukes til... Noen som har tips?

Jeg vet det kan brukes til vafler og pannekaker, og jeg prøvde også litt i kålrotmosen til pinnekjøttet i forrige uke med greit resultat. Men dette må vel være brukbart til annet også? Baking kanskje?

kamp sa for siden:

Brød, eks Karins beste brød

nellie sa for siden:

Jeg bruker det til baking.:) Som en liten andel av melinnholdet, ikke hele.

Jeg synes det egner seg veldig godt, men tror ikke det hersker enighet om dette ellers i gruppa. :p

index sa for siden:

Mange har kanskje glutenallergi, og da sier det seg selv at det ikke egner seg så godt. Men jeg tåler gluten (går jeg ut fra da, spiser jo knapt bakverk lenger), så da må jeg vel kunne bruke det?

Photobscura sa for siden:

Den eneste innvendingen jeg selv har mot glutenmel er basert på personlig erfaring. Jeg har ingen kjent intoleranse eller allergi mot gluten, men etter mange år uten, fikk jeg altså helt forferdelige smerter i magen den ene gangen jeg testet brød som inneholdt glutenmel. Greit å ha i bakhodet, da. :)

nellie sa for siden:

Ja, gluten er noe man reagerer på om man spiser det sjeldent. Også er alle overbevist om at de alltid har vært intolerant, av den grunn. Sikkert best å ligge unna, men min mage har ingen problemer med et begrenset inntak.

Men nå mente jeg mer at jeg synes det har egenskaper i bakst, som andre overhodet ikke ser.

index sa for siden:

Får prøve meg frem litt. Magen pleier å si tydelig fra om det er noe den ikke er komfortabel med...

Photobscura sa for siden:

Har skjønt at det utvilsomt har gode bakeegenskaper.
Jeg mente vel snarere at det er som med alt annet man velger bort fra kosten over tid, og da særlig av proteinrike matvarer - kroppen er ikke vant til å bryte det ned, og da skjer det underlige ting. Som da jeg begynte å spise kjøtt etter år som veggis. :)

Carisma sa for siden:

Glutenmel er fint å panere fisk i

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.