< Tilbake til oversikten

Bake julekaker med sukrin

Trille sa for siden:

Hei
Er det noen av alle de kloke hodene her som har erfaring med å bake julekaker / småkaker med sukrin? Blir kakene sprø, eller litt seige? Tenker for eksempel på havreflarn, havremakroner og sjokoladecookies...

Tenkte uansett å forsøke i år, men fint å høre andres erfaring før man går i gang:p

Noen som har forsøkt seg på sukrin gold? Er det å få tak i butikkene? Leste et sted at det bare var i salg på nettbutikk enn så lenge?

BenteR sa for siden:

Jeg baker ganske mye, både til jul og ellers og bruker sukrin eller sukrinmelis som basis for søtning. Jeg bruker alltid mye, mye mindre søtt enn det står i oppskriften; oftest halvparten og tilsetter en knivsodd stevia og kanskje 1 ss sukker for og balansere smaken.

Bare sukrin er jeg ikke så glad i fordi det har en slik kald og hard smak, spesielt om man bruker mye av det.

timich sa for siden:

Enig... Småkaker med bare sukrin i var ingen suksess her heller, selv om jeg tilsatte mindre mengde. Har ikke prøvd med sukrin gold da, men den skal vel være bedre.

nellie sa for siden:

Jeg blander masse greier og da blir det fine saker. Sukrin gold, stevia, natreendråper og agavesirup. Lagde julekjeks med den blandingen og det var ikke en liten bismak av sukrin engang.

For å få det seigt må det nok mer tagatesse og helst glutenmel til..

Trille sa for siden:

Takk for svar. Jeg prøver meg frem med noen julekakesorter og så får vinne. Tror havreflarn er først ut:-) Satser på å få tak i Sukrin Gold.

Synes forresten ofte at den kalde smaken forsvinner når jeg baker, eks boller eller lapper ... Men det er jo fint at andre liker kakene også... Ellers blir det mye på meg..

nellie sa for siden:

Jeg er blitt veldig følsom på sukrinsmaken etterhvert.. Synes det smaker helt forferdelig.

Ziltoidia sa for siden:

Den kalde sukrinsmaken plager meg ikke stort, men jeg synes rett og slett den blir såpete i kombinasjon med fiberhusk blant annet, så jeg satser som regel på å blande søtninger jeg har i skuffer og skap.

Det bør også nevnes at sukrin, utover "søt"smak ikke har noen nevneverdige bakeegenskaper å skryte av. Skal du ha en karameliserende effekt bør du gå for tagatesse, men da må du passe på å ikke overstige 60 grader. Men vær obs på at enkelte reagerer mer på tagatesse (fordøyelse osv). Når det er sagt er det bakverk med tagatesse som sukkerspisere liker best.

Selv har jeg en liten krukke blandet med stevia, sukrin, tagatesse (og sikkert noen rester av fruktose og splenda fra den gangen jeg hadde det).

Flytende alternativer som steviadråper, agavenektar, yaconsirup og natreen kan jo også eksperimenteres med. I bunn og grunn kan jeg bare anbefale at du prøver og feile deg fram til søtning som fungerer best for deg, og smaker til med mengde og kombinasjoner.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.