< Tilbake til oversikten

Erstatte delfiafett med cocosa?

pådetfjerde sa for siden:

Har skjønt det slik at cocosa er et bedre alternativ enn delfiafett, men kan det ene erstatte det andre? Feks i julebakst. Jeg skal laga sarah bernard og i sjokoladetrekket skal det være 2 ss delfiafett. Er det noen som vet eller har prøvd?

timich sa for siden:

Det går fint (aldri prøvd Sara Bernard, men har prøvd å erstatte delfiafett i annen bakst og det gikk supert):) Delfiafett er jo også kokosfett (men det er herdet). Ingen forskjell i bakeegenskapene egentlig, men delfiafettet holder seg nok litt hardere også i romtemperatur (dvs de kakene med delfiafett tåler å stå lenger i romtemperatur før de blir klissete. Men ikke noe problematisk altså).

Men velger du extra virgin-varianten av Cocosa så får du jo kokossmak på det du lager da;)

pådetfjerde sa for siden:

Takk for svar :) Finnes det cocosa uten kokossmak da? Jeg er cocosa-jomfru :p

Yonah sa for siden:

Det finnes cocosa uten kokossmak, den med kokossmak har grønn etikett og den uten har brun etikett.
Delfiafett er kokosfett det og. Jeg bruker delfiafett, ikke noe galt med det. Konklusjonen opp gjennom årene har vært at delfiafett er helt greit å bruke, cocosa inneholder kanskje litt flere gode stoffer. Men fettet er så stabilt at det tåler den oppvarmingen det har gjennomgått for å herde det.

index sa for siden:

Cocosa smelter på ca 23 grader, og det kan være upraktisk i bakst...

Jeg ville ha brukt Delfiafett, så farlig er det ikke!

BenteR sa for siden:

Jeg prøvde og bytte ut delfiafettet med cocosa i ei delfiakake i fjor.
Den ble utrolig fort klissete i romtemperatur, men når noen skulle hente seg kake rett fra kjøleskapet var det helt greitt.
Ser også at når jeg blander kokosolje i sjokoladetrekk, så blir det skikkelig klissete.
Jeg velger og bruke delfiafettet i julegodterier/kaker. Jul er det bare en gang i året og jeg får i meg all den gode næringen i cocosa i andre ting jeg spiser.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.