Jeg har begynt å vurdere en ukes fottur i fjellet, noe jeg aldri har prøvd før. Ryggsekk og telt og dagsetapper etter hva man måtte føle for. Men så er det dette med mat på tur for en lavkarber da. Skal man bære på mat for en uke bør det jo være så lett som mulig, og tørrmat for turbruk er i hovedsak karbohydrater. Hva gjør dere andre på tur? Man kan jo ikke ta med seg fire kartonger egg og en halv gris liksom...
Nøtter! Det er kjempeenergitett. En neve og man har et måltid. Bokser med makrell i tomat veier ikke så altformye heller.
Ellers kan du jo myke opp litt på karborestriksjonene og gå for havre(grøt). Bland ferdig havre, kanel og søtning så er det bare å koke det på stormkjøkken om dere har med det. Det gir i det minste lav blodsukkerstigning.
Lavkarbobrød fra butikk og tubeost burde jo også gå an ved en slik anledning, selv om man ikke lever av det til hverdags.
Og sist men ikke minst: Kos deg med en mørk sjokolade eller to også. ^^,
Jeg laget en tråd i sommer. Jeg tørker mat på varmluft i stekeovn. Søk på turmat. Blir ikke mere ensidig enn toro eller real. Smør og kokosolje er energitett i forhold til karber, du bruker mindre så vekta blir ikke så ille likevel. Jeg var på 16 dagersctur i sommer med hjemmetørket mat.
Kort fortalt:
-små biter
-stek magert kjøtt ( fett harskner, kjøttdeig bør være fersk, kyllingfilet kan kjøres til småbiter i stavmikserens hakkebolle etter steking
vei maten før tørking, lettere å dele i porsjoner.
Send meg pm om du ikke finner oppskriftene, anbefaler virkelig hjemmetørket tomatsuppe!
Legger ved et bilde av noe av maten søsteren og jeg tørket til i sommer (makaroni til ungene).
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.