mofe sa for siden:
Hvor mange prosent fett skal man ha?
mofe sa for siden:
Hvor mange prosent fett skal man ha?
Alfie sa for siden:
"The American Council on Exercise" inndeler fettprosent slik:
Overvektig: over 32%
Akseptabel: 25-31%,
I form: 21-24%,
Atletisk: 13-20%
De oppgir gjennomsnitts fettprosent for kvinner til å være 23%
(Fra [url]www.mybodycomp.com[/url])
Marianne sa for siden:
Jeg har 28,1%
mofe sa for siden:
Ah, akkurat.. da er jeg akkurat overvektig, har en fettprosent på 33%.
Summer sa for siden:
Og jeg er ikke undervektig jeg er A T L E T I S K :D
Amica sa for siden:
Me too..Atletisk..fnøs..Trokke det :p
Nille sa for siden:
Jeg har en BMI på 24,39 - og er innen "normalområdet" for slike målinger, mens fettprosenten min er 32,71 % som sier jeg er "overvektig". 1,62 høy og 64 kg - overvektig ???? Halloooo !!! :wacko:
Albertine sa for siden:
Tja, jeg vet ikke jeg Nille, et menneske kan jo være såkalt normalvektig og likevel ha for mye fett i forhold til muskler? Sånn i en ideel verden, altså?
Jeg er jo velsignet med omtrent 50% fett jeg da.
Alfie sa for siden:
..og jeg har ca 37% velsignelse :stuart:
sommerfugl sa for siden:
ey, åssen gjør man om cm til ft in og kilo til sånn pounds??
Alfie sa for siden:
:klem:
sommerfugl sa for siden:
åh, takk alfie :blomster:
Aline sa for siden:
jeg har... titte på siste tanita-lapp
yaiks... vente med å nevne til neste tanitaveiing er foretatt... :p kanskje...
Amica sa for siden:
Jeg har så lyst å veie meg på en slik Tanita vekt, hvor i alle dager får jeg tak i noen som har den..? :rolleyes:
Hva skal jeg søke etter f.eks. på nettet..? HUm..klø seg i hodet
Aline sa for siden:
sjekk på lindbergsidene og se om de har en kursleder i nærheten, eller et lindberg senter :)
Amica sa for siden:
Hva med treningssenter? Ja, mener det skal være noen LIndberg klinikker her i Trondheim, vertfall 1 :p
Hva koster det da?
Aline sa for siden:
jeg tror jeg betalte 170? eller var det 70??
Albertine sa for siden:
Lindbergklinikk på solsiden, trur eg. Sjekk der. Hva er nærmeste tanitavekt for meg, mon tro?
Aline sa for siden:
sikkert den samme :p ;)
Amica sa for siden:
Fant en i krysset Ravkloa/Munkegata (sier meg ingenting, men skjønner at det er i byen en plass :D ). Men det var jo så mye styr med timebestilling og diverse..Kan ringe imorgen å høre om det går ann å bare få veie seg :ja: Er redd mine fete lår vil drege prosenten noe helt (jææ****) opp :( Huff.. Vet ikke om jeg VIL vite det en gang.. :rolleyes: Men siden jeg nå skal til pers med blodprøve imorgen og (som jeg er like redd for) kan jeg vel gjøre et hårreisende stunt å prøve meg på en slik veiing..
Ps, må jeg kle av meg alle klærne..? :cool: Og står noen å ser på da eventuelt?
Aline sa for siden:
jeg bare møtte opp og ble veid :) ikkenoe problem :)
Amica sa for siden:
Hva med klærne da..? :o
Aline sa for siden:
be dem trekke fra en kilo., eller enda bedre vei deg med og uten klær først og opplys om hvor mye det veide
Amica sa for siden:
Ok, så klærne vil ikke ha noe å si da..? Har ikke helt fått med meg åssen den fettprosentregninga foregår, men regner med at det er lite fett i klærne mine :D Ja, er egentlig ikke ute etter den egentlige vekta mi (den finner jeg jo på badet hver morgen), men fettprosenten.
Må dem regne ut noe med vekta mi? Siden jeg skal be dem trekke fra det klærne veiier? Eller er det bare vist jeg vil ha den "eksakte" vekta?
Aline sa for siden:
bare fortell hva klærne veier, så legger de det inn så det ikke "teller med" :)
Amica sa for siden:
Ahkei, den skal jeg få til :) Huh..da er jeg klar ;) Men tror jeg ringer dem for sikkerhetsskyld. Gidder ikke bruke masse tid (og litt penger) på å komme meg dit :nei: (har eksaamen å lese til nemlig :ja: ) Tihi :)
Takk for alle råd og tips!
:klem:
Mum 4 2 sa for siden:
Lindberg i Trondheim har tlf. tid fra 10-12. Mest åpent på kveldstid. Ligger rett overfor Nordeabanken (ikke langt fra Byhaven).
Marianne sa for siden:
Har dere sjekket om fastlegen/legesenteret kanskje har en slik vekt ?
[color=teal][/color]
Jeg har veid med på Tanita-vekt i dag hos legen min!
sommerfugl sa for siden:
litt forvirra her, på mybodycomp har jeg fettprosent på 27, og på bailine hadde jeg på 19... og da jeg var på sånn bailine veide jeg mindre enn det jeg skrev inn på bodycomp. ligger jeg midt i mellom da eller? bmi er 20 ca..
Nille sa for siden:
Spørs hvordan de måler vettu. Det riktigste resultatet får du vel med fettklype. Bruker de de på Bailine eller ?? Tanita vekt er også en fin måte. Betalte kr. 150 hos Lindberg rep'en her i byen og fikk veie meg der selv om jeg ikke har gått på kurs. På trening er jeg målt med fettklype og den lå lavere enn Tanita . Tirsdag skal jeg måles med klype igjen......
sommerfugl sa for siden:
takk nille :klem: brukte fettklype på bailine ja :ja: syns bare det var så enormt forskjell.. :oAmica sa for siden:
Jeg ringte Lindbergklinikken her i Trondheim, og fikk svar at dem skulle ringe meg tilbake. Nesten en uke etter fikk jeg en SMS (!?!?!) at jeg ikke kunne veie meg uten å være på kurs eller å bestille time (1600 kr). Så da får jeg ikke vite..
Hvor får man fettklype henne?
Ringte også legesenteret jeg er ved for å høre samme dagen, og dem hadde ikke slik vekt (hun jeg snakket med trodde jeg var helt ko-ko, "eeh..vi har..en vekt?" ).
Jau, Vet ikke om man kan stole på den % i My Cody Comp..???
atin sa for siden:
www.tn.no/shop/shopexd.asp?id=528
her får du kjøpt klype.
den mest nøyaktige målingen får du ved bruk av fettklype, ettersom den vekten som brukes til å regne ut fettprosenten ikke er helt til å stole på. den kan ta feil, og tro at noe av vannet i kroppen er fett.
ssskaldeman sa for siden:
Man ska ha minst 70 procent, gärna 75.
(I kosten, alltså!)
Sten Sture Skaldeman
Nille sa for siden:
:ja: Det er det optimale i følge Atkins også (på induksjon).
Når det gjelder fettprosent på kroppen (som jeg tror mofe muligens mente) , kommer det alt an på høyde og alder etc. Se på Tanita lappen din (hvis du har den enda). På min lapp står det at en dame på min alder/høyde skal ligge mellom 23 % og 34 %. (har jeg forstått det riktig da MHM, HP, Fedonisten ??) Skjønner ikke det med 34% helt, for på andre målinger er jeg "obese" (dvs. tjukk) om jeg ligger så høyt som 34 %. Mener at jeg har hørt et sted at 24% er normalt. De som trener aktivt sier man skal ligge under 20%. Jeg hadde 19% da jeg trente masse og da var jeg TYNN. Mens bodybuildere ligger et sted rudnt 5-9 % (ref han lowcarbdieter). Jeg har målt med fettklype i dag, men hadde ikke tid til å vente på utskriften - måtte på jobb.
Amica sa for siden:
Vil målingene man gjør og legger inn på mybodycomp.com være sånn høverlig rette?? Å måle på "fettet" må da være like så riktig som å måle på Tanita vekt? (nå fikk jo ikke jeg veie meg på den da). Men stusser litt på svaret - for MyBodyComp.com mener jeg har en fett% på 18..Og det synes jeg høres litt lite ute..Selv om jeg nå er 58.5 kilo er jeg jo fortsatt rundt over låra (52 cm :eek: ).
Men spurte ei som hadde målt seg på Tanita vekt, og tallene stemte vel sånn høverlig med det du fikk fra siden..OM jeg huske rett.
Mum 4 2 sa for siden:
Det var nok meg det. Og min fettprosent blir den samme på Tanita vekt og med de jeg får på bodycomp.
Skal til Lindberg-klinikken i Trondheim igjen i neste mnd, og tenkte å sjekke igjen da (dvs. legge inn mål på bodycomp igjen for å se om de matcher). Kan godt gi tilbakemelding etter dette.
Amica sa for siden:
Ja, det var deg :) Kom ikke på nicket i farta før i dag :o
Ja, legg gjerne inn! Lurer virkelig om jeg kan ha så lav fett % som 18, høres jo litt lite ut..:)
Ps, fikk ikke veie meg på Lindbergklinikken i Trondheim, jeg..Raringer..
Mum 4 2 sa for siden:
Skal spørre legen om hvorfor jeg. :)
Daizy sa for siden:
Ja, gi tilbakemelding til oss her :) Spennende og se om det stemmer denne gangen også (for da kan jeg vel "stole" på mybodycomp)
Nille sa for siden:
Oki doki. Da har vi ukens mysterium her:
Nilles fettprosent
25/5 - Tanita: 35,5 %
21/6 - www.mybodycomp.com : 32,71 %
21/6 - Fettklype: 27.3 % - (måletall - arm/b: (15) 11 arm/f: (8) 7 rygg: (18) 10 midje: (20) 15)
[color=darkorchid][/color]
(måletallene fra fettklypa i parantes er fra november - hvordan de regner ut prosenten vet jeg ikke)
og hva stoler Nille på da da ?? :p
Amica sa for siden:
Ja, hvilke konklusjoner skal man trekke ut fra dette da? Synes ikke alle målene var fra "samme" tid, for det er jo meget godt mujlig at du har erstattet en del fett med muskler siden jul :p Du som er så flink med Pilates! :):)
Nille sa for siden:
Mybodycomp er fra samme tid som fettklypa - dvs. sist tirsdag... :D
Tanita er fra 25/5, altså ca. 1 mnd siden.
Har oppdatert med dato nå .....
Amica sa for siden:
Aha..Ja, ble bare forvirra når du skrev Novemeber der, ser jo at det står talla i PARANTES er fra Novemeber :p Sånn går det når man er surrete. Da er vel Tanita lite troverdig kanskje? Virker jo mer sannsynelig at når man måler litt "overalt" på kroppen (måler fett/størrelse) blir det mer rett, i og med at Tanita bare måler motstand (som ikke bare trenger å være fett) og bare i beina, mens resten blir regnet ut etter alder, vekt og høyde..Noen har jo større overkropp enn andre...f.eks..
Huuuuuuuum :rolleyes:
atin sa for siden:
når du regner med fettklypen, får du bare vite hvor mye underhudsfett du har. og det er vel det som er mest interessant å vite. det er der du merker om du går ned. mybodycomp tar kanskje også med fettet inni kroppen, som du ikke kan se. og derfor blir tallet høyere. hvor mye fett du har inni kroppen vet jeg ikke, men så fryktelig mye skulle jeg ikke trodd det var.fettet du ikke ser kan ligge rundt organer og slikt.
men fettklypen vil jeg si er den beste indikatoren for å se hvor mye du har gått ned eller ikke.
Begod sa for siden:
fett% er bare et tall , det finnes ingen eksakt måling av fettprosent, så du kan kun se om du går opp eller ned.
nøtta sa for siden:
åh jeg har alltid lurt på hvor høy fettprosent jeg har .... men jeg skjønner ikke hvordan man kan måle med en fett klype ?? bare tar man tak i en valke :p ?? noen er jo større enn andre :p:p også er jo magen starmmere når man har spist og slappere når man har spist men venta en god stund .....
æsj jeg har sikkert mega høy føler at jeg nesten ikke har noe muskler bare litt i låra også veier jeg 78 kilo .... noen som vil gjette :confused::D:D:D:D:D:D
:):D:)
Snow sa for siden:
Jeg tørker støvet av denne tråden jeg ;)
Er det noe jeg har tro på, så er det å gå etter selve fettprosenten og ikke vekta. Dette er fordi jeg har trent mye siden jeg var 15 år gammel og derav har mye muskler på skrotten min (derfor veier jeg vesentlig mer enn venner på samme høyde og bredde som meg).
Når det gjelder fettprosenten så burde menn ligge på ett sted mellom 9-21% fett. Kvinner burde ligge ett sted mellom 21-35% fett. Det er ikke dermed sagt at du er slank og flott om du som kvinne ligger på 35%, da det er anbefalt for en kvinne å ligge på en fettprosent under 30%. Menn er anbefalt å ligge på under 18%.
Når det gjelder denne websiden mybodycomp så går disse tallene kun ut i fra din alder, høyde og vekt. Spør du meg så tilsvarer dette BMI-index, som igjen etter min oppfatning har null betydning i det virkelige liv.
Ser dere også snakker om Tanita vekt her, nå vet jeg ikke hva slags type vekt dette er, men går ut i fra at det er en digital vekt med innebygd fettprosentmåler. Dvs. at når man står på vekta sendes det ut elektroniske impulser i kroppen din. Dvs. at når disse elektroniske impulsene treffer fettvevet, så skjer det ingen form for reaskjon. Når de samme impulsene treffer en muskel, vil selve muskelen trekke seg sammen som respons. Ut i fra dette klarer vekta å finne ut hva som er fett i kroppen, kontra muskler.
Fettklype foregår på nogenlunde samme måte, dvs uten elektronikken. En fettklype er oppført i mm (millimeter). Man skal foreta minimum 3 målinger på kroppen. Feks mage, armer, bein. Når målingene er lest av i mm, regnest gjennomsnittet ut av dette. Deretter går man inn i en form for konverteringstabell hvor det er delt inn i kjønn og alder, samt høyde. Ut i fra dette får du omgjort mm til en fettprosent.
Både klype og fettprosentvekt skal være ganske nøyaktige. Enkelte billigvarianter av de elektroniske fettprosentvektene kan være unøyaktige, selv synes jeg fettklypa gir best resultater.
Fettklypa koster kr 99,- og da får du også med konverteringstabellen som man må ha for å få omgjort fettprosenten ;)
des65 sa for siden:
Får altså ikke den der fit to gether til å regne ut fettprosenten på meg, hmmm...
nøtta sa for siden:
må man bestille fettklypa på internett ??
Benzo sa for siden:
Skjer ikke noe når jeg trykker på knappen!!
des65 sa for siden:
Nei ikke hos meg heller....
nøtta sa for siden:
bare sørger for at spørsmålet mitt kommer på side tre ;) :D
Nille sa for siden:
Mybodycomp bruker ikke bare alder, høyde og vekt. Den bruker også detaljerte mål fra hele kroppen + aktivitetsnivå.
[color=purple][/color]
Er forresten enig ang. BMI - irriterende greie.
[color=purple][/color]
Tanitavekten det refereres til er den store intrikate saken med eget tastatur hvor man skiver inn alder, høyde etc. Ikke badevekt med andre ord.
[color=purple][/color]
Problemet med både bodycomp og Tanita er at de forutsetter en ”standard” sammensetning mellom fett og muskler, samtidig som de også benytter avrundinger for kjønn, alder, rase, hydrering, elektrolyttbalanse og så videre. De to sistnevnte variablene lager store problemer fordi du på en og samme dag kan få forskjellig måling av fettprosenten ved å spise saltholdig mat og/eller drikke mer eller mindre væske, og dette er jo åpenbart ikke ting som skal påvirke kroppsfettet!
Feilberegning på Tanita kommer altså spesielt til syne dersom man har mye vann i kroppen. Vannet "forstyrrer" resulatet. "Å forstyrre" betyr å dytte tørrstoff/muskler litt falsk ned, og fettmasse litt falskt opp. Har MHM forklart meg engang.....
[color=purple][/color]
En fettkaliper vil derimot måle tykkelsen på en hudfold, som består av hud og fettlag, og er derfor en bedre metode for å se endringer i selve fettlagringen. Husk at en viss del av fettprosenten også består av såkalt essensielt fett, som er det fettlageret vi har rundt vitale organer. Hos kvinner utgjør dette rundt 9-10%, og hos menn rundt 2-3%.
Jeg hadde dette resultatet engang for et års tid siden:
[color=purple][/color]
25/5 - Tanita: 35,5 %
21/6 - www.mybodycomp.com : 32,71 %
21/6 - Fettklype: 27.3 % - (måletall - arm/b: (15) 11 arm/f: (8) 7 rygg: (18) 10 midje: (20) 15)
(måletallene fra fettklypa i parantes er fra november året før - hvordan de regner ut prosenten vet jeg ikke)
Velger å tro på klypa jeg.....:p ... nå er jeg på rundt 24 syns jeg å huske......
Snow sa for siden:
Tror det er flere treningssentre som selger fettklyper. Ellers kan du også bestille via internett: fitnessonline.no/?index=webshop/webshop3
Selv kjøpte jeg min via www.tn.no men det ser ikke ut til at de har fettklyper lenger... :)
des65 sa for siden:
Jeg kjøpte akkurat en bosch vekt og den kan man også legge inn alder, høyde, kjønn osv slik at den måler fett, vann, muskler, kalorier og slikt. Antar den er lik Tanita da.
mofe sa for siden:
dytte :)
Huldr sa for siden:
Linker til denne jeg: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1827
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.