2-4 egg avhengig av hvor sulten du er
1 ts bokhvetemel pr egg
En dråpe honning, eller en sukkerfri sirup som f.eks yacon, tagatose egner seg nok også. Ikke for søtsmaken, men får å gjøre de mer saftig.
1/2 ts vaniljepulver
Pisk egg og søtstoff til eggedosis. Ha i vanilje og bokhvete (alle typer mel kan bruker avhengig av hva du spiser). Røren ser ut som eggedosis og pannekakene blir luftige og fine. Blir best om de stekes i smør eller margarin, på såpass høy temperatur at de blir gylne og delikate.
Jeg pleier å spise de med sukrin og kanel, eller med hjemmelaget sukkerfritt syltetøy.
Jeg bruker bare en teskje av det pr egg, og det trekker til seg mye mer væske enn hvetemel, så hvis man har i hvetemel må man bruke mye mer, og de blir ikke like luftige. Dessuten har jo bokhvete litt lavere GI enn hvetemel. Man kan selvsagt bruke mandelmel eller kokos hvis man tåler det, men det tåler ikke jeg.
Bokhvetemel har forresten ingen ting med hvetemel å gjøre. Bokhvete er faktisk en nøtt i følge Wikipedia.
Ja, også har de det på ultra. Mener å huske det koster 39 for en bitte liten pose, men når man er på lavkarbo bruker man jo ikke mye av det uansett. Synes det er et godt alternativ om man ikke spiser hvetemel, og ikke tåler nøtter.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.