Jeg er allergisk mot nesten alt av nøtter og frø. Har funnet ut at jeg tåler gresskarkjerner, så jeg baker brød med det, og jeg kan spise bokhvetemel, så bruker små mengder av dette i f.eks pannekaker, uten at det blir for mye. Lurer dermed på hva jeg skal bruke for å lage andre ting jeg har lyst på som lavkarboboller, pepperkaker og andre julekaker. Mandel og andre nøtter, kokos, hirse, johannesbrødkjernemel, sesamfrø, solsikke, soya og bønne/linsemel er utelukket. Noen som har tips?
Takk, men fiberhusk har jeg, og det er jo ikke mel i den forstand, johannesbrødkjernemel er jeg allergisk mot. Foreløpig har jeg bare bokhvete å bake med, men det er jo mye er karbohydrater enn mandelmel. Kan proteinpulver erstatte mel kanskje? F.eks kasein?
Hva med whey proteinpulver? Det er laget av kasein, altså melkeprotein. Vet det finnes folk som bruker det i bakst. Bakepro er stort sett basert på dette, men jeg vet ikke hva annet som er i. Jyttemel skal visst også være lavere på karbene, uten at jeg vet noe mer om det. Det finnes vel også mel av linser og erter, om du tåler det. Et hett tips kan jo være å dra på en helsekost og spørre dem om råd, de pleier ofte å ha god oversikt, og særlig Sunkost har masse lavkarbogreier. :)
Takk for tips. Jeg skal se om jeg får tak i kasein uten smak, det binder seg jo sammen til en tykk masse, så høres logisk ut at det funker i bakverk også :)
Jeg tåler bokhvete og gresskarkjerner, så jeg bruker litt av det. Er i utgangspunktet allergisk mot de fleste rå grønnsaker og frukt, men tåler enkelte av de i små mengder, og virker som jeg har begynt å tåle f.eks paprika og tomat litt bedre i det siste. Problemet er at jeg har alle pollenallergiene, og alle kryssalleriene man kan ha mot dette :(
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.