Jeg er veldig ny her, og har ikke helt vent meg til hvordan forumet er bygget opp. Jeg forsøkte å søke opp tittelen på tråden min, men fikk opp så himla mange svar at jeg nok hadde blitt sittende og røre med dette i uminnelige tider før jeg kanskje fant svaret :P
Spørsmålet er derfor: Brukes Johannesbrødmel på samme måte som fiberhusk? Alså som fortykningsmiddel i supper/sauser og bindemiddel ("Glutenerstatter") i bakst? Ettersom jeg allerede har fiberhusk i hus, er det kanskje ikke vits i å kjøpe Johannesbrødmel i tillegg?
Johannesbrødkjernemel brukes som fortykning til sauser m.m. Etter hva jeg har erfart gjør det samtidig retten fullstendig uspiselig. Den får en sleip, ekkel konsistens som effektivt fjerner all appetitt for min del i alle fall. Så jeg ville heller ha brukt kronene på noe annet.
Hjertelig takk for svar :) Da føler jeg meg litt klokere enn for noen minutter siden :)
Det er jo adskillig enklere å gå på butikken og kjøpe vanlig fiberhusk da. Prisen kan da ikke være så himla forskjellig, og jeg bruker det jo ikke så mye at hele økonomien min står og faller med valget av fortykninsmiddel ;) Poenget for meg var å vite om Johannesbrød (himmel for et navn! hihi) gjorde noe mer for maten enn det fiberhusk og Maizena gjør. Det gjør det visst ikke :)
JBKM (johannesbrødkjernemel) bruker jeg kun i bakst.
Fiberhusk kan jeg bruke i enkelte middagsretter som f.eks. i kjøttkaker, men da minimale mengder for og slippe og få "sleipe" kjøttkaker.
Jeg bruker begge deler, men jeg baker mye.
I sauser og slikt liker jeg bedre og enten koke inn fløte eller også ha i smelteoster.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.