< Tilbake til oversikten

Kalorier

Thyra sa for siden:

Bør man holde seg innenfor et viss antall kalorier selv om man kutter ut karbohydratene?

index sa for siden:

De aller fleste klarer seg fint uten å telle en eneste kalori. Kaloriinnholdet på lavkarbo blir automatisk lavere uansett, da du spiser mat som metter bedre og lengre. Jeg har i alle fall gått ned 28kg uten å telle annet enn karbohydrater, og da kun grovtelling.

Thyra sa for siden:

Jeg klarer liksom ikke helt å få dette til å virke logisk. 2 dl fløte feks. inneholder 782 kcal.

nellie sa for siden:

Ja, du trenger ikke 2 dl fløte om dagen.:)

Thyra sa for siden:

Det var vel mer et eksempel på hvor mye mer kalorier det er i fet mat enn i fettfattig kost.

milena sa for siden:

Hvis du ser i bunnen på siden her så er det andre som har stilt lignende spørsmål. Kanskje finner du noen gode svar der også?

Spinnerette sa for siden:

Noen må telle kalorier, andre ikke. Forskjellen er, at du kan ligge langt høyere kalorimessig på lavkrabo, enn du kan ved lavkalori, og fremdeles gå ned i vekt. Jeg trengte ikke telle kalorier i begynnelsen, men med 30 kilo bortevekk, må jeg grovtelle kalorier også.

Ikke tell annet enn karber i begynnelsen. Om du går opp i vekt, eller står stille i månedsvis, er det verdt å kikke på (etter at man har luket bort andre partystoppere som melke- og kornvarer).

Noen som mener at kaloritelling er tull og tøys, men for noen så må det til. :)

nellie sa for siden:

Ja, og bruker du kaloriene dine på mat, isteden for masse meieriprodukter ol., så blir det ikke så vokdsomt. Du får jo nesten ei pakke karbonadedeig for 2 dl fløte.

TrillTrall sa for siden:

Joda, men det er neppe noen som drikker fløte på samme måte som mange høykarbere drikker melk. :) Et skikkelig lavkarbokosthold skal jo baseres på rene råvarer som kjøtt, fisk, fugl, egg, grønnsaker (fortrinnsvis de som vokser over bakken), frø, nøtter, avocado og noe fete meierprodukter f.eks., men ikke på decilitervis med fløte og hektovis med smør.

Thyra sa for siden:

Takk, da ble jeg litt klokere. Jeg er helt ny i gamet så jeg kan ikke alle "lover og regler". ;)

Yonah sa for siden:

Les ketolyseboka fra start til slutt, så finner du svar på det meste. Regner med at du har den(eller snart har den), siden du har ketolyse som filosofi.

Thyra sa for siden:

Boka er på vei hjem til meg. Gleder meg til å lese den og å få litt mer forståelse.

sylwester sa for siden:

Helt riktig, og som grøt er det et helt måltid grøt (med 1-2ts JBKM + vann) .. Det samme i en bøtte med rømme omtrent. Og enda mer energi er det i olivenolje..

Til lunch har jeg i 5ss med olivenolje i salaten. Til middag har jeg gjerne enten fløte, rømme eller kokosmelk for å nevne noen av fete varer som brukes til å fete opp maten. Jeg teller ikke kalorier for da ender jeg opp med å spise mere mat. I steden så regner jeg ut etter matlogen når jeg lurer og da ligger jeg på et gjennomsnitt på rundt 1800kcal om dagen, eller ca. 4dl fløte om dagen...

Når du går på denne dietten er det det at du er mett som gjør at du går ned. Før jeg beggynte på lavkarbo så spiste jeg mere kjøtt enn idag og omtrent like mye fett som idag.

sonim sa for siden:

slapp av med det kaloritellingen ja. Jeg lå på ca 5000-5500 kcal pr dag over 6 mnd og gikk ned 1 kg bare ved å spise lavkarbo. Trente riktignok hver dag, men du kan mao spise MYE mat på lavkarbo og allikevel oppleve å gå ned. Andre igjen må ha et nøye kaloriregnskap selv på lavkarbo. Sågar er det matvarer som er regnet som gode lavkarbomatvarer de rett og slett må holde seg unna for i det hele tatt gå ned. Så veldig individuelt dette.
Svært individuelt! Prøv deg frem.

Yonah sa for siden:

Det der funka for meg den første tiden i 2009, gikk ned 1kg i uka i 2mndr ved å spise rundt 3000kalorier. Etter det går jeg ikke ned om jeg ikke ligger på under 2000kalorier, uansett hva pokker jeg gjør.
Det er temmelig fortvilende, jeg har fortsatt 40kg overvekt og er fortsatt så overvektig at det hemmer meg, men jeg går ikke ned om jeg ikke presser ned på inntak og går sulten. Jeg er av de få som er sulten hele tiden, jeg kan trykke i meg 2dl fløte og være sulten.

MEN( ja stort men), jeg har ME, jeg har en kropp som hele tiden er i stresstilstand, den trenger tid rett og slett og kan stå stille i månedsvis.

Jeg har prøvd å spise litt mere kalorier nå, og gått opp et par kilo( vet enda ikke om dette er vann, men vekta har gått oppover de siste 6uker).

Men for de fleste funker det slik at lavkarbo metter så godt at en ikke trenger å telle kalorier, fordi det for de fleste faktisk naturlig ender med få kalorier. Derfor funker det å si at man trenger ikke å telle kalorier, fordi de fleste blir fort mette. Det er bare noen få av oss som sliter med at vi er sultne uansett.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.