Jeg er nybegynner på lavkarbo og lurer på hvordan de første ukene er fra man legger om kostholdet? Bruker kroppen lang tid på å venne seg til "ny mat"? Vil jeg være veldig sulten og fysen i begynnelsen?
Vedr grønnsaker, hvis jeg har med det på jobb (rester fra gårsdagens middag) synes jeg de blir så vassne når jeg varmer de opp, noen tips til hvordan de holder seg litt friskere?
Ja, bruk dampovn istedetfor mikrobølgeovn. Antar du bruker mikro? Men hvis du finner en annen løsning så meld fra. Da tror jeg du blir en rik mann/dame.
Det finnes pr dags dato ingen løsning på å varme opp grønnsaker i mikro fra gårsdagens middag som gjør at de holder seg friske :)
Jeg pleier å forvelle grønnsakene. Da blir de like friske og al dente når jeg varmer dem i mikroen dagen etter.
Både blomkål og brokkoli deler jeg opp i buketter. Har bukettene oppi lettsaltet kokende vann. Når vannet begynner koke igjen lar jeg det koke i ETT min, ikke mer.
Bukettene har jeg så i iskaldt vann, gjerne med isbiter oppi. Når de litt avkjølte kan jeg bruke dem til dagens middag. Når de er helt avkjølte kan de fint lagres kaldt til neste dag og beholder friskheten selv etter en kjapp tur i mikroen.
Sulten vil du ikke være, du spiser jo så mye du vil. Bare av "rett" mat. Fysen på søtt kan du kanskje bli, og litt ullen i hodet av det plutselige fraværet av karbohydrater. Trening kan også gå tungt noen uker til kroppen har omstilt seg. Men ta det rolig, når kroppen har vent seg til å leve på fett får du et helt annet energinivå enn du hadde før. Noe å se frem til..
Selv synes jeg ikke sult var et problem, tvert i mot , hadde dårlig samvittighet for jeg var så mett
Men sukker er felle. Det tar tid før kroppen er enig med fornuften om at sukker er UT. Ellers så ikke kutt kaffe slik noen gjør. Det gir hodepine
Ellers så er det å tenke annerledes, en brødskive med syltetøy er ikke maten for et raskt måltid. Men vær forberedt. Lag lavkarboknekkebrød. Ha mat i huset og kast all karbo.
Lykke til
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.