< Tilbake til oversikten

Maks 1-3 matvarer, hvilke skulle det vært?

rst024 sa for siden:

Jeg har et litt rart spørsmål. Dersom jeg skulle holdt meg til 1-3 matvarer en stund, hva skulle det vært? Det bør helst være matvarer som ikke trenger/trenger liten tilbereding, da jeg er student og i en veldig travel periode. Jeg vil gjerne ligge lavt på karbohydratene, men tidspresset "tvinger" meg til litt feile valg, da jeg ikke har tid eller ork til å planlegge. Så har dere noen tips?

Kanutten sa for siden:

Brokkoli, egg og smør.

kamp sa for siden:

Egg, ferdig stekt kylling og kokosolje

senka sa for siden:

Tunnfisk, egg, blomkål :)

Carisma sa for siden:

Egg, ferdigskivet ost, tyrkisk youghurt.

Rin sa for siden:

Egg, kokosmelk, rød paprika.

smgj sa for siden:

egg, tomat, tunfisk

Rin sa for siden:

Moro at ALLE velger seg egg. :p Snakker om supermat!

nellie sa for siden:

Egg, mandler og smør.

Nektarin sa for siden:

Enig :)

TrillTrall sa for siden:

Om du virkelig har tenkt å leve en stund på bare 3 matvarer vil du bli rimelig lei...

Men egg inneholder vel egentlig alt man trenger bortsett fra c-vitamin så det bør absolutt være en av matvarene i så fall.

sveander sa for siden:

egg,lavkarboknekkebrød og brokkoli/blomkål + olje/smør

fridr sa for siden:

Egg, paprika og bacon

sylwester sa for siden:

Kjøttdeig, Blomkål og Smør.

Blomkål

En halv blomkål i micro 3 minutt, deretter pakket i alufolie med 50g+ med smør og litt gryllkrydder* i 3 minutt til er et fint tilbehør.
Blomkål og smør kan du lage puré av.
Du kan lage jukseris av blomkål, smør og gurkemeie*
Med blomkål kan du tykne sauser

Kjøttdeig
Fini gryter, kan has som klumper og man kan lage kjøttkaker eller svenske kjøttboller.

Kjøttdeig + Blomkål blir en fin gryte som tar kort tid og lage og har du ost blir det grateng. Har du fløte/rømme kan du tykne den med blomkål så har du basis for en grateng.

*Regner med at du har krydder i skapet og noe tilbehør liggende. Uansett hvis du ikke har det er det salt i smør og det er krydder nok :-)

Yrla sa for siden:

egg, gulost og kyllingfilet

Kathja sa for siden:

Egg,karbonadedeig og ost

Yonah sa for siden:

Synes det høres dumt ut å leve på så få matvarer, pga næringssammensetningen.

Egg går igjen her, fordi egg er veldig næringsrikt. Å holde seg til kun 1-3 matvarer pga dårlig tid er rart, det går an å lage en stor salat med mange forskjellige grønnsaker, noe som gjør ting lettere i travle perioder. Stek opp kylling el.l og del opp i porsjoner til salat, kok egg og ha i salaten, lag stor prosjon blomkålmos og frys ned om mulig.

Når en har dårlig tid eller mangler krefter til matlaging er det noen lure tips:

• Lag store prosjoner, enten som fryses eller kan oppbevares i kjøleskap. Tips her er omelett i langpanne, mange liter med suppe(feks blomkålsuppe eller tomatsuppe) og helle i porsjonsbokser( liten mattermos er lurt for studenter).
  • Skjære opp en haug med grønnsaker du kan bruke som tilbehør, feks agurk, paprika, purre, blomkål osv som kan brukes som tilbehør, da har du lettvinte løsninger de dagene du ikke har så god tid til å skjære opp.
  • Gode kjøkkenredskaper i en travel hverdag er: Eggekoker, stavmikser med hakkebolle og visp og stav og matbokser og mattermos.
  • LAG MATPAKKER! Kan ikke sies for ofte, å stå i kantina eller på butikken skrubbsulten og slite med å finne et godt lavkarbovalg er et godt kjent problem. Det finnes matbokser med kjøleelementer og små mattermoser til supper og gryteretter.

Filifjonka sa for siden:

Knekkebrød, makrell, brokkoli.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.