Jeg er på lavkarb/sunnkarb. Altså ikke ketose.
Spiser noe frukt sammen med proteinkilder og cottagecheese etc.
Jeg trener 6 dager i uken så kroppen trenger litt karb for å få treningseffekt da jeg ikke vil bli Tjukk-feit. Jeg har trent styrke og kondisjon aktivt i over 15 år og vært på så og si lavkarb hele tiden. testet ut alt fra Southbeach til Fitlinedietten.
Jeg er 164 høy
veide i dag 65,5 kg.
( sist jeg målte muskelmasse var for noen år siden og da var den på 48-50 kg)
Jeg ligger på ca 1200 kcal om dagen noen dager under. Dette har jeg gjort over flere år .. Jeg går ikke ned noe mer i kg selv om klærne blir større..
I perioder jeg kutter frukt helt blir jeg svimmel og dårlig pga høyt aktivitetsnivå.
Derfor spiser jeg litt av dette. Jeg holder meg da til plommer, blåbær,bringebær, noe eple.
Spiser ikke poteter, ris og pasta eller annen type mel enn kokos og mandelmel. Det går mye i egg:)
Har jeg hatt for lavt kcal inntak over for lang tid slik at jeg har skrudd ned forbrenningen min?
Jeg skulle gjerne mistet 2-3 kg i fett ..
Jeg trener slik og bruker pulskolkke for å styre intensiteten
Mandag: Kortintervall + styrke
Tirsdag: Hvile dag
Onsdag: Kortintervall + styrke
Torsdag: Langkjøring 1 time
Fredag: 4x4 intervall
Lørdag : Kortintervall + styrke
Søndag: 4x4 intervall
Pkt 1: Du trener alt for mye intensiv kardio
Pkt 2: Du trener alt for mye intensiv kardio
Pkt 3: Du trener alt for mye intensiv kardio
:)
Fras spøk til alvor. med de øktene du legger opp til som er, hvis du trener riktig, 5 økter med et intensitetsnivå som tilsier fra 84-95% av makspuls rund baut stresser kroppen din ekstremt mye.
Det programmet du viser tild er er et typisk konkurranseprogram for en som skal toppe sin løpsform de siste par ukene inn mot løpssesongen...... Vet ikke om du er toppidrettsutøver, har utdanning innenfor treningslære eller er konkurranseutøver, men det du trener der er en god oppskrift på å bli både overtrent, feiltrent og utmattet.
Med i tillegg 1200 kcal om dagen så piner du kroppen din og for meg høres dette ut som et unnskyld uttrykket, anorektisk, treningsnarkomani uten mål og mening ift prestasjonsevne, men mer et mål om å ikke bli tykk, eller noe slikt. Beklager, men det er min mening med den galskapen du skisserer her hvis den er reell og du trener i de soner en kortintervall iht treningslæren skal foregå i.
Så til poenget mitt.
Du bør spise mer mat, trene mindre høyintensiv kardio og heller trene mer målrettet mot det å bygge muskler og kropp. Det morsomme med et slikt program er nemlig at da blir kroppen fornøyd fordi han får næring, han blir mindre stresset og han vil etterhvert erstatte fettet du mener du har med ren muskelmasse. MEN det betinger at han får mye mat enkelt og greit.
Jeg ville gjort om på opplegget ditt om målet ditt er å miste 2-3kg fett.
2 stk 4x4mintervaller i uka er nok, mer enn nok.
Deretter 3 økter med styrke hvor du fokuserer på baseøvelser og ikke rører apparater i det hele tatt. Alt går med frivekter i begynnelsen (6-9 første mnd). De siste 2 dagene skal være hvile, gjerne aktiv hvile, men ikke kardiohvile. Dvs en gåtur hvor du holder et pratetempo HELE turen i en time eller to.
Mitt andre poeng og det er jammen viktig det og... HVILE. Din kropp trenger hvile! Hvis det du sier er sant og dette har vært ditt program både spisemessig og treningsmessig i flere år....ja da er det ikk rart den blir svimmel om du ikke spiser litt grønt om dagen...kroppen din er jo underernært (kanskje?)
Jeg vil ikke bli overrasket om kroppen din er i en slags ekstrem sparemodus og det som er skummelt er jo da at hormonbalansen i kroppen din over tid blir utsatt for stressbelastninger den til slutt ikke vil tåle. Så jeg ville hvilt mer, trent mer lurt og derav komme i bedre form.
Men du løper sikkert 3000m på under 10min med det løpsprogrammet ditt du da.
Ja forresten, hva er din målte fettprosent med klype?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.