< Tilbake til oversikten

Ufrivillig ketose, amming uten ketogent kosthold

Dolly sa for siden:

Jeg spiser ikke ketogent, prøver å spise litt karbohydrater og litt fett og mye proteiner, tar heller mye kjøtt og ost på pizzaen å spiser ett stykke enn å spise mange med lite fyll...

Jeg fullammer så jeg skal ikke i ketose og ikke under 1500 kcal til dagen, det er jo veldig lett, spiser ikke sukker og de karbohydrater jeg går i meg er fra brød tacoskjell ol...

Hvorfor har jeg hver gang jeg har sjekka utslag på ketosticks? I varierende styrke..

Jeg har ikke lyst å begynne med sukker igjen... Jeg klarer ikke å spise mer uten å begynne med godteri, vil heller ikke spise mer enn 1500 kcal..har ca 15-18 kg for mye

Carisma sa for siden:

De kiloene kan du gå ned etter amminga... Prøv å spis et ekstra måltid i løpet av dagen, og tenk mer på sammensetning enn på kalorier. Husk at kroppen er i en elstremsituasjon nr du ammer og får lit søvn.

Dolly sa for siden:

Problemet var at jeg levde på godteri og begynte å gå opp i vekt.. 3 kg på 3 mnd etter han kom ut

Og når jeg kutta snop mista jeg melka, så jeg må jobbe for å komme opp i 1500 så jeg kan beholde melka

Prøver å tenke sammensetning av måltider...

Nektarin sa for siden:

Rotgrønnsaker og frukt er ikke så dumt for å få opp karbnivået. Mer fløte og mer nøtter er heller ikke dumt.

Jeg skjønner ikke hvorfor du vil spise mer proteiner? De aller, aller færreste trenger mer enn 1,5gr/kg, og proteiner er dårlig energikilde. Det er den siste kroppen nyttegjør seg av, og for mange kropper betyr det at den reduserer forbrenningen fordi den da tror den brenner muskelmasse. Sånn ca.

Jeg ammer min gutt også, og er ikke i ketose. Jeg spiser litt frukt, fløte og nøtter, og inni mellom litt sjokolade og potet. Vanlig mengde kjøtt, og fett til jeg er fornøyd.
Jeg går ned i vekt, og har aldri hatt problemer med ammingen :)
Må kanskje nevnes at jeg nå har 30 kg å gå ned, så jeg kan nok spise mer karber uten å miste vektnedgangen.

senorita sa for siden:

1500 kcal var nå fryktelig lite da når du ammer? Kan du ikke spise mer enn det??

Dolly sa for siden:

Jeg sliter med å spise mer enn 1500 ja... Jeg forbrenner sikkert ikke mer enn det heller... Spiste veldig mye snop før og er generelt sett ikke sulten... Legger på meg og blir oppblåst av sukker...

Spiser 2 skiver med smør og stekt egg til frokost, en yoghurt eller en Wasa crisp& cerials til mellommåltid... En skive med egg til lunch litt middag til jeg er mett men ikke stappet, prøver å spise mer kjøtt i middagen enn karbohydrater, prøver å spise mindre fett men ikke fettfritt.. Yoghurt eller smoothie til kvelds...

Jeg føler jeg ikke gjør noe annet enn å spise....

Vibeke-67 sa for siden:

Er det en grunn for at du ikke vil i ketose selv om du ammer? Hvis du føler at du spiser nok og ikke er sulten, så trenger du vel ikke spise mer?
Det du må passe på når du fullammer, er å få i deg nok av de nødvendige mineralene og vitaminene, samt å drikke nok. Drikke er minst like viktig når du ammer mye.
Og du trenger absolutt ikke å spise sukker eller godteri når du ammer?

senorita sa for siden:

Har du prøvd å regne ut hvor mye kalorier du forbrenner på en dag?

Ville sjekket .. www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp :)

Tror nok 1500 er litt lite om du ammer også?? Om du sliter med nok kcal så spis feks nøtter eller lignende? :)

Yonah sa for siden:

Det er kanskje ikke rart du får utslag på ketostixen, du ammer og du spiser bare 1500kalorier i døgnet. Samme om du spise få karber eller ikke, ketose er ikke så mystisk. Kaloriunderskudd kan gi ketose.

Prøv å øk på litt mere fett, mere smør på smøremat, fløte i kaffe, evt tyrkisk yoghurt med fløte til mellommåltid,, en neve nøtter her og der.

Dolly sa for siden:

Jeg får svakt utslag spor eller svakere med ketoner, jeg hadde mye sterkere utslag i svangerskapet når jeg spiste hverken lavkarbo eller lavkakori men mye godis.. Prøver å ligge på 15-1700 kcal til dagen, men det er ikke lett å spise så mye

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.