< Tilbake til oversikten

I dag er det fårikålens dag!

Sivensvans sa for siden:

Til 4 personer trenger du:

1 1/2 kg hodekål
1 1/2 kg fårikålkjøtt
4 ts hel pepper
2 ts salt
3 dl vann

Slik gjør du:Skjær kjøttet i serveringsstykker om det ikke er det fra butikken. Skjær kålen i båter.

Legg kjøtt og kål lagvis i en rommelig kjele med salt og pepper mellom lagene. Hell på vann og kok opp. Skru ned varmen, legg på lokk og la fårikålen småkoke i ca. 2 timer til kjøttet løsner fra benet og er mørt.

Smaker enda bedre dagen derpå!;)

Momse sa for siden:

Jeg har spist fårikål i dag, nam nam :)
Gleder meg til restene i morgen ;)

elien sa for siden:

Jeg har kjøpt inn lammelår i skiver til å lage fårikål til helgen
når vi er komt hjem.
Men det jeg lurer på om koketiden skal være like lang med lårskiver
som vanlig fårikål kjøtt :confused:

langaard sa for siden:

Fårikål i morra, her:)

Hamster59 sa for siden:

Det kan være lurt å sjekke underveis, men du må regne med et par timers koketid. Kjøttet er ferdig når det løsner fra beina, og det skal bare trekke, nesten småkoke, men ikke fosskoke. Har kjøpt lammebog i skiver til fårikål, synes det andre fårikålkjøttet har så dårlige biter. Men fårikålen må jeg stå over i år, har påvist intoleranse mot kål og må unngå det ei tid framover. :( Derfor blir det lammegryte, gjerne noe afrikansk. :p

Photobscura sa for siden:

Mmmm. Fårikål! Jeg skal lage det for andre gang i morgen. Trekker bare fårikålen, sjekker ikke en gang, den står på laveste trekk i minimum halvannen til to timer.

I dag kjørte fårikålpolitiet rundt på Grünerløkka, så jeg skjønte det var noe. En gammel 2CV som breka ut av en høyttaler på taket. Spesielt. :p

Rin sa for siden:

Den skremte vannet av meg. :p Den lå bak meg en stund så jeg hørte litt diverse gårdslyder (det var rauting i sirenene på et tidspunkt) og så aggressiv breking mens folka foran meg på gata utvekslet noe tvetydige ansiktsuttrykk. Ææ!

Photobscura sa for siden:

Haha, huff, da! Den kom rett mot meg, så jeg ble i grunn bare veldig forvirra. Men jeg fikk lyst på fårikål, da! :p

Carisma sa for siden:

Noe sier meg at handelsstanden står bak fårikålens dag... :rolleyes:

nellie sa for siden:

Ja, det er jo hvert år så vanskelig å få solgt ut lam og sauekjøtt.:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.