< Tilbake til oversikten

Da har jeg fått diagnosen urinsyregikt

kloppsi sa for siden:

Det jeg kan spise er: poteter og kålrabi (så mye jeg vil), ost, melk, yoghurt og egg. Så mye frukt jeg ønsker, litt sukker og smør, grovt brød og knekkebrød i mengder.

Det jeg IKKE kan spise er; Innmat, kjøttrike produkter, lite kjøtt til middag, skalldyr og fisk, ikke erter, bønner, spinat, rådkål, gulrøtter eller blomkål.

index sa for siden:

Jeg for min del hadde vært fristet til å prøve noen uker/måneder til på den dietten du har nå. Den dietten legen din har gitt deg der høres ut som en oppskrift på overvekt for en som ikke tåler karbohydrater så godt, tydelig inspirert av Statens Ernæringsråd. Prøv deg frem litt selv heller, og se hva som gjør deg godt og mindre godt. Og prøv å lese deg opp på emnet, det er ikke sikkert at alle "eksperter" ser på grovbrød og poteter som det eneste saliggjørende mot urinsyregikt. Jeg har en svigerfar med samme diagnose, og han er en storforbruker av mange av "IKKE" produktene på listen din....

Photobscura sa for siden:

Om du skroller helt nederst på siden her, så er det et par andre tråder som også handler om urinsyregikt. Kanskje du finner noen erfaringer av nytte der? :)

kloppsi sa for siden:

Takk! Jeg leste meg grønn igår kveld. Håper å få "vekke" noen der ute med dette innlegget. ;)

Sanney sa for siden:

eh, har hatt tilfeller av urinsyregikt siden jeg var 18, samt en rundt 5 stykk på jobben fra 20 til 60 har hatt det... er nok ikke så uvanlig selv om det er en såkalt "gammelmanns syke" for min del gikk det over av seg selv etter en liten stund.

smgj sa for siden:

Jeg synes også at du skal lese deg opp på sykdommen. I den vide verden er man ikke entydig enige om at proteiner skal/må begrenses. Les deg opp på alternative teorier og bestemm deg for hva du vil forsøke å jobbe ut ifra. (Kalles "gout" på utenlandsk)

www.marksdailyapple.com/gout-primal-paleo-diet/

Carisma sa for siden:

Sikker på du ikke bare er insulinresistent da? Jeg fikk sånn halvveis diagnosen da jeg var midt i tjueårene pga høyt urinsyrenivå, forhøyede ledervervet o.l. Men jeg nektet å godta det, og hadde helt rett. Du kan nemlig få de samme symptomene om du har høy c-peptider og dårlig virkelige insulin.

langaard sa for siden:

Vel, jeg har hatt anfall med urinsyregikt for noen år tilbake. Etter snart 4 år på lavkarbo, så er det helt borte:)

tjeldberg sa for siden:

Min stefar fikk samme diagnosnen. Han er tynn. Spiste og spiser stort sett det du har fått som ja-mat. Han drikker svært sjeldent og liker ikke salt. Legen hans påsto at han ikke fortalte sannheten. Men mannen rører ikke salt. Han spiser ikke fisk eller skalldyr, da han verken liker eller tåler det. Til tross for å ha et kosthold som liksom er bra med tanke på å unngå urinsyregikt så fikk han det.

Det gikk over av seg selv... Tror jeg ville gitt ditt kosthold som ga vekttap en stund til jeg. Tror ikke endringer i kosten til tilnærmet vegetarkost nødvendigvis er løsningen.

Min svigermor som spiser lite annet enn brødskiver fikk også diagnosen urinsyregikt.

Enten er det en feildiagnose ute å går eller så ligger ikke hele hemligheten i kostholdet legene fremmer.. etter min mening da

kloppsi sa for siden:

Jeg kan ike forstå at det er urinsyregikt, diagnosen ble stilt kun på grunnlag av forhøyet urinsyre. (Min var på 500 , referanseverdi er 155-350).

Kan en få økt urinsyreverdi hvis en er insulinresistent?

Jeg har ingen andre symptomer på insulinresistens..

nellie sa for siden:

Har du ikke hatt anfall?

Wonder woman sa for siden:

De pleier vel ikke stille diagnose Podagra uten at du har hatt anfall vel?
Du kan få ned syremenden ved å drikke rikelig. Lavkarbo er nok veldig bra for deg så hold deg til det. Du kan spise kjøtt men vær forsiktig med kjøtt i store mengder, små mengder går bra- særlig svinekjøtt er ikke bra har jeg også lest.

kloppsi sa for siden:

Nei!! Han baserte diagnosen utelukkende på blodprøven og et nyresteinsanfall for flere år siden. jo mer jeg leser jo mer tenker jeg at dette er feil, men hva annet kan det være? Dette var en spesialist...

smgj sa for siden:

Les linken jeg ga deg. Og kommentarene under. Det er mange uti verden som mener at urinsyregikt kan være ett (av mange) symptom på på det som blir kalt insulinresistens ... (Som man da igjen mener er et av "karbohydratintoleranses og inflammasjonens" ansikter.)

Altså at sykdommer som PCOS, insulinresistens og mange av diabetesvariantene egentlig hører hjemme under en samlebetegnelse - for mye karbohydrat over lang tid i forhold til hva den enkelte kroppen tolererer. Jeg vet ikke, men teorien er nok verdt å merke seg.

kloppsi sa for siden:

Takk. Jeg har lest en del om insulinresistens nå, vet ikke helt hva jeg skal tenke lenger.. Fastlegen hører ikke på meg og indremedisineren ga meg denne fiagnosen. Hvor kan jeg henvende meg nå? Den eneste privarpraktiserende endokrinologen i området har sluttet..

Carisma sa for siden:

Gå til en annen lege. Du har rett til en second opinion, altså en vurdering fra en annen lege. Og gå til gynekolog for utredningnav cystene, samt få sjekket c-peptider. Og les hexeberg sin bok, der står det om dette mener jeg å huske.

kloppsi sa for siden:

Utredning av hvilke cyster? Det viser ikke noe galt på ul av eggstokker, eggledere, livmor osv.

kloppsi sa for siden:

Vurderer å bestille time hos dr Oftebro. Han er vel den beste på dette?! :-)

Gracella sa for siden:

Jeg fikk forhøyede urinsyreverdier da jeg var gravid og fikk beskjed om at jeg godt kunne spise sjokolade og kaker mot dette (:eek:)...
Jaja.
Det artige var vel at jeg gikk over til et tilnærmet vegetabilsk kosthold da jeg ble gravid, med veldig lite kjøtt - i alle fall rødt kjøtt.
Kan ikke huske om jeg spiste noe særlig med fisk eller skalldyr, men sannsynligvis ikke (siden jeg ikke spiser mye fisk til vanlig).

Urinsyreverdiene normaliserte seg etterhvert av seg selv - jeg trengte ikke spise masse sjokolade og kake ;)

Storemy sa for siden:

Hei! Jeg har også tendenser til urinsyreopphopning. 90 % av oss er genetisk svake for utskillelse av urinsyre. Jeg merker at svinekjøtt flere dager på rad og kullsyreholdig drikke ikke er bra, det samme med alkohol, fordi da prioriteres nedbrytingen av alkohol og urinsyren blir satt på vent. Men! Noe så enkelt som C-vitamintilskudd hjelper veldig godt, og faktisk i løpet av 5-6 timer. Prøv deg fram med doseringen over noen dager, ta tilskudd av C-vitamin morgen og kveld, for stor dose gjør deg løs i magen. Jeg har vært oppe i 1 gram C-vitamin i døgnet. Tar vanligvis nå 2 x 2-300 mg. Damemennesker får problemer ved lavere nivåer av urinsyre enn menn.

Hawkeye08 sa for siden:

Heisann

Skal ikke skrive så mye her nå, men gi noen linker.

www.marksdailyapple.com/gout-primal-paleo-diet/#axzz2hRuGEXky

chriskresser.com/will-eating-a-paleo-diet-cause-gout

iform.nu/kosthold/mat-og-sunnhet/vi-spiser-10-ganger-for-mye-omega-6

www.matvareguiden.no/naeringsstoff447.asp

Jeg mener ikke å være uhøflig, men siden du er overvektig, så er det stor mulighet for at du har en grad av insulinresistens, forhøyet blodsukker og insulin er betennelsesfremmende, og flere hevder at dette har en sammenheng med urinsyre nivået.
Jeg ville først sett på mengden karbohydrater i kosten, da dette er styrende for blodsukker og insulinproduksjon.

Det er ikke nødvendighvis en direkte sammenheng mellom høyt purinnivå i maten og det som er i blodet, så jeg ville ikke vært veldig bekymret for animalske proteiner.

Omega 6,, den ambivalente essensielle fettsyren :)

Omega 6 og omega 3 bør ligge på omtrentlig samme nivå, men i vårt daglige kosthold er forholdet gjerne et sted mellom 10 - 20 ganger høyere nivå av omega 6 enn omega 3.

Feel free to ask :)

Hmm skrev visst endel likevel,,

kloppsi sa for siden:

Takk for innspill.
Jeg har bestemt meg for å ikke helt stole på diagnosen enda. Jeg er under utredning for å få en second opinion. Det ligger nok noe stoffskifterelatert til dette.

Hvis en spiser ketogent så er det naturlig med forhøyet urinsyre i blodet, dette da kroppen lager sitt eget sukker. Så siden jeg var i ketose da blodprøvene ble tatt så da er det ikke rart at verdiene var forhøyet.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.