< Tilbake til oversikten

Curryfiskekaker

Sivensvans sa for siden:

Curryfiskekaker

ca. 60 minutter

Middels

Dette er fiskekaker designet for å gjøre moderne damer glade og møre. Friske smaker med et hint av thai. Hvis du har anledning til å oppsøke en asiatisk butikk med ekte thai-råvarer, er det best, så jeg fører opp skikkelig autentiske råvarer som alternativ. Bruk hvit fisk, helst sei eller hyse, men torsk er også fint.

1 porsjoner2 porsjoner4 porsjoner6 porsjoner8 porsjoner

500g Seifilet

2 Lime

1ss Rød curry-pasta

1 Egg

1ts Salt

2ts Nykvernet pepper

2dl Kokosmelk

10 Sukkererter

Skjær fisken i grove biter og ha den i en foodprocessor. Ha i saltet og kjør til farsen blir seig og litt klumpete.
Ha i currypastaen, pepper og egget, og kjør litt til. Bruk currypasta av thaislag, ikke indisk.
Spe så med kokosmelk, mens du kjører det sammen til konsistensen virker bra til å lage kaker av.
Skjær tynne skiver av sukkerertene, eller longbeans.
Bruk revet limeskall, eller finhakkede blader av kaffirlime. Bland det inn i farsen. (2 lime = 12 kaffirlime-blader)
Ha en blanding av olje og smør i en panne på litt over middels varme. Ha litt olje på hendene og form ganske små kaker.
Stek dem fint gylne på begge sider, og ha dem eventuelt knapt fem minutter i ovn på 140 grader etter steking.
Stikk dem gjerne på små bambusspyd.
Tips:

• Alle råvarene, fisk, egg og alt, gjerne bollen du blander i også, må ha lav temperatur. Rett fra kjøleskapet. Hvis noe er varmt, vil farsen skille seg under steking og bli unem.
  • Bare kjør på, og stek gjerne en liten prøvekake, sånn at du får sjekket krydring og konsistens, og juster deretter.

blåbær sa for siden:

Hadde jeg lest denne for en time siden, kunne jeg laget disse, siden jeg hadde nesten de samme ingridiensene i fiskegryta mi i dag. Det blir neste gang!

Marlin sa for siden:

Kan man bruke fisk som har vært fryst?

blåbær sa for siden:

Ja, det går helt fint.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.