I min latskap og lyst kjøpte jeg saltstenger i går, uten å lese på innholdsfortegnelsen. Spiste sikkert 100 gram og skjønte ikke i dag morges hvorfor magen var blitt så pløsete. Når jeg så leser på pakken ser jeg at det står 75 g karber pr 100 g. Og jeg hadde ikke så mye igjen i går kveld å gå på. :( Er det hvetemelet som gjør saltstenger så grusomme på lavkarbo?:confused:
Kan hende jeg har misforstått,me jeg tenker det er lov å kose seg en gangi blant, om man begrenser seg til en gang i blandt..... :)
Og skal ikke jeg ha lov å gå berserk i karber en gang i blandt så kommer jeg ikke til å holde ut, for jeg er et kakemonster,,,,
Og min filosofi er at de gangene man sjeier ut så er man fartisk med på å ungå deprivasjon om man elers er sund og frisk........
Så heg spiser eplepai nå med karber i bøtter og spann :o
i ren hvetemel er det jo "bare" 64 gr karbo så derfor blir det ikke så mye mer i en ferdig vare
Man bestemmer jo selv om man vil ha noen utjeelser en gang i blant. Men så finnes det jo så mye fantastisk godt lavkarbobakst :) Jeg koser meg akkurat nå med eplemuffins etter Mat for sjelen sin oppskrift der de eneste få karber er faktisk fra epler og litt fra rømmen jeg hadde i røra. Så det gir sånn ca 1 g karbo per muffins/kakestykket. Og da kan man virkelig kose seg med det med god samvittighet. Godt for oss kakemonstrene :)
Handler vel ikke om å 'ha lov', du har da fri vilje:p Men, etter egen erfaring, tar det relativt lang tid å få tilbake en radig vektnegdang når man sprekker her og der. Dessuten mener jeg det er lite heldig å blande LCHF med skikkelige høykarbosprekker titt og ofte, ikke bare for vektnedgangen, men for kroppens generelle helse. Lær heller å lage gode lavkarboalternativer :)
Fant oppskrifta på bloggen til Mat for sjelen. Brukte bare et passelig stort eple som veide litt over 100 gr når kjærnen er tatt ut. Men skulle æ ha tatt norske eple ville det sikkert blitt et par stykker. sjelemat.blogspot.no/2013/09/muffins-med-eple-og-kanel.html
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.