< Tilbake til oversikten

Treningstråden september 2013

TrillTrall sa for siden:

Ny måned - ny tråd! :)

TrillTrall sa for siden:

2t 50min med ungene i marka på geocaching (fant 3 av 5 cahcer...) + intervaller etterpå for min del. :) Fornøyd med dagen.

Men det er altså ikke nødvendig å drive med råsykling på de mest brukte stiene i marka på en finværssøndag hvor marka er smekkfull av både voksne og småunger!

nellie sa for siden:

Styrke på rygg og bryst..

Nedtrekk
Benkpress
Pendlay row
Skråbenk
Enarms hantelroing
Sittende smal roing
Negativ skråbenk i maskin

10 min tredemølle oppvarming og 20 minutters ellipsekardio etter.. Med 8 kortintervaller 15 sek på-45 av.

Kitt sa for siden:

Rett og slett 30 minutter kjapp gange med hundene! :)

Skal se om jeg kan få til i snitt en aldri så beskjeden økt pr dag i september. Er litt skummelt å sette meg sånne mål, for da skjer det som regel noe som gjør at jeg ikke kan trene på aldri så lenge, men jeg prøver igjen......:p

Carisma sa for siden:

30 min sykkeltur og 20 min yoga ute under stjernehimmelen :love:

Kitt sa for siden:

Har fått til minst en økt om dagen så langt.
Mandag ble det bare en, men tirsdag og i dag har det faktisk blitt 2!:D

Har fått låne en sykkel med elektrisk hjelpemotor, så nå kan jeg til og med sykle meg en tur uten å frykte at knærne min ryker i oppoverbakkene!:p

TrillTrall sa for siden:

1. sept - sykkel til og fra jobb, 43+34 min / 9 + 8 km

2. sept - sykkel til og fra jobb, 52 + 35 min / 11 + 8 km (veien var plutselig stengt gitt, ble 2 km motbakkeomvei...)

3. sept - 2 timer / 6,5 km gåtur, delvis i høyt tempo, delvis geocacheleting

timich sa for siden:

Løpt 10,5 km i dag med en gjennomsnittsfart på 6,04 min/km. Halvveis til vårens store mål - som er halvmaraton:D

TrillTrall sa for siden:

1. september - gåtur + intervaller, ca. 60 min / 4 km (3/4 av første halvdel er rett-til-værs-motbakke).

TrillTrall sa for siden:

1. september ble det bare rusling fra bilen til hytta, en liten halvtime i rolig tempo

2. september jobbet vi utendørs på hytta i 4 timer med å ta ned småtrær og buskas, kappe opp til ved og slepe resten bort til bålplassen, ble både svett og sliten!

3. september rodde jeg båten fra hytta til sommerparkeringa (så nære vi kommer da), brukte sikkert dobbelt så lang tid som Lille Gubben ville gjort, men jeg kommer meg, jeg kommer meg!
    Da vi kom hjem var det avslapping en bitteliten stund før vi hoppet i treningstøyet og tok gåtur-intervall-økta vår. :)

MajaKr sa for siden:

September har bestått i 1 time styrke og jogg på treningssenter 4-5 dagar i veka. Sykling til fotballtrening 2 dager i veka, pluss tur i helgene på ca 1,5 time.
Har trent 1-2 gonger kvar dag, utenom lørdagar, siden ca 25. august.

Kroppen er i endring, men eg måler verken vekt eller cm den første måneden, fordi eg trur vekta står stille ei stund når kroppen bygger musklar.

Kor mykje vekt legger dere på kviledagar?
Leser mye om at kviledagar er viktig, men er det negativt å trene 5-6 dagar i veka?

PS: I går brukte eg buksa som har hengt på knaggen som motivasjon mot 1. delmål :)

Sliter litt med å godta at det tar tid for kroppen å endre seg... ser ikkje heilt det eg ønsker av resultater i speilet, men denne gongen skal eg ikkje bruke det som unnskyldning til å gi opp!

timich sa for siden:

Det er ikke nødvendigvis negativt å trene 5-6 ganger i uka (eller hver dag) så lenge man trener variert. Jeg legger stor vekt på hviledager når jeg trener mye styrke, men altså "hvile og hvile"... Poenget er at muskelgruppene som har blitt trent tungt må få hvile før jeg trener dem igjen.
En typisk uke for meg kan se slik ut:
Mandag: Intervall på tredemølle 30 min + styrketrening overkropp
Tirsdag: Styrketrening underkropp
Onsdag: Lett og kort joggetur
Torsdag: som mandag
Fredag: Som tirsdag
Lørdag: Fridag, men går gjerne en times tur
Søndag: Løpetur, rolig langkjøring

I tillegg kommer x antall gåturer med hunden...

Dette er noe som fungerer for meg, og jeg klarer å holde motivasjonen oppe og trene uten skader ved at jeg varierer og gir ulike muskelgrupper hvile. Det med om kroppen trenger hviledager avhenger jo også litt av hvor tung styrketrening du trener, dersom du ikke løfter tungt så er det jo bare å kjøre på hver dag...

MajaKr sa for siden:

Timich: Takk for gode råd :)

Eg tok meg ein kviledag i går pga et vondt kne og litt tom for energi.
I dag trente eg med Jillian Michaels før frokost ;) Og det var godt å kjenne at kneet var bedre, og energien er på vei oppover igjen.

Mi treningsveka ser sånn ut for tida:
Mandag: Sykler mellom 30 - 60 min til og frå fotballtrening. Fotball 1 time.
Tirsdag: Intervall på tredemølle eller romaskin mellom 15 - 30 min. Styrke ca 45 min.
onsdag: Samme som tirsdag + sykle til fotballtrening
Torsdag: Kviledag evt ein tur i terrenget
Fredag: Samme som tirsdag
Lørdag: Kviledag
Søndag: Treningsstudio med intervall og styrke, eller fjelltur på rundt 2-3 timer.

TrillTrall sa for siden:

1. og 10. september - syklet til og fra jobben 17 km / 72 min hver dag

2. september - 70 min geocaching (men jeg rørte egentlig ikke så myye på meg)

3. september - 45 min "fjelltur" i terrenget ved hytta

4. september - 60 min / 4 km gåtur + intervaller

5. september - 95 min / 6,3 km gå / løpe / klatre - geocaching

6. september - 60 min / 4 km gåtur + intervaller

Joda, jeg rører da litt på meg. :)

langaard sa for siden:

Selv om jeg går med gipsa arm, så trenes det her:) Kjernemuskulaturen får kjørt seg så det holder:)

TrillTrall sa for siden:

1. september - 45 min / 4,6 km løpe-gåtur med en innlagt cache på veien. :)

2. september - 30 min / 2 km cacheleting på morran før jobb. :) Ikke den helt store trimmen, men jeg fikk da rørt litt på meg i det minste - i regn og surt vær.

MajaKr sa for siden:

1. september: sykle landeveg 30 min, fotball 1,5t

2. september: 4x4 i 20 minutter, styrke overkropp 40 min, intervall romaskin 300m x 5, sykle landeveg 30 min

3. september: Spinning med styrke 1t 30 min.

Kitt sa for siden:

Har ikke vært flink til å skrive, skal skjerpe meg i oktober, men er ganske sikker på at jeg så langt har klart å ha i gjennomsnitt en aktivitetsøkt hver dag. :D

TrillTrall sa for siden:

1. september - 50 min / 4 km powerwalk på morran

2. september - 45 min / 3 km gange / løping i marka inkl. 2 geocachefunn :)

langaard sa for siden:

Her trenes det med gipsa arm, utfall,stående roing og masse planketrening hver dag :)

timich sa for siden:

Weeeee, skulle bare ta en kort løpetur og satte jammen pers på 5 km i dag - 26 min og 43 sek!:D Etterpå ble det en del trilling og bæring av ved her hjemme.
Fornøyd med dagens innsats og gleder meg til en real styrkeøkt i morgen tidlig:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.