< Tilbake til oversikten

Akutt nyrestein

zerlina sa for siden:

Er det noen som vet om det å være i ketose kan føre til akutt nyrestein?

Jeg opplevde det forrige helg. Endte på legevakta liggende med morfin i flere timer for å fjerne de jævlige smertene.
Har aldri før hatt problemer med nyrene.

Kan det være en sammenheng her?

kamp sa for siden:

Har du spist mye nøtter ala mandelmel o.l.?

Pearl sa for siden:

Aldri hørt om at det kan gi nyrestein, men på Lindbergklinikken sier de at ketose er en stor belastning for nyrene.

Kitt sa for siden:

Ketose har nok ingen ting å gjøre med nyrestein med mindre du samtidig drikker for lite for sjeldent!
Det er faktisk det aller viktigste for å forebygge nye steiner. Å drikke JEVNT hele tiden!

Jeg har hatt flere anfall før, men ble 20. mars i år lagt inn på sykehus pga en nyrestein som var for stor til å komme ut på egen hånd. Fikk neste dag lagt inn stent for å avlaste urinlederen. Hadde da begynnende nyresvikt og blodforgiftning. 29. mai ble steinen knust og 13. juni tok de endelig ut stenten. 15. juli ble det konstanter blødning i nyren og det sliter jeg med enda.

Moralen er, pass på å drikke jevnt og trutt! :ja:
Og ligg unna sjokolade og rødt kjøtt så langt det lar seg gjøre, så overlegen!;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.