Nemo78 sa for siden:
I går skulle jeg lage Nannahs knekkebrødkjeks og hadde alt, men fant ikke mandelmel :-(
Var både på Rema 1000 og Mega.
Noen som vet hvilke butikker som fører det?
Nemo78 sa for siden:
I går skulle jeg lage Nannahs knekkebrødkjeks og hadde alt, men fant ikke mandelmel :-(
Var både på Rema 1000 og Mega.
Noen som vet hvilke butikker som fører det?
nellie sa for siden:
Helsekost for det meste.:)
Nemo78 sa for siden:
Takk, da prøver jeg helsekosten :-)
Yonah sa for siden:
I nannahs knekkebrødkjeks skal det være malte mandler, IKKE avfettet mandelmel. Du maler eller knuser mandler til mel selv. Noen kaller malte mandler for mandelmel, det er fryktelig forvirrende. Men det skal altså ikke være avfettet ekte mandelmel i disse kjeksene.
Nemo78 sa for siden:
Aha, så når det står 50g mandelmel så er dette 50g mandler som jeg knuser selv.
Synd det ikke står det for det blir jo litt forvirrende ja.
Tusen takk for oppklaringen, Imse :-)
Yonah sa for siden:
Det står vel i oppskrifta at du skal male de også mener jeg. Men i denne oppksrifta spesifikt skal det være 50g mandler som du maler selv på kvern eller for eksempel knuser passe fint i for eksempel hakkebolle til stavmikser.
Nemo78 sa for siden:
Var bare dette som sto i oppskriften jeg fant.
ca 20 stk.
100 g sesamfrø
25g linfrø(Ev bare sesamfrø)
50 g mandelmel
1 stor ss fiberhusk
2,5 dl vann
1/4 ts salt..liten skvett flytende natren
Rør sammen alt og smør utover bakepapirkledt plate
Rut opp deigen med pizzahjul.
Stek på 160g varmluft i 45-50 min.
Yonah sa for siden:
Jeg sjekka jeg og nå, og du har helt rett. Men da har jeg nok bare spurt Nannah om dette på PM eller noe sånt. For i Hxebergboka er samme oppskrift, og der står det malte mandler. Men oppskrifta er Nannahs. Sannsynligvis spiller det ingen trille om man bruker mandelmel eller malte mandler i denne oppskrifta.
Lillemy71 sa for siden:
Merket Easy Living har også avfettet mandelmel. Det merket fås på en del dagligvarebutikker, her har bl.a. CoOP OBS mandelmelet. Mega har andre varer i dette merket men ikke mandelmelet, her.
Spiller sikkert ikke så stor rolle i denne oppskriften, men vær oppmerksom på at malte mandler og mandelmel kan gi stor forskjell i bakst. Det avfettede melet krever mer fukt en malte mandler og malte mandler kan gi en tyngre bakst.
Moogie sa for siden:
God mandelmel (delvis avfettet) selges også på iHerb. Jeg bruker også å kjøpe en god del mandelmel i Sverige. Der har dem det på de fleste dagligvarebutikker. Dette melet er heller ikke avfettet.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.