Hei,
Jeg er ny her inne. Jeg har lest (og lært) i mange måneder, men dette er min første post. :D
Jeg begynner å nærme meg et lavkarbokosthold nå. Jeg har kuttet ut pasta, ris, hvete, vanlig brød og vi spiser lavkarbomiddag. Jeg ammer, og skal begynne på Atkins induksjon når jeg er ferdig å amme.
Min utfordring er; Jeg liker ikke salat.:( Jeg har prøvd all type grønn salat, men det er ikke godt. Ruccola går greit i små mengder. Løsningen har blitt å steke grønnsaker i smør og krydre det. Det liker jeg.
Jeg steker:
Squash, ulike sopparter, paprika, brokkoli, blomkål, asparges, løk og vårløk.
Ellers er jeg glad i agurk og på høsten elsker jeg rosenkål.
Kan jeg bytte ut salat med dette, da med tanke på næringsinnhold? Jeg er redd jeg ikke får i meg nok vitaminer og mineraler.
Jeg kan ha en salat ved siden av middagen, men jeg klarer ikke hele salatmåltider.
Forresten så liker jeg ikke tomat heller, noe jeg skulle ønske at jeg gjorde.. :eek:
Grønn salat i alle former: isberg, kinakål osv. har nesten ingen næringsstoffer så du går ikke glipp av noe (hvis jeg har forstått riktig). Alle de grønnsakene du nevner har MYE mer i seg en salat. Så disse er en god kilde både stekt og ferske. Jeg vet ikke hvor mye næringsstoffer går tapt under steking men tror nok du i alle fall får i deg mer enn gjennom grønn salat!
Det var godt å høre :-)
Jeg trodde at jeg "måtte" spise 1 liter salat til dagen, men da tror jeg at jeg lett hadde gitt opp hele kostholdsendringen :rolleyes:
Signerer Milena. Du MÅ ikke spise salatblader annet enn for magefyll. Du nevner jo masse næringsrike grønnsaker som er tillat på induksjon, kos deg med de du.
Bare salatbladene i seg selv smaker jo ikke noe særlig godt, man må jo ha dem sammen med andre godsaker som paprika, agurk, tomat, babymais, kikerter (om du kan spise det), kylling, reker... You name it! :sikle:
Salat som i friske grønnsaker tror jeg er en god ide (jeg liker det og syns det er et friskt tillegg til maten), men salat som salathode er fullstendig unødvendig ;).
Alt du nevner i hovedinnlegget ditt er jo gode valg - som andre har påpekt, salatblader er mest "fyll", og har ikke noe særlig næringsinnhold - i alle fall ikke sammenlignet med rosenkål og asparges osv.
Jeg holder det som regel veldig enkelt, selv. Smørdampet brokkoli, "ris" av blomkål, spinat med masse smør og krydder, bakte tomater, ovnsbakt asparges, stekt sellerirot, grillet paprika, hvasomhelst i wok med masse krydder, osv. Om man ikke har intoleranser og sånt, kan man alltid bruke "lavkarbofordelen" og gratinere noe i ost/fløte, eller tilberede det sammen med bacon. Eller steke det i andefett. Lett å lage noe som smaker godt når man har slike friheter. :cool:
Jeg liker heller ikke salat i tradisjonell betydning - men putt typ feta, kylling, oliven og masse god olje/rømme/yoghurtdressing over så snakker vi! Men dette er mer luksusmat for meg, for salat koster ofte mer enn det metter. Her går det også mest i tilberedte grønnsaker i diverse former.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.