< Tilbake til oversikten

Helsedirektoratets holdning til lavkarbo

Wonder woman sa for siden:

Noen som vet hva deres holdning er til lavkarbo? - Regner med at de er negative, men gjelder det også til de mer moderate rettningene også?

Wonder woman sa for siden:

Jeg trenger noe å vise til for å argumentere for lavkarbo i en diskusjon.

Lillemy71 sa for siden:

Kostholdsrådene her i Norge er vel ikke så lavkarbo, men det finnes jo bra bøker (nettsider) fra diverse leger som fremmer lavkarbo som Fedon Lindberg, Andreas Enfeldt, Torkil Andersen, Sofie Hexeberg m.fl. De baserer jo sin kunnskap i legevitenskapen, forskning, studier og ikke minst egne erfaringer med pasienter. Ellers er det mye kjekt på nettet og biblioteket

Edit: glemte også bloggen til Espen Rostrup, der finner du mye bra :)

smgj sa for siden:

Helsedirektoratets store problem med lavkarbo er todelt.

• Lavkarbo unngår det "helsefremmende, vitamin-, fiber- og mineralrike kornet" (Sterk ironi kan forekomme.)
  • Lavkarbo går mot ubegrenset bruk av omega6 og redselen for kolesterolholdig mat (les: mettet fett).

Når det gjelder det siste så ble det vel under de siste debattene anerkjent at det ikke er påvist noen sammenheng mellom mengde kolesterol i maten og økning/reduksjon av kolesterol i blodet. Etter det jeg har sett så er denne anerkjennelsen ikke reflektert i offentlig materiale så langt.

Hamster59 sa for siden:

Slik jeg ser det, har ikke Helsedirektoratet satt seg inn i hva lavkarbo er. De tviholder på holdningene om at (animalsk) fett er farlig, at f.eks. smør må erstattes med margarin og at man forøvrig bør spise mat med minst mulig fett. De tror lavkarbere spiser haugevis med egg og bacon, og at vi tyller i oss mengder med fett. Disse holdningene er de ikke alene om, endel leger lever i den samme villfarelsen, samt også mye av den norske befolkninga. Jeg tror dette skyldes media, som ofte har framstilt lavkarbo noe ensidig. Kanskje særlig VG, som neppe kan beskyldes for være helt nøytrale i denne saka, de har jo sin egen vektklubb.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.