< Tilbake til oversikten

Globki

Spinnerette sa for siden:

Denne oppskriften har jeg fått av min bedre halvdels polske bestemor. På norsk heter det vel kålruletter, men syns nå det høres mer stas ut på polsk!:D
Disse lages egentlig med ris i fyllet, og litt mel i sausen, det byttet jeg selvsagt ut, og det ble veldig, veldig godt. :)

Det blir ca 3 ruletter av dette.

Du trenger;
7-8 hele blader av hodekål
200g kjøttdeig (originalt svin, jeg brukte karbonadedeig)
Raspet blomkål, i underkant av et halvt lite hode
En halv medium løk

Saus:
1dll fløte
ca 0,5 dl buljong (oppløst)
1ts kokosmel (kan helt sikkert sløyfes)

Fremgangsmåte:
-Sett stekeovnen på 150-160 grader
-Kok de hele kålbladene i ca 10 minutter. Avkjøl. Når bladene er kalde, trykk forsiktig ut de store "årene" så godt du kan uten at bladene revner.
-Kok blomkålrisen til den er halvferdig, mao. fortsatt har tyggemotstand.
-Stek kjøttdeig og løk.
-Bland kjøttdeig, løk og blomkål, smak til med salt og pepper.
-Ha fyllet på 3 av bladene. Pakk de sammen, sidene først, så legger du endene over (Du kan godt feste rulettene med hyssing e.l., men det gjorde ikke jeg, og det gikk nå fint likevel).
-Legg halvparten av bladene du har igjen i bunnen. Legg så på kålrulettene, og resten av bladene på toppen (om du lager større porsjon, bruk blader til å legge imellom hvert lag med ruletter).
-Stek i ovnen til bladene på toppen er brune, skru ned varmen.
-Lag sausen ved å blande fløten, buljongen og evt. melet.
-Ta ut formen, fjern de øverste bladene, og hell over sausen. Legg på bladene igjen, og stek i ca 10 minutter

Ferdig! :)

Camomilla sa for siden:

Dette høres nydelig ut! Litt lei meg for at det kun er jeg i familien som er begeistret for kål, men kanskje jeg kan rette på det med denne? :)

senka sa for siden:

Takk for at du deler :) har lagd den før men ikke helt likt.
De tykke" årene" skjæres av forsiktig med kniv ;)
Må prøves :):)

Momse sa for siden:

Dette skal definitivt prøves neste uke - jeg elsker kålruletter :)

Takk for oppskrift i nytt lys ;)

Photobscura sa for siden:

Awww! Kåldolmar, som det het for meg da jeg var liten, ettersom vi ofte kjøpte dem frosne i Sverige. Kjempegodt! :D
I Balkan heter det også dolma, tror det bare betyr fylte blader, eller noe. :)

Jeg er heller ikke spesielt begeistret for kål, men syns det smaker veldig godt i denne retten! :)

Fullfres sa for siden:

Bare et kjapt spørsmål: De bladene du legger over og under rulettene kastes etter steking, ikke sant? De er ikke en del av noe tilbehør eller noe sånt?

Nei, de er bare der for å unngå at rullettene blir svidd. :)

Ziltoidia sa for siden:

Høres jo helt grusomt godt ut.... men hvor lang tid tar det å lage egentlig? :p

Tja... Jeg husker ikke helt hvor lang tid de stekes sammenlagt (ettersom man ser på fargen), men de er i ovnen kanskje en tjue minutter-halvtimes tid. Fyllet lager jeg mens kålbladene koker og avkjøles, så selve "laginga" tar jo ikke så lang tid :) Det høres langt mer komplisert ut enn det egentlig er, går veldig kjapt når man først setter igang :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.