Denne oppskriften har jeg fått av min bedre halvdels polske bestemor. På norsk heter det vel kålruletter, men syns nå det høres mer stas ut på polsk!:D
Disse lages egentlig med ris i fyllet, og litt mel i sausen, det byttet jeg selvsagt ut, og det ble veldig, veldig godt. :)
Det blir ca 3 ruletter av dette.
Du trenger;
7-8 hele blader av hodekål
200g kjøttdeig (originalt svin, jeg brukte karbonadedeig)
Raspet blomkål, i underkant av et halvt lite hode
En halv medium løk
Saus:
1dll fløte
ca 0,5 dl buljong (oppløst)
1ts kokosmel (kan helt sikkert sløyfes)
Fremgangsmåte:
-Sett stekeovnen på 150-160 grader
-Kok de hele kålbladene i ca 10 minutter. Avkjøl. Når bladene er kalde, trykk forsiktig ut de store "årene" så godt du kan uten at bladene revner.
-Kok blomkålrisen til den er halvferdig, mao. fortsatt har tyggemotstand.
-Stek kjøttdeig og løk.
-Bland kjøttdeig, løk og blomkål, smak til med salt og pepper.
-Ha fyllet på 3 av bladene. Pakk de sammen, sidene først, så legger du endene over (Du kan godt feste rulettene med hyssing e.l., men det gjorde ikke jeg, og det gikk nå fint likevel).
-Legg halvparten av bladene du har igjen i bunnen. Legg så på kålrulettene, og resten av bladene på toppen (om du lager større porsjon, bruk blader til å legge imellom hvert lag med ruletter).
-Stek i ovnen til bladene på toppen er brune, skru ned varmen.
-Lag sausen ved å blande fløten, buljongen og evt. melet.
-Ta ut formen, fjern de øverste bladene, og hell over sausen. Legg på bladene igjen, og stek i ca 10 minutter
Awww! Kåldolmar, som det het for meg da jeg var liten, ettersom vi ofte kjøpte dem frosne i Sverige. Kjempegodt! :D
I Balkan heter det også dolma, tror det bare betyr fylte blader, eller noe. :)
Bare et kjapt spørsmål: De bladene du legger over og under rulettene kastes etter steking, ikke sant? De er ikke en del av noe tilbehør eller noe sånt?
Tja... Jeg husker ikke helt hvor lang tid de stekes sammenlagt (ettersom man ser på fargen), men de er i ovnen kanskje en tjue minutter-halvtimes tid. Fyllet lager jeg mens kålbladene koker og avkjøles, så selve "laginga" tar jo ikke så lang tid :) Det høres langt mer komplisert ut enn det egentlig er, går veldig kjapt når man først setter igang :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.