< Tilbake til oversikten

Hva pleier dere å velge som helgekos?

Metal_Barbie sa for siden:

Ja,hva pleier dere å velge om dere skal kose dere i helgen? På 15 kh daglig er det jo litt utfordringer med tanke på at det finnes fint lite man kan kose seg med av desserter osv:p.Jeg bruker funlightgele med kremfløte eller rømme blandet med søtning...kunne tenkt med noe annet til neste helg..:)

Oppskrifter eller tips ? Jeg er glad i både søtt og salt;)

juli82 sa for siden:

Bacongull fungerer jo:)
Ellers tar jeg en neve nøtter.
Prøver ellers å ikke spise på kveldstid, det er derfor jeg har for mange kg på kroppen:-)
Pepsi Max greier jeg meg ikke uten da:-(

langaard sa for siden:

Koser med mannen:D

langaard sa for siden:

Og litt hvitvin:D

Veronicakar sa for siden:

Høres ut som en perfekt lørdag det da! :D

Carisma sa for siden:

En tur ut i frisk luft, sshopping, kino, en god film på tv, spa.... At kos= mat og godteri er grunnen til at mange havner her inne....

Kafferosa sa for siden:

Egentlig ingenting. Jeg har ikke funnet noe som erstatter potetgullet, så da kan det egentlig være det samme.

Bacongull til nød, men da må jeg ha dip ved siden av.

smgj sa for siden:

Mannen lager som regel en knallgod middag som vi spiser ganske seint (7-ish) og da er snopefaktoren svært lav resten av kvelden. Det blir kanskje litt skvisa druer... eller skvisa epler (engelsk cider). En rute eller to mørk sjokolade går, men der er jeg vanskelig å stoppe, så som regel ikke. Hender jeg lager en lavkarbokake.

Det er ikke grunnen her ivertfall.Jeg er en voksen dame,,jeg er klar over disse tingene.

Jeg trener mye og har to barn,hus og hund,så jeg har nok å gjøre i ukedager av sånt,nå spurte jeg etter ketolysevennlige desserter og slikt,så hvis du ikke har noe tips så ser jeg ikke helt vitsen...jeg har allerede en som kan gi meg leksjoner om ting og psykologer som kan fortelle meg resten...noen ganger er det enkle det beste..slik som nå...og nøkkelen er som regel moderasjon,som med det meste.

Ikke alle som havner her pga overspising :p

Okei,jeg liker ikke vin og får vondt i magen av sjokolade. Men har du noe oppskrifter på noe med veldig lite karbo så sleng det gjerne ut :D

Jean1986 sa for siden:

Blir som regel 85% sjokolade og litt pistasjnøtter.

Gracella sa for siden:

Jeg regner med at du har sjekket ut oppskriftsdelen av forumet??
Her i huset går det gjerne i ostefat med paprika, selleri osv eller spekemat med rømmedip.
Kaken "Black Sunday" med bringebærsaus og rømme er min favoritt blandt lavkarbokakene.
Ellers er det jo fort gjort å lage forskjellige fromasjer, for tiden går det i ZerOh med fersken og nektarin.

Camomilla sa for siden:

Jeg er glad i ost, så lk-knekkiser eller mandelkjeks (lchf-bloggen.blogspot.no/2010/04/mandelkjeks.html - jeg liker havsalt best på) med ost er noe jeg kan finne på å kose meg med :) Ellers er jeg svært begeistret for Gerds ostekake (forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15963) til type bursdagsanledninger og sånt. Av kos som ikke krever noe særlig forarbeid er fløtekaffe en sikker vinner (eller helst med mykvispet krem og en skvett sukkerfri vaniljesirup (www.morestore.no/webshop/home/product/monin-sukkerfri/).

Yonah sa for siden:

Gerds ostekake pleier jeg å fryse i porsjonsstykker( ellers spiser jeg hele kake på noen dager, ups), så kan jeg ta opp om jeg vil ha en bit, for eksempel i bursdagsselskaper.
Jeg lager gjerne hurtigis av 50g forsne bringebær og ca like mye fløte.

At noen mener en ikke skal kose seg med mat er så, men jeg gjør det like vel jeg, jeg er kjempeglad i mat og gode smaker. Og jeg tror neppe 50g bringebær og 50g fløte i uka ødelegger noe som helst.
Dersom man har for vane å hele tiden ha noe søtt når man setter seg ned i sofaen, så burde en kanskje tenke igjennom saker og ting, men ellers ser jeg ikke problemet med å forbinde mat og kos, jeg spiser aldri uten å kose meg, da hopper jeg heller over mat.

BenteR sa for siden:

Her smeller jeg ofte sammen ei rullekake; det tar ca en halv time fra jeg starter til den er på bordet.

4 eggehviter stivpiskes
4 eggeplommer og 2 strøkne ss sukrin piskes i en annen bolle
Bland dette lett
Ha i 2 toppede ts JBKM og bland godt.

Fordel dette på ei bakepapirkledd langpanne og stek det nederst i ovnen ved 180 grader i ca 10-11 minutt.

Bruk stekespade eller slikkepott til og løsne kaken fra papiret.

Stivpisk ca 3 dl fløte,
bland inn f.eks. en pakke halvfrosne eller ferske bringebær
Stryk dette utover kakebunnen og dryss over ei halv plate revet 70 % sjokolade, og rull kaken sammen.
Dryss over resten av den revne sjokoladen og server!

Eller så lager jeg smoothie
eller Moccakake
eller steker ost
eller griller kyllingvinger til og knaske på
eller tar meg en aldri så liten konjakk til kaffien.

timich sa for siden:

Vaniljekesam med nøtter og bær, supergodt:) Sikkert litt mer karbo enn det du etterspør, men når du trener såpass mye så vil jeg ikke tro at det har noe særlig å si...

Nei,det har gått meg forbi,hter det noe spesielt eller bare oppskriftsforum?

Gerds ostekake er i det andre forumet med oppskrifter da eller?:)

Ja altså,jeg må ikke ha kos hver helg eller hver måned for den sak skyld,jeg tenker det er greit å ha en sjelden gang når jeg føler for det.

Jeg tenker også at folk som er naturlig slanke,aldri vært overvektige også koser seg med mat,de har bare et sunt forhold til maten slik at de ikke overspiser ...der tror jeg det ligger mye:)

Jeg synes det er kjekt å ha noe når jeg for eksempel skal feire noe eller skal noe der det serveres kosemat ,slik at jeg også kan ha mulighet til å gjøre det samme. Og ikke minst,en vanlig lørdagskos nå og da. På dette kostholdet der man er så mett hele tiden skjønner jeg ikke hvordan man skal kunne ha sug etter noe når man setter seg i sofaen jeg da:D Men de finnes sikkert..jeg er ivertfall ikke slik. Kan fint være den som ikke spiser selv om det serveres ting og som du sier...er det ikke god amt kan jeg heller la være å spise:p
Så det er ikke grunne til at jeg har mange kg ekstra liksom....synes det er så lumpent og naivt å tenke at alle som er overvektige har et problem med å overspise eller ikke greier å styre seg og koser seg litt for ofte...det er ikke tilfelle.:)

Takk for mange tips:D

Finnes alt dette også her en plass på forumet?

Mocca kake,virker spennende:)

Åh,hvordan kan det ikke ha noe å si? Tenker om du kunne forklare det,hehe:)

Lemen sa for siden:

Se øverst på nettsiden, der er det en svart linje der det står:

Lavkarbo.no Forum Blogger Oppskrifter.

Trykker du på Oppskrifter så kommer du til underforumet med oppskrifter.

smgj sa for siden:

Har du laget denne med fiberhusk i stedet for JBKM? (HarikkeJBKM...)

Min erfaring er at fiberhusk passer å bruke som erstattning til jbkm:) Har gjort det selv mange ganger!

smgj sa for siden:

Så glimrende - like mengder da eller?

Som regel har jeg tatt litt mindre og sett an litt så bare tatt en klype her og der ...bare for å være sikker på at d ikke blir for mye,fir av erfaring tykner fiberhusk mer enn jbkm..men kommer litt an på hva man lager og tror jeg:).

Kanutten sa for siden:

Det har jeg også erfart; at fiberhusk tykner mer.
Jbk er glatt ekkel smørje.... :wacko:

BenteR sa for siden:

Har ikke prøvd husk.
Her er gjengen min kakemonster, så jeg passer alltid på og ha et par krukker JBKM ekstra i huset......

For meg fungerer JBKM helt supert i kaker, men jeg direkte hater det i sauser og slikt. Da er den slimete konsistensen nok til at jeg finner noe annet og spise.

Har også brukt denne bunnen og delt den i to halvdeler, lagt på hjemmelaget eplemos med kanel, pisket fløte, neste kakebunn, eplemos med kanel og paisket fløte.
Er ei skikkelig god eplekake.

SusannaAlma sa for siden:

Bringebæris! Visper krem av fløte og noen dråper stevia, når den er blitt kremete har jeg oppi frosne bringebær og visper videre. Serveres med raspet (eller flytende!) 70% sjokolade. Veldig godt. Men kanskje ikke veldig godt for vektnedgangen om man spiser det hver dag..

Høres godtut:)

Nei her er det snakk om helgekos evt noe å lage når man skal på en bursdag,ha nursdag eller kaffebesøk en meget sjelden gang for min del:):D Poenget er jo ikke å gå ned i vekt og beholde eller få nye dårlige vaner heller,jeg og forstår at man må nødt til å lage seg evt nye sunne vaner og forhold til både mat og kos.

Camomilla sa for siden:

Jeg ordnet meg helgekos når jeg startet med lavkarbokosthold. Ordet "slanking" gir meg utslett og åndenød, og assosieres kun med å være sur og sulten! Derfor var det veldig viktig for meg å føle at jeg ikke forsaket alt som var godt her i verden - inkludert noe ekstra godt å spise på til en god film på tv. Etterhvert ble det ikke så viktig å bake sesamfrøfoccacia, spise oliven og aioli, mandelkjeks med ost, kremkaffe osv - ofte opplevde jeg at jeg var så mett etter middag at det rett og slett ikke fristet med noe til kvelds. Nå koser jeg meg ekstra stort sett ifb med pms-cravings. Da er det utrolig viktig for meg med noe søtt, og veldig godt å kunne gi etter for søtsuget uten dårlig samvittighet. Jeg synes igrunnen dårlig samvittighet er en uting. Det er bedre å gi seg selv levelige rammer, og bestemme seg på forhånd for hva og hvor mye som er greit å spise. Da kan man holde de avtalene man gjør med seg selv, og gå lykkelig videre, selv om lørdagen inneholdt sjokolade :p

Therese_M sa for siden:

Jeg er enig i dette - hvorfor man absolutt kose seg i helgene? Jeg har prøvd dette med "litt ekstra godt i helgene" over flere år, men det ender bare med at søtsuget varer halve uken etterpå! Det er det ikke verdt :(

Om jeg likevel skal kose meg med noe, gjør jeg bare mer ut av middagen. Lager en deilig forrett og hovedrett, tenner litt lys og tilbringer tid med forloveden. Det vil si at jeg spiser som normalt, bare endrer litt på rammene rundt måltidet.

langaard sa for siden:

Perfekt, spør du meg!:)

Man er forskjellig:)

For eksempel kan jeg ha en sjokolade i skapet i ukesvis..eller for den del noe annet godt uten å ha behov eller sug for å spise den mens samboeren kan ikke ha noe i skapene for da spiser han det opp utover uka sånn litt og litt hver dg flere ganger om dagen...noen greier å holde seg unna sug andre ikke..:) Skal sies at jeg har fint lite sug på ting så det kan ha noe med det å gjøre...og når jeg først koser meg stort for eksempel som i jula så sliter jeg ikke med sukker abstinenser som du forklarer her i ettertid...jeg overser det i så fall..har ingen problemer med å gå rett tilbake til normalen dagen etter matkos:)

timich sa for siden:

Har ingen medisinsk forklaring på det om det er det du etterspør:o Er bare min egen erfaring, når jeg trener mye så tåler iallfall kroppen min mer karbohydrater enn når jeg ikke trener (uten at jeg hiver innpå med raske karbohydrater av den grunn, men her er det snakk om et par dl vaniljekesam med bær liksom, det syns jeg man kan unne seg som helgekos uten å føle at man bryter naziregimet:)).
Ja, selvfølgelig må man lære seg å "kose seg"/belønne seg med andre ting enn mat også. Men jeg er nå en gang sånn satt sammen at jeg syns det er deilig å slenge seg ned i sofaen en lørdagskveld og belønne meg selv med litt mat (uten at jeg går amok i brus og chips). God mat er jo kos:D

Lillemy71 sa for siden:

Den enkle forklaringen her (tror jeg) er at karber blir lagret som glykogen i musklene og glykogen blir forbrukt under trening. Dvs at om man spiser noe mer kh når man trener en del, så vil dette bli brukt opp. Selv liker jeg meg best i ketose men fortrekker allikevel og ligge noe høyere enn anbefalt "ketoseinntak" av kh siden jeg trener en del (50-60 g daglig). Fungerer bedre for meg, men her er det store individuelle forskjeller og kommer litt ann på hva/hvor mye man trener.

treningsfysiolog.com/2011/08/03/karbohydrater-pa-diett/

Når det gjelder helgekos eller kos generelt med mat så stemmer jo forsåvidt det Carisma sier at akkurat det er en grunn til at mange er her inne, men vi har alle forskjellige grunner til å velge lavkarbo og forskjellig grad av fysing og selvkontroll og den enkelte må jo finne ut hva som passer.

Selv har jeg i mange år hatt et trøblete forhold til mat, og trøstespising har vært en del av det. Jeg har derfor prøvd å være bevist på at mat ikke er kos, men en nødvendighet. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke koser meg med god mat for det, men jeg prøver å unngå og spise bare for å kose meg og få "belønning", mat skal (for meg) være et nødvendig måltid. Men jeg sprekker forsåvidt på det stadig vekk og for meg (og sikkert mange andre her inne) er det viktig og ha noe som er mer kos enn andre måltider, det være seg salt eller søtt.

Jeg er av den oppfatningen at dersom man trenger "kos" for å klare omlegging til lavkarbo og fortsette med det resten av livet, så er det bedre at man lager seg lavkarbokaker/desserter/snop/snacks fremfor å sprekke på høykarbo. Men det er også viktig å ha et bevisst forhold til det og ikke bruke kos fremfor et godt måltid, eller kos i tillegg til alle vanlige måltid. Jeg merker jo også selv at så lenge jeg spiser nok og riktig i løpet av dagen, er det enklere å unngå "kosemåltidene", men av og til faller jeg nok tilbake i gamle uvaner :(

Som helgekos pleier jeg å legge litt ekstra flid i middagen og lage litt ekstra god saus til biffen. Dessert er ofte noen skeier med Lindahls Gresk youhurt med et par dråper stevia som røres med en enve frosne bringebær. Ellers blir det kanskje litt bacongull, et glass pepsimax og noen ruter mørk, steviasjokolade.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.