Nå har jeg gått på ketolyse i 4 uker...og jeg har ikke gjort annet enn å gå opp alt jeg har gått ned...altså ned over 3 kg første uken og siden,..har det bare gått opp...og nå står det stille der jeg begynte...jeg har over 30 kg å ta av så hvorfor jeg ikke går ned det forstår jeg ikke:confused:.
Kanskje jeg spiser for mye,feil,eller gjør et eller annet galt...noe må det jo være..
Har jo lest en god del nå og det eneste jeg får høre er at kalorier ikke teller...jeg ligger vel på alt fra 15 til 20 kcal pr kg kroppsvekt nå og spiser ca slik:
kaffe med halv dl kremfløte
spiser frokost litt senere på dagen fordi jeg ikke blir sulten før etter noen timer etter jeg våkner så frokost blir lunsj og da for eksempel:
litt squash,agurk,noen cherrytomater,to egg og to tre skiver bacon for eksempel eller bare litt agurk ,sqash og noen skiver ost og salami rullet sammen(er ikke så sulten det første måltidet).
Da pleier jeg å holde meg mett i flere timer ,gjerne til middag og da er det laks,kyllingfilet ,kjøttdeig med da ca 200 g brokkoli blomkålblanding,alt stekes i panna med en del smør og krydder.har gjerne en klatt seter rømme til eller bruker smøret fra panna som saus.
drikker enda en kopp kaffe med fløte her.
kvelds er ofte noen skiver ost og skinke for eksempel med majones og litt småtomater og squash til. Ikke alltid dette kveldmåltidet skjer da for noen dager er jeg mett etter middag til sent på kveld:P
koser meg noen ganger,som regel bare helger med en skål funlightgele eller lettgele,som har null karb på kvelden hvis jeg er fysen,da gjerne med en klatt rømme med søtning ,kjempegodt:)
tar tilskudd av selen,sink,krom,magnesium og selolje,kjøper ketolysetablettene når disse er tomme tenkte jeg:)
Håper noen kan hjelpe litt om jeg gjør noe feil eller om jeg bare må fortsette som før og være tolmodig..er litt trist å se den samme vekta uke til uke :(
Fortsett og vær tålmodig! :) Det går sakte på meg også, det vises ikkje så godt på vekta enda, men jeg bruker målebånd og da ser jeg har jeg har mistet mange cm!
Begynn heller med å mål deg enn å gå på vekta, og stresser du med å gå ned i vekt så kan det vær en stopper for vektnedgangen også!
Har slanket meg i to år nå og har ikke akkurat kommet så langt,hehe...så ketolyse eller lchf er liksom siste utvei føler jeg..går jeg ikke ned på dette så må jeg bare gi opp tror jeg...huff:(
Har liksom på følelsen av at jeg spiser for mye...selv om folk sier at man ikke skal telle kcal så greier jeg ikke å omfavne det...må mååå jo spise mye mindre kcal for å oppnå nedgang tenker jeg...og jeg har jo alle de andre tegnene på at jeg er o ketose og at kuren funker på alle måter,fysisk...bare ikke på flesket mitt:p...
Jeg forstår det ikke for jeg har mye å ta av liksom...:eek:Hvordan kan kroppen ikke ville bli kvitt det...
Jeg er kronisk stresset da så det kan bli vanskelig for meg å ikke stresse:p
Jeg ville ha prøvd et par uker uten melkeprodukter som fløte, rømme mm. Mange (meg inkludert) opplever at vekttapet stopper opp ved å innta slike produkter. Så prøv, det kan være så enkelt. Kostholdet ditt ellers høres helt greit ut.
Så tidlig så ville jeg bare ventet i 3-4 uker til før jeg starta med justeringer av ditt og datt. :) Skjønner godt du blir frustrert, men bare heng i..
Stress er det verste for kroppen. Snakkar av eigen erfaring, kroppen min tviheld på vatn og vekt i stressa perioder. Prøv å finne måtar å stresse ned på.
Kvifor er du kronisk stressa? (Om eg kan spørje ...)
For noen uker tilbake var jeg hos en spesialist som tok hundrevis(sikkert) av prøver av megfor å hjelpe meg å finne ut hva som kan være grunnen til psyken min(har psykiske plager,kroniske plager osv) og kroppen,vekta som ikke vil ned til tross for slanking og trening og slikt...og det er ingenting galt med meg..hehe...alt er bra liksom...jeg tåler fint melkeprodukter i følge de prøvene..er det noen annen vesentlig grunn for at fløte og rømme kan være med på å stoppe vekta da? utenom laktose og melkeintoleranse generellt?
Hadde også en stopp på to mnd på vanlig diett før jeg begynte på ketolyse ,før jul i fjor,der jeg kutta ut alt melk...det hjalp ikke da heller..så jeg ser ikke noen grunn til at det skal hjelpe nå liksom:rolleyes:...
Med mindre du har en annen grunn å tilføye som kan være grunnen da?
Nå er det jo ikke snakk om mye heller,et par klatter rømme og en dl fløte daglig liksom..
Jeg kan jo godt prøve ,det er ikke det ,misforstå rett:PJeg ser bare ikke helt grunnen til det da:P
Jeg tenker bare hele tiden at jeg spiser for mange kcal..
Mulig,men da vil ejg jo aldri gå ned ,ehhe...jeg er anspent i kroppen og har en del psykiske plager som gjør at jeg er mer eller mindre konstant stresset...og er anspent i hele kroppen...skuldrene under ørene hele tiden ...og jeg har vel prøvd alt for å bli kvitt det..det eneste som hjelper er å trene..og da blir jeg ytterligere støl-som også resulterer i vektoppgang iform av vann...så denne sirkelen med vektnedgang den gir seg liksom ikke...jeg kan vel spise null kcal og ikke gå ned :P
ikke rart man blir lei..
og nei har ikke diabetes,insulinresistens eller noe annet som stopper opp...for det har jeg tatt prøver for som sagt.
Det er det ingen som vet..har vært hos masse behandlinger,pskykiatere og psykologer og spesielister men det er ingen som vet hvorfor jeg ikke blir kvitt det....jeg har bare mange typer angst og er stresset konstant og går med store smerter i rkoppen daglig,fordi jeg er anspent i hele kroppen...altså man har funnet mange grunner sådan men jeg blir ikke kvitt det. Har prøvd i over ti år...så jeg må nok leve med det mer eller mindre...
Hvis dette er grunnen så gir jeg rett og slett opp å prøve å slanke meg mer..for da vet jeg jo at jeg ikke vil klare det hvis stress er grunnen:(.
Ja jeg har konkludert med det selv ,takk..men det er ikke noe alternativ...jeg har allerede brukt tid..begynner egnetlig å bli litt lei av denne tiden jeg..:p
Ja jeg får kutte ut melkelignende ting da,virker som eneste alternativ som jeg faktisk kan gjøre her så..jeg får prøve det...å slutte å stresse er for meg helt umulig...det er ikke noe jeg styrer selv på en måte...jeg har gitt opp å prøve å "sloss" imot stresset liksom..
Det er jo fint det da.:) Kanskje det kommer bedre tider hvor det blir litt lettere for deg, med tiden.:) Jeg tenker at det er bedre å gå ned 5 kilo på et år, enn å gå opp eller stå stille, men vet veldig godt hvor frustrerende det er.
Grunnen er simpelthen at mange på lavkarbo opplever melkeprodukter som en showstopper når det gjelder vekttap. Hvorfor har jeg ikke sett noen forklaring på, men det har neppe noe med laktoseintoleranse å gjøre.
Men hvorfor ikke prøve? Det er ikke noe stort offer for noen uker, og vel verdt forsøket når andres erfaringer tilsier at det kan være det som skal til.
Glem kaloritellingen nå, den kan du eventuelt komme tilbake til når du har 5-10 kilo igjen til målet.
Ja det er det jo...men jeg føler jo at jeg må bruke resten av livet på å slanke meg:p Saken er at jeg fint kunne spist slik som dette resten av livet..men jeg vil ikke være 30 kg pluss :(.
Jeg ahr også prøvd dette med å slutte å slanke og tenke slanking..men da gikk jeg FAKTISK opp..i forskjell fra nå når jeg er under slanking og holder vekten...sant..og da før jeg gikk vekk fra slankingen så var jeg 5 kg lettere enn nå...disse 5 kom på under den tiden da jeg "ikke tenkte slanking" og de vil ikke vekk igjen...frustrerende? oh yes..helt utrolig..gjett om jeg angrer for at jeg ikke bare forsatte da:p.
Men jaja,jeg får bare forsette...noe må jo skje snart..
Kan være jeg spiser for MYE fett også eller? For jeg bruker en god del når jeg steker altså...er kanskje ikke meninga man skal ha i seg så mye fett som jeg muligens får i meg?
Nja,jeg tviler fremdeles på dette med kalorier altså..man må jo fremdeles ha i seg mindre energi enn man forbrenner..og jeg forbrenner tydeligvis ingenting for tiden:P
Og du har rett i at man må ha i seg mindre enn man forbrenner, men hvor mye forbrenner du da? Det har du ikke peiling på. Derfor er det bedre å gå etter regelen: spis når du er sulten, stopp når du er behagelig mett.
Nei jeg tror ikke noen vet ,har prøvd utallelige slike kalkulatorer,og de sier jo så forskjellig at...men tipper jeg forbrenner rundt 2500 kcal daglig drøyt...jeg trener jeg også en del styrketrening...så mulig det er mer..men da ville jeg i teorien ha gått ned mange mange kg til nå..så forbrenninga er kanskje nedsatt etter mange år med slanking og slikt.
Men jeg har prøvd enda lavere på kcal og jeg står like stille..så ja..har prøvd forskjellig...og det gir ikke resulater...
Det rare er at jeg kjenner klær blir større...men ifølge målebåndet er jeg ikke smalere...det er merkelig..har liksom de samme plassene jeg alltid måler og de minker ikke altså..De har jo minket masse men siste året har de ikke minket noe..selv om klær blir større..så enten er det noe galt med målebåndet,eller måten jeg måler på ellers så er det noe magisk som foregår:P haha..høyst usannsynlig ikkesant...så ja..jeg er clueless:p.
På ketolyse skal jo meste parten av karbene komme fra grønnsaker. Her ser det ut som om du får i deg 150-200g fløte/rømme. Samme hva andre sier så er jo dette en stor del av karbokvota du skal bruke på grønnsaker. 2dl fløte/rømme er temmelig mange ekstra kalorier også.En skal vanligvis ikke telle kalorier, men jeg tror du med fordel kunne spise litt mindre fløte/rømme. Hva med for eksempel 25ml fløte i maks to kaffekopper pr dag?Da har du allerede halvert fløteinntaket via kaffe. Kutt ut desserten med rømme på, da har du kutta litt til av unødvendig inntak( dessert er kanskje ikke alltid nødvendig? Kanskje heller noen ostestaver eller et kokt egg isteden?).
Ellers så kan det ta tid, men før du får sukk for deg, så ramler du plutselig ned noen kilo. Jeg har opplevd å stå stille i 2 måneder med riktig kost før det plutselig slapp mange kilo på en gang og i god tid etterpå. Og jeg har gått ned 35kg nå. Det går i rykk og napp. Tålmodighet er nøkkelen.
Om du ikke forbrenner noe så er du død! Og det er ingen ønsket tilstand å være i...
Glem nå disse kaloriene, om du spiser den rette maten så regulerer kroppen din mengdene bedre enn det hodet ditt klarer. Spis nok fett, lite nok karbo og drikk nok vann. Det er alt du skal trenge å tenke på. Det er viktig å spise nok, slik at du blir god og mett. Jeg vil tro at diverse sultekurer har satt kroppen din i sultmodus, slik at forbrenning og energinivå er havnet unaturlig lavt. Da er det viktig å spise godt slik at kroppen lærer seg at det er plenty tilgjengelig og at den kan omstille seg til normal forbrenning igjen. Dette kan ta litt tid, men jeg lover deg at det vil skje. Prøv å ikke tenke slankekur, tenk livsstil og spis ren, god mat som kroppen din har godt av! Og ikke stress med resultatene, de vil komme helt av seg selv når ting får normalisert seg...
Ja,enten en stor ss rømme dette er da ved middagen eller ingenting og den desserten er bare en dag i uka. ca en dl fløte daglig.
Ellers er resten grønnsaker.
Om det er mye så skjønner jeg og at jeg må kutte det ut..jeg er sånn enten eller perosn..jeg må kutte det helt eller ikke..jeg er veldig glad i kaffe med melk..og greier ikke kaffen uten fløten nå:P Så 25 ml er for lite til at det blir godt da..så da må jeg evt heller kutte det helt ut.
Jeg får prøve meg frem,kan jo begynne med å drikke bare en kopp kaffe da evt...med 50 ml fløte og heller spise middag uten rømme og se hvordan det går evt.
Mulig det er slik at jeg bare reagerer tregt..jeg har jo lyst til at det skal være grunnen ,heller det enn at dette heller ikke funker:p
Ja jeg prøver å tenke slik,men det tar nok en tid,for jeg har jo som du sier levd på veldig lavkalori lenge..ikke rart kroppen ikke vil mer egentlig...
Jeg vet jo at jeg må gi det tid..men det er kjempevanskelig..jeg er litt som et barn der..jeg har jo ikke peiling på hvor lang tid det er snakk om ..og da føler jeg det tar enda lengre tid:p.
Nei,jeg får prøve enda en mnd så er det fremdeles slik så får jeg heller ta et skikkelig skippertak da !
Hvis klærne dine blir løsere så går du tydeligvis ned da!? Målebånd er et oppskrytt målemiddel, spør du meg. Vanskelig å måle nøyaktig og man kan gå ned i mål på andre steder enn akkurat der man måler. De store forskjellene ser man, men ikke hele bildet.
Spørs om du leste det jeg skrev?:p Skrev at målebåndet ikke er noe veldig supert målemiddel. Bedre enn vekta, men klærne kommer helt klart langt foran målebåndet på resultatsmålingslista.
Heheh..jaja...men uansett...er lite poeng synes jeg da hvis ikke vekta kommer etter når man veier rundt 100...blir helt kvalm av å tenke på det:gator:
Jeg føler ikke at jeg har gått ned ,og verken målebånd eller vekt sier det og da konkluderer jeg med null resultater..det eneste som er bedre er muskler og strammere kropp fra årevis med styrketrening. Hadde det ikke vært for det hadde jeg helt sikkert også sett mye mye større ut enn jeg gjør..
Eh, klær og målebånd viser i allefall det samme på meg. Målebånd og løsere klær er gjerne samme sak hos meg. Jeg får i allefall ikke løsere klær uten av målebåndet også viser nedgang et eller annet sted på kroppen.
Opplever du at målene forblir helt det samme på hofter, midje og bryst og enda merkbart løsere klær?
Ja, jeg leste hva du skrev, men ville poengtere at målebånd også kan vise det samme.
Men jeg er kanskje annerledes enn deg, jeg har aldri opplevd løsere klær uten minskede cm et eller annet sted, men viktig å ha faste steder å måle, den ene måneden kan det være midjen man går inn i, måneden etter kan det være hoftene osv, ikke alltid helt jevnt. I starten målte jeg bare midjen og opplevde løsere klær og ikke forskjell på midjemålet, men så begynte jeg å måle midje, hofter og bryst(bruker samme bh under målene da) og legger i tillegg. Og da oppdaget jeg at jeg kunne gå ned ujevnt.
Om klærne dine blir større, så går du jo ned selv om det ikke vises på vekta. Synes du nå skal glede deg over større klær i stedet for å fokusere på at vekta viser sånn og slik :)
Jeg vil absolutt anbefale yoga - det er nettopp "fart i treninga" du IKKE trenger når du er stresset i hele kroppen. Det er viktig å trene, men det er enda viktigere å lære seg å slappe av er min erfaring. Det skader i alle fall ikke å gi det en skikkelig reell sjanse, eller? ;)
I tillegg vet jeg at mange med lignende stressfølelse har fått hjelp av mindfulness. Det vet jeg ikke hva er, men vet at det finnes apper for det.
Jeg for min del har hatt god hjelp av en app som heter Sleep bug. Den sender ut noe som heter "hvit støy" som gjør at du klarer å slappe av i hodet (og dermed i kroppen). Det er ikke støy altså!:) Det er ulike lyder av f.eks. jungel, av en rennende elv, bølger osv. Etter at jeg hadde brukt den noen ganger merket jeg at jeg slappet av i ryggen for første gang på flere år! Og som med yoga - det skader vel ikke å prøve? ;)
Lykke til og gi gjerne en lyd om noe av dette fungerer :)
Ja, tror du har fått mye gode svar her. Min følelse er at du kunne følt deg bedre hvis du hadde jobbet litt mer med disse følelsene som gjør at du er stresset hele veien og at du føler deg så presset til å være enten eller. Ofte kan ting løsne fysisk når du får rensket litt opp inni deg. Ser at du nevner at du har vært hos både psykolog og psykiater. Gikk du lenge? En terapiprosses er en langvarig ting. Man har brukt mange år på å få kroppen/psyken/forbrenningen/følelsene dit de er nå og man kan ikke forvente å få resultater med en gang.
Det med psykolog er også litt vanskelig. Det finnes så mange forskjellige terapimetoder der ute og så er det det om man klikker sammen med terapeuten. Siden du er så flink til å sette ord på ting kan det kanskje være konstruktivt å prøve en terapimetode som ikke er så verbal. Jeg har i alle fall vært utrolig flink til å sette ord på ting og med det snakke meg selv rundt :o. Ting løsna hos meg da jeg begynte med psykodrama.
Ja selvfølgelig har du rett,men det er irriterende og psykisk denne vekta vetu..vanskelig:P Men jeg må bare holde ut...forstår bare ikke logikken bak dette med større klær og ikke ned noe i vekt jeg da egentlig...fordi det ikke vises på målebåndet heller liksom..hadde det bare gjort det hadde jeg kunnet se logikken :p
Joda jeg har yoga erfaring..trente ahstanga yoga i flere år pga ryggen og skuldre..så det er ikke det at jeg ikke kan begynne igjen..jeg føler vel bare at tung styrketrening gir meg mer:) Men ejg kan absolutt ha yoga også.
Stress ned! Du kommer ingen vei før du får bukt med stresset... Forhøyet kortisol virker på samme måte som høyt blodsukker/dårlig insulin. Jeg snakker av erfaring....
yoga og akupunktur virker. Det finnes mer fartsfylt yoga også, power yogaen på Elixia f.eks.
Nå vet jeg ikke hva som har skjedd men jeg har gått ned alt jeg gikk opp pluss en ekstra kg nå på to dager....så kanskje ting funker alikavel?
Jeg har hatt noen stressende dager med sykt barn,sykehus og mye bekymringer ...så stresset har vært på høyeste nivå...men likevel har det løsnet til...ser det ut som...i dont get it:P
Uansett,flott er det hvis det går rett vei nå...'
Alt handler jo om at jeg er redd for at dette heller ikke skal funke...så jeg blir tusen ganger mer usikker når det ikke bare er gode resultater hele tiden liksom...redd for å gjøre ting feil :)
Hurra! :heia: Og så er det viktig å huske at alle er forskjellige. Noen raser ned i vekt fort som fy, andre bruker sneglefart - andre igjen i rykk og napp. Som flere har forsøkt å si her: ikke bekymre deg så mye! :)
Hei!
Synes du er kjempeflink! Du spiser jo helt riktig og hverken for mye eller for lite, tror jeg. Eneste jeg kan trøste deg med er, at det vil løsne før eller siden. Kan hende du er en av de som da raser ned... har levd på lavkarbo i 3 år og dette passer meg ypperlig. Lykke til videre!
Det er vel lavkarbo innenfor den "offisielle" definisjonen på et kosthold med mindre enn 150 g kh pr. døgn, altså ikke nødvendigvis så lavt som 15-20 g slik at man kommer i ketose, men mer likt Fedons anbefalinger.
Egentlig alt mellom 20 og 150 gram karbo pr dag. Over 70-75 gram pr. dag bør man imildertid begrense seg litt på fett, så for min del regner jeg "generell lavkarbo" som alt mellom 20 og 70 gram karbo. Altså ikke ketolyse, og heller ikke fettredusert lavkarbo.
Jeg hadde lurt litt på når man skulle spise mindre fett jo høyere man kom på karbene..så over 70 bør man altså spise litt mindre fett ?Det er kjekt å vite for fremtiden når man skal begynne å trappe opp på karbene:D
Fordi man skal øke når man har nådd målvekta ? Og det betyr jo,ikke at man må spise 100 kh plutselig heller,eller at man vil trives så høyt..tilpassningen kan bli anderledes når den tid kommer. Kanskje er det best med 15 - 30 kg ,kanskje er det kjekt med 20-60-80 g karb..det finner jeg ut da...saken er at d er greit å vite at man da bør spise mindre fett.
Ja det er mulig...kan hende jeg vil det kan hende jeg vil litt opp..jeg ser det an...jeg trodde man måtte litt opp ivertfall jeg da..hehe..jeg gjør dette sammen med legen min og hun sa at når jeg når vekta må jeg øke litt...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.