< Tilbake til oversikten

Hvordan kombinere ketolyse-diett med familiemedlem med PKU/Følling?

MillaLille sa for siden:

Hei alle sammen.

Jeg har et litt vrient spørsmål: Jeg vurderer veldig sterkt å starte med ketolyse-dietten. MEN, det er et stort men: Jeg ser at dette kan bli en real utfordring i hverdagen og ikke minst økonomien da min mann har medfødt stoffskiftesykdom PKU/Følling (blant de sjeldne sykdommene som alle nyfødte blir screenet for like etter fødsel). Dvs han skal IKKE ha proteiner i kosten, altså han lever på en høy-karbo diett. Han er slank og godt trent. Dessverre så har ikke min kropp tålt den samme maten like godt så jeg har lagt på meg 25-30 kg disse 14åra vi har vært sammen. Vi har også to barn som har et normalt sunt og variert kosthold. Hvordan i all verden skal jeg få hverdagen og økonomien til å gå i hop med tre ulike kosthold? Jeg ønsker IKKE at det skal ta over alt fokus i hverdagen. Jeg ønsker at mine barn kal ha et normalt og sunt forhold til mat, noe jeg aldri selv har hatt...

Håper på noen gode råd. Noen som er ernæringsfysiologer her inne?

Yonah sa for siden:

Nøyaktig hva spiser mannen din? Spiser han potet, pasta osv?

Her i huset lager jeg mat som for eksempel karbonader, dampet brokkoli og poteter. Alle velger det de vil, jeg for eksempel tar karbonader, brokkoli og en solid klump smør, noen andre spiser potet og brokkoli og smør, noen tar potet og karbonade og smør, noen tar av alt. Jeg prøver lage til maten slik at alle kan velge ut fra sin forutsetning. Det funker utmerket.
I starten laget jeg to middager pga to barn med div spisevansker, men det gjør jeg sjelden nå, jeg takler det ikke. Så da blir det noen dager at et barn ikke spiser av karbonadene fordi han klarer ikke konsistensen på karbonadene jeg lager, eller annen klarer ikke å tygge koteletten, så da får de velge det de kan og klarer å spise.

MillaLille sa for siden:

Det er vel i prinsipp slik vi har det i dag, at han kutter ut kjøtt og andre proteinholdige matvarer, mens vi andre spiser resten. Mannen min kan ikke spise kjøtt, fisk, fugl, egg, meierivarer, bakevarer, pasta osv. Dvs, har er i praksis vegetarianer/veganer. Han har eget brød (glutenfritt, er som oftest lave i proteininnhold også) og pasta. Middagene i helgene, fredag og lørdag, skeier han ut med både pizza, burger og annen proteinholdig mat, men er veldig streng ellers i ukedagene. I tillegg tar han medisinsk supplement tre ganger daglig så han får i seg det han ikke får gjennom kosten.

Jeg synes allerede vi har nok fokus på kosthold og er ganske lei allerede. Jeg er ganske kompromissløs når det gjelder kostholdet til barna da jeg IKKE ønsker at de får et komplisert forhold til mat og kropp. Jeg er ikke fanatisk, men det er minimalt med sukker i hverdagen, unntatt lørdagssnopen, kun groveste brød, fullkorns ditt & datt og masse grønnsaker. Allikevel skjer det ingenting med min vekt. Har prøvd Grete Roede, EasyLife osv. Har gått ned litt, så stopper det fullstendig opp. Sliter også med lavt stoffskifte, og halve slekta har diabetes som jeg svært gjerne ønsker å unngå. (ingen av de er overvektige, det er den andre halvdelen av genene jeg har arvet kroppsfasongen fra...)

Annala sa for siden:

Underskriver på dette :) Hos oss er det bare jeg som spiser lavkarbo, men jeg lager også helt vanlig middag. De spiser alt, jeg skygger unna potetene/pastaen/risen. Hvis jeg forstår deg riktig er det slik at du også lager vanlig middag. Hvis du kutter potetene osv og heller spiser ekstra grønnsaker med litt smør/rømme eller liknende er du jo i mål :) Brødmåltidene blir jo omtrent på samme måte. Jeg baker lavkarbo knekkebrød til meg selv, de andre spiser brød eller vanlig knekkebrød. Pålegget er jo det samme siden du allerede til vanlig unngår sukker. Da regner jeg med at dere ikke har så mye sjokopålegg/syltetøy o.l.

For min del må jeg si at dette kostholdet føles enkelt å leve "normalt" med :) Ønsker deg lykke til :)

Ps: Jeg har tatt alle anbefalte blodprøver etter ca 10 mnd på lavkarbo. Den eneste mangelen jeg hadde var D-vitamin, der lå jeg i nedre referanseområde. Meen det har jeg vel til felles med 90% av det norske folk på vinteren. Hadde heller ikke forhøyet kolesterol eller noe.

MillaLille sa for siden:

Takk for svar! :o)

Lite sukker i hverdagen, ja (bortsett fra "kaffepålegget" (les: nugatti) til mannen min, for å ikke vekke barnas nysgjerrighet. Eldstemann på 6 skjønner fortsatt ikke at det er sjokolade, sier bare "Æsj!" når pappa tar ei skive. Tji-hi!). Men i helgene blir det jo litt sjokolade og pottis osv, blir vanskelig å kutte ut dette. Er ingen fan av kunstig søtning heller (mannen min skal ikke ha dette også). Tror også at det blir vanskelig å kutte ut brød. Er veldig glad i grovbrødet til lunsj og frokost. Kjapt og enkelt! Synes det virker som mye pes å koke/steke og styre mase til disse to måltidene. Hvordan gjør dere dette? Finnes det noen god erstatning for vanlig grovbrød i det hele tatt? Hvor mye spiser dere foresten til hvert måltid, og hvor ofte?

TrillTrall sa for siden:

Jeg har prøvd flere typer hjemmebakte lavkarbobrød og likte ingen av dem. På ketolyse kan du nok ikke spise lavkarbobrødet til Norgesbakeriene (Rimi / Ica), men det er veldig godt og inneholder bare 6,7 g kh pr. 100 g. Smaker som vanlig brød. :)

index sa for siden:

Det er ikke vanskeligere enn du gjør det til selv! Det er klart det er en omveltning, men du kommer fort inn i rutinen. Jeg steker opp nakkekoteletter og koker egg for tre-fire dager om gangen til lunch, så om morgenen lager jeg bare en kjapp salat og legger på en kotelett og et egg. Bruker også kyllinglår, kyllingbryst, karbonader etc som variasjon. Frokost har jeg aldri spist mye av, da blir det enten et eple eller litt naturell yoghurt med blåbær og Natreen søtning i.

Av alt jeg trodde jeg ville savne, er faktisk brødet det jeg savner minst! Og potetene, faktisk. Pasta savner jeg litt mer, da det er mange pastaretter som nå er uaktuelle. Men så lenge jeg får i meg mat som gjør meg godt og smaker greit, så er jeg egentlig rimelig godt fornøyd...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.