< Tilbake til oversikten

Hvordan unngå ketose?

Krumle sa for siden:

Jeg har startet opp på lavkarbo for et par uker siden etter en laaang pause. Tenkte å trappe ned rolig og pent, men kjøpte noen sticks for å teste og har brått havnet i ketose. Egentlig hadde jeg tenkt å unngå det, da jeg ikke har mye jeg skal ned og får en del bivirkninger av ketose.

Jeg har brukt bær, gresk yoghurt, frø og nøtter, mørk sjokolade, masse grønnsaker, lavkarbobrød med litt mel i osv som karbohydratkilder, og har også spist mat med litt vanlig brød/tortilla noen av dagene. Selv om dette burde bli en god mengde karbo om dagen, er jeg fortsatt i ketose. Jeg trodde man skulle være under 50? Er det mulig å ha høyere toleranse? Er det noen som har gode forslag til mat jeg kan tilføre for å vippe meg over grensen?

Kafferosa sa for siden:

Du får nesten bare prøve deg frem med litt mer karbohydrater. Litt mer brød kanskje av det sunne, grove slaget. Litt potet eller en frukt. Det er forskjellig hva vi tåler. Selv har jeg som mål å være i ketose hele tiden og det er ikke mye jeg kan tillate meg før jeg faller utenfor. Noen spesifikk målestokk på hvor mange karbohydrater vi tåler for å være i ketose finnes ikke. Slik sett er vi ganske forskjellige.

Camomilla sa for siden:

Ketose er kun et uttrykk for at glykogenlagrene i muskulaturen er tomme, og at kroppen forbrenner fett i stedet. Dersom kroppen ikke bruker alle ketonlegemene som dannes i leveren skilles resten ut i bl.a. urinen (det er dette vi måler når vi tisser på disse sticksene). Det blir derfor litt feil å si at man "kommer i"/"er i" ketose, siden dette er glidende overganger som skjer i kroppene våre hele tiden. Man kan godt forbrenne fett uten at det kan måles i urinen også, siden det kanskje ikke er noe overskudd av ketonlegemer - alt kan være brukt som drivstoff.

Karbohydratene vi spiser går til å fylle glykogenlagrene - derfor er det slik at når vi spiser lite karbohydrater må vi forbrenne mer fett. Både fra maten vi spiser og fra lagret kroppsfett. Nå virker det som om kropper som får lite karbohydrater blir "flinkere" fettforbrennere, og overgangene mellom forbrenning av glykogen og ketoner blir mer sømløs.

Jeg synes ikke man skal henge seg så veldig opp i denne ketosen - det kan være greit å måle til å begynne med så man ser at kroppen faktisk nyttiggjør seg av fettet, men etter det har det vel ingen hensikt? Poenget får vel bli å spise slik at man får det man trenger av næring, og at man i tillegg "spiser" litt av det lagrede kroppsfettet om man ønsker å gå ned i vekt :)

index sa for siden:

Enig med Camomilla. Glem disse stiksene, ketose er en tilstand man er i innimellom uansett kosthold. Legg opp et fornuftig kosthold ut fra hvor du ønsker å være, og ikke heng deg opp i om du er i ketose eller ei.

Yonah sa for siden:

Dersom du går ned i vekt og ikke føler deg dårlig nå, så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du skal henge deg opp i dette. Som Camomilla sier er ketose en glidende overgang, det er ikke slik at man er i ketose på 20g karbo og ikke 50g. Det er kanskje heller mere slik at noen føler seg mere vel ved 20g og andre ved 50g, noen går bedre ned ved 20g og andre ved 50g.

På 50g karbo har du plass til mye løk, hodekål, litt gulrot, masse bær osv.

Greit å vite at mange er i ketose hver morgen også, om du har målt på morgenen. Jeg fikk for eksempel utslag på hver svangerskapskontroll et helt svangerskap, for hver kontroll var på morgenen og jeg var så kvalm at jeg knapt spiste i 9mndr( men la likevel på meg 30kg ved å spise 2ganger om dagen).

Krumle sa for siden:

Tusen takk for utfyllende svar og tips :)

Jeg forstår at det er naturlig når man spiser færre karbohydrater å havne i tilstanden, men for min del er jeg ikke sikker på at det er nødvendig. Jeg er normalvektig (165 cm og 60 kilo), og med svært få karbohydrater mister jeg matlysten, kroppen kjennes "sur" og sliten og jeg får utrolig stive muskler (selv om jeg prøver magnesium). Derfor tenkte jeg i utgangspunktet å holde meg litt over. Vet det er litt teit at jeg å henge seg opp i hva sticksen sier, men nå hadde jeg de tilgjengelig og målte og ble egentlig litt overrasket. Hvor mange karbohydrater per dag tror dere må til?

Har dere gode tips til mat som egner seg som ikke påvirker blodsukkeret for mye?

index sa for siden:

Over 50 vil man stort sett ikke være i ketose. Men som flere skriver over, om man måler på morgenen så vil man iblant være i ketose selv på et høykarbokosthold. Dette er ikke enten eller, det er en fase man går inn og ut av. Om du absolutt vil holde deg litt høyt så ville jeg ha vurdert rotgrønnsaker eller frukt i tillegg til det vanlige. Men ikke for mye, da er du plutselig oppe i høykarbo igjen...

Torkil sa for siden:

Hei
Selv på høykarbo danner mange mennesker ketonlegemer til forbrenningen. Det skjer når man f.eks. spiser siste måltid kl 20.00 og så ikke spiser før neste frokost. Da dannes det ketoner ut på morgenkvisten. Det gir normalt ikke utslag på stix, men kan måles i blodet. Ketondannensen stopper etter frokost. Ketondannelse er altså noe helt normalt. :)
Å være i ketose er noe annet, da ligger KH mengden på ca 20 gram pr dag og da dannes det kontinuerlig ketoner for å sikre kroppen (spesiellt hjernen) brennstoff.
Ketonstix har forskjellig følsomhet, kanskje du har fått veldig følsomme stix?

Ellers er jeg helt enig, ligger du på 50 gram KH eller mer trenger du ikke sjekke deg med stix.
Vennlig Hilsen
Torkil

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.