Hei. Er det mulig å oppnå ketose selv om man ikke spiser veldig mye fett? Dvs jeg tåler det veldig dårlig, bi kvalm og får fettdiare med en gang... Kan jeg holde med innenfor grensa for karbs hver dag og ikke spise masse fett/smør osv? Hva er grensa for ant karb hver dag?
Ikke noe problem med lite fett i ketose, så lenge du og kroppen din fungerer godt:) man kommer i ketose av lite karbo, uavhengig av hvor mye fett.
Hvor mange karbo som er lovlig må du finne ut av. Jeg ramler ut av ketose om jeg overstiger 10, noen kan innta mange fler:) jeg er i ketose, men har uker hvor jeg nesten ikke spiser fett, men masse proteiner. Bare kjenn hva som føles greit for deg:)
Hvis du holder deg under grensa for karbo og spiser lite fett, får du jo knapt i deg næring! Ett sted skal du hente energien fra, og da er du avhengig av fett. Men fett finnes i mange former, du kan få i deg ganske mye ved å velge de rette matvarene uten at det føles som fett. Egg f.eks er rundt 50% fett, og marmorerte nakkekoteletter er både saftige og fettrike. Kyllinglår og vinger er også bra, forutsatt at du også spiser skinnet der fettet sitter. Og laks, helt topp. Med en god saus og masse grønnsaker til blir dette bra. Husk at du ikke skal spise smør rett fra pakken og drikke olje, bare du passer på å spise naturlig fete råvarer så får du i deg det du trenger.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.