< Tilbake til oversikten

Slapp og tung i kroppen

Kafferosa sa for siden:

Har nå fulgt egenkomponert lavkarbodiett i to uker. Fin vektnedgang, minus 5 kg. Kroppen er i ketose og jeg føler at den delen fungerer.

Men jeg er så slapp. Beina er som bly og selv den minste anstrengelse gjør at svetten renner. Jeg er vanligvis ganske aktiv og er ikke komfortabel med å ha det slik. Jeg er klar over at man vil føle seg slapp i starten på en slik diett, men etter to uker burde man ikke da kjenne en viss forbedring?

Jeg spiser nok og regelmessig. Er ikke sulten. Men veldig tørst.

Når kan jeg forvente å få litt mer energi igjen? Noe man eventuelt bør spise eller ta hensyn til?

index sa for siden:

Pass på å få i deg nok fett, nok vann og nok salt. Ta gjerne også et par magnesiumtabletter om kvelden før leggetid. Ellers så er nok bedringen nært forestående, det tar gjerne 2-3 uker før kroppen har vendt seg til å gå på fett i stedet for sukker. En uke eller maks to til så kommer nok energien tilbake. Og deretter fortsetter bare energinivået å stige....

Gerd sa for siden:

Nok grønnsaker er også viktig :ja:

Yonah sa for siden:

Signerer på salt, magnesium og nok grønnsaker( grønt til alle måltider).

Hva spiser du? Har du sjekket så du ikke spiser for lite? Egenkomponert sier de fleste null og niks, mulig du ikke får i deg nok energi.

Men 5kg på 2 uker høres ut som du kan ha mistet mye vann og da salter. Så prøv med litt salt. Jeg synes det hjelper å spise supper med buljong i, for eksempel blomkålsuppe eller tomatsupper( har gjerne stekt kjøttdeig eller hjemmelagede kjøttboller i som proteinkilde).

bettylue sa for siden:

Det virker, det virker! Stå på du er på rett vei, bedring er ikke langt unna. Snart løper du rundt og vet ikke hva du skal bruke all energien din på ;)

Pass på å få i deg nok salt og pass på å drikke nok (som flere sier). Ikke minst bør man ta det med ro og ikke anstrenge seg. Kroppen må få tid å hente energien andre steds fra enn før, det tar litt tid. Men det kommer! Vært der jeg og flere av mine kolleger, nå kan vi le av hvor uttafor vi var. Så ut som sombier på jobb. (Vi er alle friske i utgangspunktet, så annen sykdom må utelukkes).

Små næringsfulle måltider og nok salt og drikke pleier å hjelpe. Og det er individuelt hvor lenge det varer, 2-3 uker er vanlig. Blir det helt utholdelig kan man trappe mer gradvis ned på karboene, men tror du er nær bedring nå. Bare husk å ta det rolig til det gir seg. Kroppen bruker mye energi på å hente energi fra lagrene samt kvitte seg med avfallstoffer og igjenopprette balansen i systemene. Det er ikke en liten jobb. Lykke til videre! ;)

Kafferosa sa for siden:

Takk for fine svar alle sammen:)

Gleder meg til energien er tilbake, og tror kanskje jeg føler en viss bedring allerede. Vekta går riktig vei ihvertfall. Og jeg spiser litt mer grønnsaker til hvert måltid.

bettylue sa for siden:

Hei! Hvordan går det med deg? :)

Kafferosa sa for siden:

Vel, det går noe bedre. Så jeg håper fremdeles på at det skal gå seg til. Idag begynner jeg på femte uka. Jeg har spist mer grønnsaker og drukket mye vann.
Vekta går nedover og klærne kjennes løsere. Så jeg er på rett vei. Har virkelig lyst til å trene og være aktiv, men det begrenser seg til å gå tur. Har tenkt om jeg skulle få tatt noen blodprøver. Kanskje jeg mangler noe i kroppen.:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.