< Tilbake til oversikten

Bør jeg ta noe tilskudd når jeg går på lavkarbo?

Nemo78 sa for siden:

Lurer på dette da jeg ikke ønsker å bli dårlig eller få mangler på mineraler/vitaminer kroppen trenger.
Takker for svar:-)

Kitt sa for siden:

På moderat lavkarbo skal du ikke trenge det!
Lavkarbo er jo naturlig sunn mat tilberedt fra grunnen og du kan spise masse grønnsaker.
Dersom du ønsker å leve ketogent kan det være lurt å ta noen tilskudd. Feks trenger mange ekstra magnesium (300- 600mg daglig).
Selen, sink, krom, kalium og kalsium er andre stoffer det kan være griet å få i seg. Tenker dog at en multivitamintablett + magnesium burde holde for de fleste om man ikke går inn for å leve strengt ketogent over lengre tid.

nellie sa for siden:

Omega-3.:)

Kitt sa for siden:

Er ikke bevist å hjelpe for noen ting som helst egentlig! :p

Nemo78 sa for siden:

Min plan er å få i meg så lite karbohydrater som mulig. Som jeg har forstått da er det det samme som ketose.... Jeg er imidlertid usikker på akkurat hvor lite karbohydrater man kan få i seg om man skal i ketose, men mye er det nok ikke.
Noen som vet det forresten?

Finnes det noen multivitamintabelett som har alt dette eller trenger jeg å kjøpe inn flere typer?

Kitt sa for siden:

Dersom du har tenkt til å leve ketogent, anbefaler jeg deg å lese deg grundig opp om ketolyse- kuren.
At du ikke vet at man ligger rundt 15- 20 karbohydrater, sier meg at du ikke har satt deg veldig godt inn i dette på forhånd! Dersom du gjerne vil lykkes ordentlig med dette,er det nødvendig å vite hva man driver med!;)

På apoteket får du kjøpt nycoplus sine Multi tabletter. De inneholder alt, men i små doser. Du bør ta ekstra tilskudd av magnesium i hvert fall!
Du kan lese mer om tilskuddene på ketolyse.no feks eller søke litt her på forumet!

Lykke til! :)

nellie sa for siden:

Neivel. Hjelper for meg.

Nemo78 sa for siden:

Hei Kitt :-)
Tusen takk for tilbakemeldingene dine.
Jeg er så fersk i dette at jeg egentlig ikke har startet helt enda, men er i undersøkelsesfasen.
Jeg har rundt 6-7 kg som jeg ikke har klart å få av ved trening eller lavkalori dietter, så derfor tenkte jeg å forsøke dette.
Jeg har lest litt om ketolyse og det virker veldig strengt og litt skummelt.
Kan jeg gå ned 6-7 kg uten å måtte leve ketogent tror du?
Hvor mange karbohydrater per dag bør da evt. være maks?

sylwester sa for siden:

Hvis man får i seg 125mg med et vitamin så er det lite sannsynlig at kroppen vår klarer å ta det opp som om vi spiste en grønnsak som hadde den mengden naturlig. Jeg tror at jeg får i meg mer vitaminer og sporstoffer på lavkarbo på grunn av den store mengden (>600g) grønnsaker jeg spiser hver dag.

Jeg tar magnesium siden jeg har en tendens til å kramper .I tilllegg bruker jeg samme multivitamin sim Kitt nevnte, men den uten D siden jeg tar en ss tran til frokost.

En av argumentene mot lavkarbo er høyt inntak av Omega-6 pga. kjøttinntak. Jeg er ikke helt enig siden jeg spiser mer når jeg ikke er på lavkarbo og får i meg lik mengde kjøtt så behovet for Omega-3 fettsyrer forandrer seg ikke på grunn av dietten. Omega-3 er uansett "medisinen" mot et for høyt inntak av Omega-6 og de fleste (både for og mot lavkarbo) er enige der. Tar du en ss tran om morgenen får du i deg fett, D-vitaminer og Omega-3. Jeg tror ikke så mye på svadaforskningen om at tran gjør oss smartere osv., men syns det er en fin måte å få i seg litt mer fett på morgenen sammen med Omega-3 og D-vitmamin. Jeg spiser fet fisk i tillegg; spesielt glad makrell som faktisk har Omega-3 og ikke den nye grønnsaken som heter Oppdrettslaks.

TrillTrall sa for siden:

Hjelper for meg. Merker det fort på huden om jeg slurver med å ta min doble dagsdose med omega3-kapsler.

Men det er vel som med feber og tannfrembrudd på babyer, vitenskapen mener det ikke har noen sammenheng, men spør nesten hvilken som helst småbarnsmor...

Kitt sa for siden:

På hva da?

Nå er det vel ikke alle som trenger hjelp til huden! Spørsmålet her gikk på om man måtte ta tilskudd når man går på lavkarbo/ketolyse, ikke om man hadde dårlig hud!
Rent helsemessig er det ikke påvist merkbar effekt av omega- tilskudd!

Nemo78 sa for siden:

Nå har jeg lest en del om lavkarbokosthold og kommet frem til at det å leve ketogent blir for omfattende for meg.
Tenker jeg skal forsøke å holde meg under 100-150 karbohydrater per dag.
Jeg kommer nok da til å spise en del grønnsaker og litt frukt.
Vil jeg da trenge noe tilskudd?

Kitt sa for siden:

Som sagt, ikke nødvendigvis. Magnesium kan være lurt å ta uansett, men om du ikke blir plaget med leggkramper eller hard mage, er det bare å la det være!:)

index sa for siden:

[quote=Nemo78;1452083]
Kan jeg gå ned 6-7 kg uten å måtte leve ketogent tror du?
quote]

Jeg for min del har gått ned 28 kg uten å leve ketogent, har ligget på rundt 40-70 gram kh pr dag. Så da burde 6-7 kg være høyst oppnåelig. Men det avhenger av hvor du er nå og hvor du skal, til syvende og sist er det kroppen din som bestemmer din idealvekt, ikke hodet.. ;-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.