< Tilbake til oversikten

Lage denne oppskriften lavkarbo? (Frityrstekt blomkål)

bjørnemor sa for siden:

deep-fried.food.com/recipe/cauliflower-cheddar-fritters-21887?ic1=obinsite

Deep fried cauliflower

1 cup flour
1 teaspoon baking powder
1/2 teaspoon salt
1/4 teaspoon pepper
1 egg
1/2 cup milk
1 teaspoon melted butter
1 cup chopped raw cauliflower
1 cup shredded cheese
1/2 cup finely chopped onion

Jeg vet at det å frityrsteke ikke er lavkarbo..
men jeg tenkte mer å steke det i ovnen..
Hva kan jeg bytte ut mel og bakepulver med
feks..?? dette ser veldig godt ut som snacks :P

Supera sa for siden:

En annen inspirasjonskilde kan være løkringer som bruker soyamel (eventuelt kokosmel eller proteinpulver).

index sa for siden:

Hvorfor er ikke frityrsteking lavkarbo? Kjøtt og grønnsaker stekt i masse fett kan vel ikke bli fullstendig feil?

nellie sa for siden:

Hun mener da vel at frityr"deigen" ikke er lavkarbo...

Carisma sa for siden:

Nja, det er som regel oljer fulle av transfett og omega 6 som ting frityrstekes i. Og kaldpresset olje blir ødelagt ved så høy varme som trengs til fritering. Så det anbefales ikke ofte hvertfall.

nellie sa for siden:

Så en sånn frityrsteketing som bare trengte ei spiseskje olje, en gang? Er den blitt helt borte?

index sa for siden:

OK! Har uansett parkert frityrkokeren for flere år siden, kjøkkenet ble utrolig fettete og ekkelt av den selv om maten var veldig god. Brukte som regel olivenolje til fritering, og den er vel ikke så ille med tanke på transfett etc. Men uansett, den der oljeskyen på kjøkkenet klarer jeg meg fint uten;-)

bjørnemor sa for siden:

Takk for svar! Jeg tenkte som det står over her at frityrsteking krever en olje med transfett for å få det ordentlig varmt og det er ikke gunstig på lavkarbo.. derfor tenkte jeg at det var lurt å kunne ta det i ovnen istedet for...

Men det går kanskje ann å bytte ut hvetemel med bacongull "mel" eller andre meltyper som soyamel, mandelmel osv.. bare litt usikker på hvordan jeg skal få blomkålen, osten og løken til å bli en "ball" som man ruller i "melblandingen"??

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.