< Tilbake til oversikten

Nybegynner som er redd for å spise for mye ...

Gladlaks sa for siden:

Jeg er så rykende fersk at jeg ikke har startet på lavkarbo ennå. Jeg drar på toukers ferie i morgen og skal begynne med den nye livsstilen min når jeg kommer hjem fra ferien.

Jeg har brukt lang tid på å lese meg opp og gleder meg veldig til å starte med lavkarbo.

Egentlig bør jeg vel starte med lavkarbo og se hvordan det fungerer for meg før jeg stiller dette spørsmålet.. men jeg er så gira på å starte at jeg fyrer løs alikvel..

Jeg lurer på mengder.. kan jeg spise FOR mye fett? Tanken er at jeg skal gå ned litt (ikke snakk om mange kilo), altså hvertfall ikke legge på meg.. Jeg skjønner da at man må tenke litt på hvor mange kalorier man får i seg, men at det ikke er det man fokuserer på under et lavkarbokosthold..

Jeg finner kanskje ut av dette når jeg begynner og kjenner hvor mye jeg orker pr måltid.. Det er bare utrolig kjipt dersom jeg skulle spise FOR mye og dermed legge på meg..

Muligens litt vanskelig formuert.. Kan jeg spise for mye fett slik at jeg legger på meg.. selvom jeg passer på karbo jeg får i meg.. ? Eller er det vanskelig å spise for mye i og med at man rett og slett blir mett og holder seg mett lengere?

index sa for siden:

Ikke tenk på mengder de første par månedene i alle fall! For de fleste av oss regulerer dette seg selv, fett metter godt og lenge! Hvis du etter denne perioden fortsatt ikke går ned i vekt, så må du se litt på hva og hvor mye du spiser. Men de aller fleste av oss går ned i vekt uten å sulte og uten å telle kalorier etc. Jeg har aldri telt en eneste kalori på lavkarbo, men har likefullt gått ned 28 kilo på halvannet år...

Humla76 sa for siden:

Heia!
Jeg lurte akkurat på det samme da jeg starta for ei mnd sia.
Men saken er at du klarer ikke å spise så mye som du frykter. Du spiser så mye protein at hjernen sier Stopp før du har spis for mye. Fettet gjør at du holder deg mett lenge.
Jeg mistet faktisk matlysta mi den første uka.

nellie sa for siden:

Det er ingen selvfølge at man regulerer dette selv. Mange klarer helt fint å spise mye mer enn de trenger. Men i starten trenger du ikke tenke så mye. :) Reguler etterhvert, om nødvendig.

Gladlaks sa for siden:

Tusen hjertelig takk for svar! Gleder meg til å begynne! :)

Yrla sa for siden:

ja, for mange kalorier kan gi økt vekt

Carisma sa for siden:

Har du lest nybegynnertråden? forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Litt under midt i førsteinnlegget finner du en hel seksjon med linker til tråder om hvorfor du ikketrenger å bekymre deg over fett- og matinntaket.

Therese_M sa for siden:

Som nevnt av de andre ovenfor, så er ikke dette noe de fleste trenger å bekymre seg for. Det enkleste er å tenke at alle måltider du spiser skal være fullverdige måltider - altså at de inneholder protein (fra for eksempel kjøtt, fisk eller egg), fett (fra for eksempel avokado, meieriprodukter, kokosolje eller lignende) og grønnsaker/salat. Ta deg god tid rundt måltidene, sett deg ned foran et bord og nyt maten du nettopp har tilberedt :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.