< Tilbake til oversikten

På den 14. dagen i dag

Lolli81 sa for siden:

Har ikke vekt, men målebåndet viser +3(!!) cm rundt magen, jeg har vondt i alle muskler (kjennes støl) og er så trøtt og slapp som jeg aldri før har vært. I tillegg til en dundrende hodepine ..

-er i ketose og følger ukesmenyen fra boka til Torkil. Tar vitamin og mineraltilskudd og drikker masse vann.

Kan det være at kuren rett og slett ikke funker på meg? Hvor lenge er det verdt å ha det slik som dette?

langaard sa for siden:

Hold ut, du vil IKKE angre:)

smgj sa for siden:

Kroppen din sliter med overgangen. Om du vil gjøre det lettere for deg selv så kan jeg anbefale en periode med mer grønnsaker enn ketolyse anbefaler. Det vil antakelig lette "ombyggingsproblemene" dine. Husk at kroppen din har vært tilpasset nedbryting av annet drivstoff enn det den har tilgjengelig nå. Men for å få en god fettforbrenning må du gjennom denne ombyggingen. Å gå rett over til streng ketolyse er å kreve rask ombygging. Om kroppen ikke klarer det raskt nok vil du ha "underernærings"-symptomer i omstillingsperioden. Disse kan du redusere med å mer "gli ned" til ketolysen. Siden du har holdt ut i 14 dager allerede så vil ikke jeg anbefale å gå så langt "tilbake", men du kan trygt øke med ALLE grønnsaker uten å gjøre noen stor skade iallfall.

Ikke tenk så mye på vekttap og midjemål nå. Problemene dine tyder på at du ikke har kommet inn i godt fettforbrenningsmodus ennå.

Lolli81 sa for siden:

Takk for litt oppmuntring! Skjønner jo liksom ikke hvorfor jeg ikke får det til ...

I dag føler jeg meg litt bedre, MEN jeg har ikke lenger utslag på sticksen :( Og jeg har jo kun fulgt ukesmenyen fra boka! Kjenner jeg trenger en opptur snart nå.

Lolli81 sa for siden:

Ps: hvordan kommer jeg da inn i fettforbrenningsmodus? Fortsette som jeg gjør og håpe på et mirakel, eller bør jeg spise enda færre kbh og mer fett? Synes liksom det blir helt feil å spise enda mer fett når cm faktisk bare øker på ...

Lolli81 sa for siden:

Ps2: nå hadde jeg utslag på sticksen igjen

milena sa for siden:

Jeg syns bare du skal gi blanke i sitcksen. For det første skal det måles på kvelden 2 timer etter siste måltid (hvis ikke jeg husker feil). Og så trenger det ikke å bety noe at du får utslag eller ei. Det avhenger av så mangt - mengde mat, vanninntak osv. Lytt til kroppen og la den venne seg til dette nye. Du har spist karbohydrater i jeg vet ikke hvor mange år, kroppen fortjener litt tid til å omstille seg :D

Lolli81 sa for siden:

Så jeg skal bare fortsette, uten justeringer, og satse på at det en dag snur? Tenk hvis jeg fortsetter å ese ut 😬😱

langaard sa for siden:

Du har kanskje skrevet det, men skal du mye ned i vekt?

Lolli81 sa for siden:

Ja, masse! Helst 40 kg, men veldig fornøyd med 30. :)

langaard sa for siden:

Da syns jeg du skal fortsette som du stevner;)
Ting vil skje, bare vær tålmodig:)
( om du får inn litt trening, så hjelper det også;))

Lolli81 sa for siden:

Takk :)

I dag skjedde det en liten revolusjon dog;
Kan ikke forklare hvordan, men startsmålene mine har vært mage:120 liv:97 hals:37 - dette var det i går kveld og.

I dag derimot: mage:110 liv:94 hals:34

Hvordan skjedde dette? Jeg har kun sovet i natt ;)

nellie sa for siden:

På kvelden har man mer vann i kroppen og da blir målene litt større.:) Synes det virker som at du stresser noe veldig jeg.. Måler her og måler der. Slapp av, gjør det du skal. Da løsner det tilslutt.

milena sa for siden:

Signerer!

Lolli81 sa for siden:

Stresser ikke annet enn at jeg nødig vil gå på en kur som gjør vondt verre, og derfor er avhengig av å se at dette faktisk funker før jeg fortsetter ...

smgj sa for siden:

Vel - gi det 2 måneder og gjør opp status da. :)
På samme måte som man ikke legger på seg over natta så blir man heller ikke kvitt overvekt over natta.

nellie sa for siden:

Du ser ikke på to uker om det fungerer.:) Du ser heller ikke på sticks om det fungerer. Og ikke på målebåndet, på forskjeller fra kveld til neste morgen. Den første uka mister man gjerne endel vannvekt også kan det stå stille i flere uker, mens kroppen finner ut av hvordan den skal gjøre dette. Plutselig løsner det, men ja. Gi det to måneder, som smgj sier. :) Og ta deg noen fine trimturer. Plutselig sier det svosj.

Lolli81 sa for siden:

Takk for svar folkens :)

Både boka og innleggene her inne speiler en forventning om et stort vekttap de første ukene. Da er det ikke rart man blir lei og usikker når man, nå på den 4. uka fortsatt ikke ser resultater.

Men som dere sier, noen trenger kanskje lengre tid?

nellie sa for siden:

Jeg tror kanskje man velger litt hva man skal legge merke til, ut i fra hva man ønsker selv. Etter flere år her inne så sitter ikke jeg med samme inntrykket, nemlig. Det et minst like vanlig at det tar en god stund før det løsner. De som går ned mye de første ukene er de som har mye vann i kroppen. Det er enkel fysikk bak grunnene til at det tar tid før fettforbrenninga kommer ordentlig i gang. Helt naturlig og forståelige mekanismer.

At man ønsker å rase ned ifra første stund er ikke rart, men det er langt i fra realiteten for alle.:)

Wowo sa for siden:

Både boka og innleggene her inne speiler en forventning om et stort vekttap de første ukene. Da er det ikke rart man blir lei og usikker når man, nå på den 4. uka fortsatt ikke ser resultater.

Men som dere sier, noen trenger kanskje lengre tid?[/quote]

Hei! Jeg tror jeg skjønner litt hvordan du har det. Jeg har gått 12 dager på eurodiet og kjenner at jeg er sulten hele tiden og jeg er også slapp og ikke i særlig form. Jeg har også stresset med om jeg er i ketos eller ikke og lurt på om kroppen min rett og slett ikke kommer i ketose. Nå har jeg slått meg til ro med at kroppen nok er i ketose. Jeg biter tennene sammen og følger dietten til punkt og prikke. Jeg har derimot hatt en fin vektnedgang. På 12 dager har jeg gått ned 5 kg og det er jo flott. :)

Jeg skal også ned 40 kg og selv om vi bruker ulike metoder hadde vært hyggelig å følges ad. Lykke til og stå på videre!

smgj sa for siden:

Klart man legger (mest) merke til de som slipper mye vannvekt i starten! Men du bør også legge merke til at mange av de som slipper mye vannvekt får en skikkelig demotiverende stillstand 1-2 uker seinere... og den kan til tider vare en god stund.
Lett trening (gåturer, hagearbeid, bilpolering og annen "aktivitet" som gjerne pågår i timer, men ikke er intens) hjelper også ofte for å slippe vannet. Men det forutsetter altså at man har en del overflødig vann i kroppen fra før.

Lolli81 sa for siden:

Lykke til Wowo, neste bikinisesong er vi der ;)

Jeg har begynt å trene på ellipsemaskinen min 20 min hver dag - håper det hjelper litt :) Ellers er jeg alltid i aktivitet med en liten gutt i hus som er høyt og lavt - i tillegg til et aktivt yrke.

Godt å høre at det ikke er sånn at alle raser ned med en gang - de andre hører man kanskje ikke like mye fra. Er jo også mulig jeg har gått ned litt i vekt, selv om det ikke synes på målebåndet ;)

Wowo sa for siden:

Jeg har begynt å trene på ellipsemaskinen min 20 min hver dag - håper det hjelper litt :) Ellers er jeg alltid i aktivitet med en liten gutt i hus som er høyt og lavt - i tillegg til et aktivt yrke.

Så flink du er Lolli81! Krever en del selvdisiplin å gå på elipsemaskin, så du er kjempeflink! Kos deg med gutten din, tiden går så alt for fort selv om småbarnstiden er hektisk. Selv har jeg tre voksne barn i alderen 20-23 og ett barnebarn på 2 (ren lykke :)).

Ett lite spørsmål: hvordan får dere annen farge på sitatet?

index sa for siden:

Du trykker på siter på det innlegget du vil sitere, og fjerner det du ikke vil ha med mellom de to quote firkantparantesfeltene. Enkelt og greit!

Lolli81 sa for siden:

Burde kanskje laget en ny tråd et annet sted, men prøver her først.

Jeg har tenkt litt og googlet litt ig et nå ganske sikker på at jeg har insulinresistens. Det forklarer jo at jeg ikke går ned, selv om jo Torkil har flere eksempler på de med ir som raser ned med en gang ;)

Men er det noen som vet: skal jeg fortsette som før og håpe på normale verdier etterhvert og dermed vekttap? Hvor lang tid kan dette ta? Så lenge jeg er overvektig vil jeg jo være insulinresistent = ond sirkel.

I mitt hode bør jeg kutte drastisk ned i fett og spise ofte og lite gjennomgående dagen.

Noen med erfaringer på dette? Man MÅ vel ikke ha medisiner for å bli kvitt dette?

Torkil sa for siden:

Hei
Nå er du vel ikke på 14. dag men 3. uke? da har ketosen blitt godt innarbeidet. Har du gått hver dag vil musklene ha økt evnen til å forbrenne fett direkte uten først å omdanne dem til ketoner. Da blir det mindre utslag på stix :-) det er naturligt. Kroppen vil fortsette med å danne ketoner fordi hjernen ikke kan forbrenne fett, men er avhengig av at fett omdannes til ketoner.

Du har rett i at du trolig har insulinresistens. Den brytes av ketogen diett som ketolysekuren. Envidere hjelper krom på IR og mosjon er viktig da det kan ha positiv effekt påå IR i 1-3 døgn etter en rask spaseretur.

At vekten står stille mens buksene vokser tyder på at du i starten bygger litt muskler tilpasset mosjonen og at fettet foirbrennes. Fett fyller mere enn muskler kilo for kilo, derfor dette rare fenomen. Det er forbigående og etter en stund vil den økte muskelmasse hjelpe til med fettforbrenningen.

Jeg gir deg følgende råd: Spis når du er sulten, mett men ikke mere enn mett. Ikke unngå fett men få den fra mat (fete oster, fet fisk , fett kjøtt som bacon og nakkekoteletter, fløte creme fraiche) Fetttilskudd er sjeldent aktuellt.
Bruk 1-2 SS tran daglig.
Ta Ketolysetablettene
Bruk seltin i og til mat
tren minimum 30 min daglig (moderat trening som rask spaseretur) tren gjerne mer.
Drikk mineralvann 1 liter daglig.

Lykke til
Torkil

Lolli81 sa for siden:

Takk for svar Torkil!

Min frustrasjon ligger i hovedsak i at buksene ikke har blitt større. Både vekten og målebåndet står stille - og nå nærmer det seg vel den 4. uken ...

Og da blir jeg som flere andre litt redd for fettet... Har vært inne på tanken på å kutte ut meieriprodukter? Kun kjøtt/fisk og grønnsaker i en periode?

Jeg har akkurat startet med trening, så det kan jo hende det gir effekt snart.

Til nå har jeg spist når jeg er sulten, til jeg er mett - ingen mellommåltider, og dette vil da si 2-3 måltider hver dag. Men jeg har forstått at det ikke skal ha noe å si for forbrenningen?

index sa for siden:

Høres ut som en dårlig plan i mitt hode. Når man spiser lavkarbo er fettet kroppens viktigste drivstoff, om man da kutter i dette vil kroppen gå i sultmodus på grunn av mangel på energi. Så fortsett heller som til nå, men prøv gjerne å kutte ut melkeprodukter noen uker for å se om det gir utslag. Mange av oss opplever å ikke gå ned om man inntar melkeprodukter av en eller annen grunn.

At kostholdet er rett for deg trenger du ikke tvile på. Over tid vil du merke store forandringer både på vekt og helse. Så hold ut!;)

Torkil sa for siden:

Hei
Å spise 2-3 gg daglig høres greit ut. Det kan være du klarer å spise så pass mye at du holder vekten - det er godt mulig på ketolysekuren.

Du kan prøve å beregne kaloriinntaket en dag å se om du ligger på ca 21 Kcal pr kilo kroppsvekt, det er passe. diett.no og andre nettsider har gode kalkulatorer.
Ligger du langt over kan du redusere fettinntaket litt :)

Kommer du under ca 1400 Kcal pr dag reduseres forbrenningen og alt stopper opp :eek:

Lykke til
Torkil

Lolli81 sa for siden:

I dag føler jeg at jeg har spist masse, har ikke vært sulten - men førte alt inn på diett.no og kom opp i 970 kalorier.

Så der har vi det kanskje ....

Får ta en uke hvor jeg spiser litt mer, og se hva som skjer da :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.