< Tilbake til oversikten

Brødkuren i VG

Torkil sa for siden:

Hei
I gårsdagens VG friskmeldes karbohydrater og det lanseres en brøddiett som slakemetode.
Dette er det jo ikke noe nytt i. Dessverre gjelder det i liten grad for de med BMI over 30 og insulinresistens.
Dietten består ang av 8-12 brødskiver daglig for kvinner og 16 for menn. Fett må unngås så langt som mulig mens noe protein (magert) er lov. Man kan også spise pasta.
Nå er dette ikke nytt. Vi spiser tre kostelementer for næring:
Fett
Protein
Karbohydrat.
Man kan kombinere på følgende måter når en vil slanke seg.

1. Fet og protein er lik Lavkarbo evt ketogen diett hvis man begrenser karbohydrat mengden til under ca 30 gr pr dag.
    2. Karbohydrat og protein er og for slanking forutsatt man spiser lite fett
  2. Fett og karbohydrat er fetende og det folk flest spiser.
    Det er et problem med 2.: karbohydrat og protein og det er at man kan komme til å mangle livsviktige fettstoffer som kroppen. Fettløselige vitaminer kan også bli et problem.
    Det er slik at det finnes vitaminer og mineraler vi til stadighet må ha tilført for å ha en sunn kropp , men i tillegg finnes det essensielle (livsnødvendige) proteiner (aminosyrer) og fettstoffer som kroppen må ha tilført for å fungerer.
    Det finnes ikke livsnødvendige karbohydrater.;)
    Brødkuren vil fungere for noen slik annanaskuren og eggkuren vil kunne gjøre det.
    Vennlig Hilsen
    Torkil P Andersen

Lillemy71 sa for siden:

Jammen Torkil dette har vi diskutert før. Lavkarbotrenden er helt ut nå, "it's so last year", så da må jo avisene finne andre kurer og skrive om, og brød er jo fantastisk sunt i følge Professor Wenche Frølich :D :D :D

For å være litt seriøs, så synes jeg det er synd at den infoen du kommer med i innlegget ditt ikke når ut til allmennbefolkningen og blir tatt på alvor. De aller fleste her på forumet vet jo dette, ofte gjennom smertelig selverfaring.

Bik sa for siden:

Typisk vg det der. Di vil nok ha flere medlemmer i vektklubben sin....

Carisma sa for siden:

Høres veldig ut som Libra? Det kurset var den siste spikeren i kista for min insulinresistens... Aldri mer!

Pruttilutt sa for siden:

Det er vel egentlig som med alle andre kurer eller former for livsstilsendring. Hver enkelt må finne hva som passer for seg, både kost- og hverdagsmessig.
De som sverger til Vektklubben.no er vel like "tro" til det som vi som er her inne er til lavkarbo og alle dens undergrupper og retninger. Men vi her har kanskje lest oss opp til denne livsstilen og har akseptert dette som den beste måten å leve på.

Insulinressistens skal man ikke tulle med, og at aviser og medier lager så mye forvirring råder det ingen tvil om at er skadelig i det lange løp for de som er i en fortvilet situasjon med overvekt og alle de livsstilssykdommene som kan følge.

For en ømfintlig mage for brød og hvete som min er, så hadde jeg nok blitt ganske så raskt syk hvis jeg ble satt på en brøddiett.

Hamster59 sa for siden:

Huff, sier jeg bare. Har en i nær familie som har fått diabetes. Han bøtter innpå med brød og poteter så det skjærer i mitt lavkarbohjerte. Vet ikke om han har fått noen kostråd, men han lever nesten enda mindre sunt nå enn før diagnosen. Og han er heller ikke noen lettvekter, snarere tvert om.

langaard sa for siden:

Har gitt opp å gi råd til andre m.t.p kosthold, de får bare fortsette å spise seg sjuke og feite:mad:

Jean1986 sa for siden:

Samme her, de sverger til det "gode" norske kostholde som inkluderer masse brød og poteter.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.