Hei, jeg er en dame på 38 år. Vært hos legen idag og blodtrykket var ganske høyt.
Jeg har lyst til å starte på lavkarbo, men nå er jeg usikker pga blodtrykket..
Jeg hadde uansett tenkt å spise moderat lavkarbo.. ikke så alt for mye fett pga at det tåler jeg ikke.. har også kjøpt lavkarbo brødet til norgesbakeriet som faktisk smaker brød.. og det er lite karbo i brødet.
Hvorfor tror du du ikke kan gå på lavkarbo om du har høyt blodtrykk?
Om du går ned i vekt/generelt blir friskere, vil nok blodtrykket også normalisere seg noe!
Hvor høyt er ganske høyt, forresten? Har du hatt det tidligere eller er det noe helt nytt?
Fordi alle sier til meg at fett og salt er farlig for blodtrykket..
Jeg har hatt høyt tidligere også.. men det har aldri vært så høyt som nå.. skal visst måle det hjemme.. men da må jeg få tak i blodtrykksmåler.
En periode i livet mitt greide jeg å trene ned 100 i undertrykk til 85 faktisk.. så trening hjelper..
Jeg vil prøve lavkarbo pga to ting. Det ene er det enorme søtbehovet mitt. Det andre er at jeg har fibromyalgi og vil se om jeg kan bli bedre helsemessig :)
Hadde både høyt overtrykk men husker ikke hva det lå på og undertrykk på 120 nå når jeg var hos legen idag.
Blodtrykksmåler får du på apotek/Enklere liv etc. Husk å måle med det samme du våkner om morningen. Det er det eneste "sanne" blodtrykket!
Har opplevd at flere pasienter har kunnet slutte med medisiner etter at de har fått målt blodtrykket før de har stått opp om morningen, ikke bare når de er litt stresset på legekontoret! ;)
Ville ikke legen at du skulle ha døgnmåling, altså?
Salt kan være med på å forhøye blodtrykket, men fett gjøre det ikke sånn av seg selv. Et sunt lavkarbo kosthold vil være bra for alle og du trenger jo ikke gå helt over på ketolyse, men holde deg til generell lavkarbo rundt 60- 70 karber. Da trenger du ikke tenke på hvor mye fett du får i deg heller.
Les deg evnt opp på Fedon- kosthold! Det skal være en type lavkarbo som er bra for det meste uten å være ekstremt i noen retning!
Spis så mye salat du orker, du!:D
Bare pass på at den kun inneholder "lovlige" ting (du vet, sånne som vokser over bakken etc) og selvfølgelig ost og oljedressing for å få opp fettinnholdet!
Det kan være lurt å velge annet enn vanlig isbergsalat da den inneholder lite næring!
Det kan lønne seg å lese seg litt opp på den filosofien du velger. Når det gjelder Lavkarbo i forhold til sykdommer er både Hexebergs bok, og Bedre uten brød å anbefale.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.