< Tilbake til oversikten

"Farvel lavkarbo" -vektklubb-VG slår til igjen

janmesi sa for siden:

Svar til gårsdagens VG-oppslag her:

www.lillemaane.no/nyhet/154/

"Farvel lavkarbo!", skriver VG lørdag 6. juli, og erklærer at folk nå vil ha naturlig mat.

VG er raske på labben, og erklærer "farvel til lavkarbo" i avisen lørdag 6. juli, mens de påpeker at "nå kommer naturlig mat". Så hva er egentlig forskjellen? Ganske liten. Lavkarbobevegelsen fikk kraft nettopp fordi et lavkarbokosthold gjør mange syke folk friske, spesielt overvektige og diabetikere. Pressen kunne en periode knapt skrive nok om lavkarbo, og det ble til en "kur med bacon og egg". Tabloidiseringen kunne neppe gått lenger. Men med den folkebevgelsen og kraften som lavkarbomiljøet- og forkjemperne forfektet, så kan man nå noen år senere se flere fantastiske endringer: folk spiser ekte, naturlig smør som aldri før, og er skeptiske til kjemiske produkter som margarin; sukkerforbuket fortsetter å synke; fettfobien er på hell; interessen for hel, lokal, ren og naturlig mat øker. Alt dette er bare positivt.

Det skal godt gjøres å få naturlig, skikkelig mat til å bli "høykarbo". Kampen for skikkelig mat fortsetter, og det er mange slag som gjenstår. I Kostreform for bedre helse har vi jobbet for bedre mat siden 2007, og vi innser at kampen blir lang - for politikerne er skrekkelig paralysert på sidelinjen. Sukkerforbruket, til tross for at det går litt ned, er fremdeles alt for høyt. Tilgangen på sukker- og søppelmat er ubegrenset og uten noen som helst regulering eller kontroll, og selv om stadig flere interesserer seg for skikkelig mat slik VG skriver, så er det alt for mange som lever av søppelmat og som forvirres av alle meninger som er der ute om karbohydrater, fett osv., eller som rett og slett ikke bryr seg.

Resultatet er et økende antall diabetikere, overvektige og pasienter med kostholds- og livsstilsrelaterte sykdommer. Ettersom politikerne ikke klarer å engasjere seg, så forsøker Kostreform å favne bredere i kampen for naturlig, skikkelig mat.

Jan Mesicek, Kostreform for bedre helse, Oslo & Akershus
Forlagssjef i Forlaget Lille Måne

Dexter sa for siden:

Ikke rart at VG motarbeider lavkarbo, vektklubben er tross alt deres "nest største inntektskilde"
lenabeatrice.net/overvekt-og-slanking/vektklubb-vg-netts-nest-storste-inntekt/

Men uansett er den store gevinsten ved lavkarbo at man spiser i hovedsak naturlig mat.

Selv er jeg på ferie og bor hos fettskremte slektninger, så her går det i vanlig norsk mat, dvs. Lettmargarin, ekstra skummet melk, mye potet og det som verre er :rolleyes:

Carisma sa for siden:

Jeg så den forsiden, og lurte på om jeg skylle le hysterisk eller knekke sammen i krampegråt. :rolleyes:

Dexter sa for siden:

Disse "lavkarbomotstanderne" ser heldigvis ut til å tape terreng og blir derav mer og mer desperate.
Det vil nok komme flere og flere lignende og kraftigere angrep vil jeg tro.

Bare så synd at så mange vanlige folk svelger slik propaganda med hud og hår, og at mange vil bli syke og/eller dø før ting virkelig snur.
Alt man kan gjøre er vel å vise til fakta, og opplyse folk.

Jeg kjenner det går innpå meg her jeg sitter hos min onkel som er overvektig, har vonde knær og diabetes, men blåser av lavkarbo, for i følge VG "er jo ikke det sundt i det hele tatt, faktisk er det farlig for hjertet" :nei:

Kitt sa for siden:

Så overskriften da vi sto i kø på Smartclub lørdag.
Lo godt og fortalte datteren med høy stemme hva jeg syns om at VG med sin vektklubb og deres økonomiske grunn til å rakke ned på lavkarbo. Sa høyt og tydelig at det er jo ren mat laget fra grunnen som ER lavkarbo!
Datteren holdt på å le seg i hjel da mange rundt oss spisset ørene og fulgte godt med på hva jeg sa!
Godt hun er vant til at mamma blir litt vel engasjert noen ganger!;)

Festina lente sa for siden:

Vittig!
Jeg sa akkurat det samme i min nærbutikk på lørdagen - det er jo lavkarbo som ER sunn og ren mat! :D

Chamomilla sa for siden:

Håper virkelig uttalelsene deres får mange gode ringvirkninger, Kitt og Festina lente! :lol:
Herlig!!

bettylue sa for siden:

Så Bra Kitt!:D Til deg Jan, Kostreform gjør en kjempejobb! Jeg skriver masteroppgave om kosten vår her til lands, hvor den kommer fra og hvorfor vi har de kostråd vi har i dag. Hva gjorde kosten vår mulig i å oppstå historisk (tradisjonelle kostråd). Hvem bestemmer hva som er sunt og hvorfor, politisk, kulturelt, evolusjonsmessig mm. Og ikke minst hvorfor det er så sprikende meninger. Veldig spennende studie.

Jeg vil oppfordre alle lavkarbotilhengere her inne til å bli medlem av Kostreform, se nettsidene deres og legg til på Facebook for å følge med på hva de legger ut, mye spennende! Jo flere jo større påvirkningskraft ;)
Videre er Helsemagasinet VOF- vitenskap og fornuft et veldig bra magasin for den som er interessert i ernæring, forskning, ulike alternative behandlinger for å nevne noe. Mye spennende lesning. De har også nettside. Absolutt verdt å ta en kikk. Og ja, ta til motmæle når det trengs! Stå på folkens :p Håper det er lov å fremme vitenskaplige fora som disse her inne...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.