Jeg er en jente på 22 år som etter to år med kaloritelling uten særlig hensyn til fordeling av makronæringsstoffer har bestemt meg for å begynne å fokusere mer på lite karbo og mer fett.
Jeg er 1,77 m høy og veier 69 kg. Vil i alle fall ned til 60. Jeg har hittil lagt meg på denne fordelingen: 80 g protein, minst 80 g fett, maks 70 g karbo. Holder meg rundt 1200 kcal.
Men nå lurer jeg på om jeg vil oppnå mer ved å satse på ketose. Jeg har lest litt rundt i forumet at mange som er innenfor normalvekt ikke vil få noen ytterligere vektnedgang av å spise lavkarbo (og dermed må telle kalorier). Samtidig sier jo også de fleste at de går raskere ned når de er i ketose.
Så jeg har altså kommet til at jeg er nødt til å holde kaloriinntaket rundt 1200-1300 for å gå ned, og spørsmålet er da: vil jeg, forutsatt at kaloriinntaket er det samme, gå fortere/enklere ned hvis jeg er i ketose?
Hvorfor vil du tvinge kroppen din ned fra en helt normal og helseriktig vekt til en vekt som er undervektig og kan være usunn? Du er 22 år og en kvinne som skal ha former og fasong, du er ikke en syltynn formløs 12-åring lenger. Ta hensyn til kroppen din - du skal ha den resten av livet!
Takk for omtanken :) Men jeg vil ned fordi jeg er i min beste alder, og har lyst å se best mulig ut nå mens jeg er "på topp". Senere kan jeg fint godta å ligge på en litt høyere vekt og heller tenke mer helse enn utseende, men inntil videre har jeg nå engang et mål om å klare å oppnå min versjon av drømmekroppen. På 60 kg får jeg en BMI på 19, det er ikke undervektig og vil ikke føre til at jeg ser ut som en formløs 12-åring... Og skjønner heller ikke hvorfor det skulle være usunt, når jeg baserer kostholdet mitt på utelukkende sunne og varierte næringsmidler.
Dessuten er det ikke slik at 60 kg (eller 58 som jeg har i tickeren) er et mål satt i stein, er jeg fornøyd før det så fortsetter jeg så klart ikke. Fettfordelingen på kroppen min er veldig jevn, det er ikke sånn at jeg feks bare samler fett på ett spesielt område og dermed må kjempelangt ned for å bli fornøyd med dette området. Så det er ingen fare for at jeg kommer til å tyne kroppen min forbi en sunn vekt, sånn som feks dem som lagrer mye fett på lårene og ikke ser at de bør stoppe vektnedgangen når de er helt beinete på overkroppen fordi lårene fortsatt har litt å ta i.
Noen som kan svare på spørsmålet i første innlegg? :)
Du trenger ikke å være i ketose, men for mange gir ketose en dempet sultfølelse og man er ikke konstant fysen. Ketose er ikke ensbetydende med vektnedgang, hverken rask eller sakte man må spise riktig mat med en riktig næringsfordeling. Når man har lite og ta av må man også passe på matmengde, men 1200 kcal er for lite uansett. Trener du og i så fall hva? For de aller fleste er trening (tung styrke) essensielt for å oppnå drømmekroppen, sammen med et godt kosthold.
De fleste mennesker, både tynne og tykke, er i ketose fra tid til annen. Ketose er bare et uttrykk for at kroppens glycogenlagre er tømt, og at den forbrenner fett i stedet. Siden fettet ikke kan brukes slik det er dannes det ketonlegemer (fra fettet) som kroppen kan bruke som drivstoff. Når man snakker om ketogent kosthold vil det jo da si et kosthold som ikke gir kroppen mulighet til å fylle nevneverdig på glycogenlagrene med stivelse eller sukker, men heller baserer seg på fett som hovedbrennstoff. Ketose er altså ikke en tilstand man kommer i kun når man spiser ketogent, men en helt naturlig del av kroppens energiomsetning.
Lykke til med kostendringen - jeg (og mange med meg) lever veldig godt med lavkarbo/ketogent kosthold som grunnprinsipp i hverdagen :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.