< Tilbake til oversikten

Knekkebrød med 2 gram KH

Torkil sa for siden:

Hei
Så et sted en som anbefalte et godt knekkebrød fra Sigdal bakeri med bare 2 gram KH/100 gram. Hørtes for godt ut til å være sant
Sjekket det:

Hei og takk for din henvendelse,
[font=Arial][/font]
[font=Arial][/font]
Dette stemmer dessverre ikke, våre knekkebrød inneholder rundt 30 g karbohydrater pr 100 g. 2 gram må i tilfelle referere til ”hvorav sukkerarter”.
[font=Arial][/font]
[font=Arial][/font]
[font=Arial][/font]
Ønsker deg en videre fin kveld!
Vennlig hilsen/ Kind regards, [color=navy][/color]
Kristina Hagensen Steinset[color=navy][/color]
Product developer[color=navy][/color]
United Bakeries Norway
Vennlig Hilsen
Torkil

Lillemy71 sa for siden:

Takk for at du opplyser om dette :)

Ser det er en del som sliter med å lese innholdsfortegnelsen på diverse matvarer riktig og da er det fort gjort og gå på en smell :p

Cyan sa for siden:

Da kan jeg komme med en tilleggsopplysning om at disse knekkebrødene (sigdal helsprøtt knekkebrød) har ca 5 gram KH per knekkebrød. Jeg bruker å spise et av disse innimellom og syns de er kjempegode, særlig med egg, røkelaks og majo - eller med cottage cheese og sukkerfritt syltetøy. Men noe mer enn ett slikt knekkebrød en gang i blant er det nok ikke rom for i et ketogent kosthold/på ketolysekuren.

Torkil sa for siden:

Hei
Jeg tror du tar feil?
Dette er svaret jeg fikk da jeg skrev til Sigdal Knekkebrød:
Dette stemmer dessverre ikke, våre knekkebrød inneholder rundt 30 g karbohydrater pr 100 g. 2 gram må i tilfelle referere til ”hvorav sukkerarter”.
Og det stemmer med pakkene jeg så i Meny.
[color=#000000][/color]
Hvorav sukker er en måte å lure folk på i varedeklarasjoner. Det står karbohydrat 30 gram - hvorav sukker 2 gram. Da er 30 gram totalinnholdet av karbohydrat som opptas i kroppen og det vi skal regne med. At 2 av de 30 gram er tilsatt sukker er bare en forvirrende tillegsopplysning som gjør at noen "går i vannet":o
[color=#000000][/color]
Forresten fatter jeg ikke at de ser seg nødt til å tilsette sukker i knekkebrød.:confused:
[color=#000000][/color]
Vennlig Hilsen
Torkil

Rin sa for siden:

Ett enkelt knekkebrød veier vel muligens mindre enn 100 gram. :cool:

Lille34 sa for siden:

Hehe, tenkte det samme;)

Cyan sa for siden:

Nei, jeg tar ikke feil :) De knekkebrødene veier ca 15 gram, ergo ca 5 gram kh per knekkebrød ;)

Bik sa for siden:

Tryggest å bake sjøl :D

Torkil sa for siden:

Hei
Helt korrekt :)
Ellers er jeg enig i at det er litt bedre å lage sine egne knekkebrød, 5 gram KH er jo en 1/3 - 1/4 av dagens karbohydrat.
Vennlig Hilsen
Torkil

astra sa for siden:

Jeg har nettopp kjøpt meg en pakke med Sigdal helsprøtt lavkarboknekkebrød. På varedeklasjonen står det at knekkebrødet inneholder 20g karbohydrater og 7.1g kostfiber. Det betyr vel at det er ca 13 karber per 100g, og hvis vært knekkebrød veier 15g blir det ca 2,5 karb per knekkebrød.

Hvis dette ikke er sant har de alvorlige skrivefeil på pakkningene sine!

Lillemy71 sa for siden:

Dette betyr at det er 20 g kh i 100g knekkebrød. På norske varedeklarasjoner er kostfiber allerede trukket i fra. De kh som står oppgitt av kh er det som faktisk er i varen.

Når det er sagt ser jeg at det ikke er samsvar mellom det du sier står på knekkebrødpakken og det bakeriet oppgir til Torkil. Foreslår at du sender de en mail jeg og gjør de oppmerksomme på dette, evt kan det være at Torkil kan gjøre det siden han allerede har vært i kontakt med de før :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.