< Tilbake til oversikten

Dere som ikke er så store: Fungerer lavkarbo?

Sus Scrofa sa for siden:

Heisann :)

Vil gjerne ha svar fra de som ikke er så veldig store, men som har noen kilo til overs:
Fungerer lavkarbo for deg?
Hvilken retning har du valgt/ hvor streng er du?
Hvilke resultater har du oppnådd?

Lurer litt på om dette er noe for meg, eller ikke... :confused:

TrillTrall sa for siden:

Med bare 5 kg som skal ned ville jeg ikke gått løs på noen veldig heftig lavkarbokur, men noe med moderat som jeg ser at du også tenker. :)

Kutt ned på vanlig brød (lavkarbobrødet fra Norgesbakeriene er kjempegodt!), ris, pasta, poteter, sukker og godis og spis mer rene matvarer. Pass litt på kaloriene og mosjoner 2-3-4 ganger i uka. :) Det burde holde fint. :)

Bik sa for siden:

Enig med TrillTrall :)

@Maja sa for siden:

Har funka for min del. Er ikkje veldig streng, men oppnår ketose likevell (uten at det har vore noko mål). Er normalvektig, men har litt ekstra "padding" eg gjerne vil ha vekk. Har gått ned ca 3 kg i løpet av ein måned med lavkarbo, samtidig som eg trenar styrke.

Sus Scrofa sa for siden:

Tusen takk for svar :)

Kjekt å høre at det kan fungere selv om man ikke skal ned voldsomt mange kilo!
Har en mann som har vært i ketose tidligere og vil prøve det igjen nå. Da blir jeg med på litt av lasset, så vi kan ha litt likt kosthold, men jeg kommer ikke til å kutte alle karbohydrater.

Høres lurt ut å skjerpe inn på brød, pasta, ris, poteter, sukker og snop :ja:

Hører gjerne fra flere som bare skal ha bort noen få kilo! :suss:

Lillemy71 sa for siden:

Jeg har bare noen få kilo igjen, går veeeeldig sakte ned i vekt nå men så lenge det går ned er det helt greit.

Jeg har prøvd meg på ulike former for lavkarbo fra det mest ekstreme (Skaldeman med 0 kh) til moderat lavkarbo. Har funnet ut at ketogen lavkarbo med ca 50-60 g kh er det som fungerer best for min kropp.

Nå som jeg har bare noen kilo igjen må jeg være mer nøye med hvor mye jeg får i meg, altså tenke litt kalorier i tillegg. Jeg har ikek den der innebygde mekanismen i kroppen som forteller meg at det er nok (blir passe mett) så jeg kan fort overspise. Er derfor påpasselig med å lage porsjoner som ikke er for store slik at jeg ikke kan spise for mye uten å lage mer mat. Dvs at jeg tenker mer porsjonskontroll (som har kommet med erfaring) enn å direkte telle kalorier hver dag. Jeg vet nå hva som fungerer og ikke fungerer for å holde meg mett og jeg bruker nok ikke så mye fett i maten som jeg gjorde før, men velger naturlig fete matvarer med maaaaasse grønnsaker til. I tillegg er det viktig for meg å trene, går ikke noe særlig ned i vekt uten å trene nå om dagen.

Så for meg er altså lavkarbo med porsjonkontroll og trening nøkkelen til å få av de siste kiloene.

Señora sa for siden:

Lavkarbo fungerer som bare det, men jeg må telle kalorier nå, det måtte jeg ikke da jeg var større.

Før levde jeg streng ketolyse, nå lever jeg moderat lavkarbo/lavfett. Det fettet jeg spiser er stort sett umettet og fra grønnsaker (oliven, avocado, oljer).

Resultatene ser du i tickeren min. Trykker du på den får du opp graf for nedgangen.

Dolsi sa for siden:

Jeg har erfaring med lavkarbo både som sykelig overvektig og som tilnærmet normal.
Gikk på streng Atkinskur for ca 9 år siden og gikk ned over 40 kg med dette. Den gangen var jeg veldig tykk og gikk lett ned i vekt med Atkins.
la dessverre på meg alt og enda mer når jeg avsluttet kuren. ( Kom ikke i mål altså.)
Ble vektoperert for 8 år siden og gikk ned til normalvekt. Har stabilisert vekta med ca 6 kg opp og ønsker veldig å kvitte meg med disse 6 kiloene.
Prøvde først med ketogen kost i fjor, men gikk ikke noe ned og tidligere i år prøvde jeg med generell lavkarbo, men da gikk jeg bare opp i vekt.
Fungerer ikke for meg nå altså.
Men har erfaring med at det iallefall fungerer for folk som har en del å ta av da jeg har to sønner som har gått fint ned i vekt på lavkarbo :)

krokodillen sa for siden:

Jeg har gått ned ikke så mange kg på lavkarbo, er ikke helt sikker på hvor mange, var hovedsaklig "gravid-kilo" og litt til. Veier nå 59 kg og spiser fortsatt lavkarbo, for jeg får mye bedre helse av det.

Jeg har spist moderat lavkarbo, og ettersom tida har gått siden siste fødsel har jeg begynt å trene mer og mer. Særlig styrke, og mye enkle øvelser som kan gjøres etter at barna har sovnet. Det virker bra til mitt formål.

Jeg begynte på Fedon-kost, men har modifisert etterhvert og spiser mer fett enn Fedon har anbefalt tidligere (tror han anbefaler mer nå). Nå har lavkarbokost blitt "normalen" for meg, jeg spiser aldri vanlig brød, pasta eller ris. Jeg spiser frukt iblant, desserten på lørdag kan være høykarbo, og jeg teller hverken kalorier eller karbohydrater. Men det er jo noen vaner som har blitt dannet over tid, så det blir moderat med karbohydrater i praksis.

Sus Scrofa sa for siden:

Takk for svar :)

Tror jeg fortsetter med en moderat lavkarbo. Det er uansett stor forskjell fra mitt vanlige chips-og-smågodt-liv :eek::D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.