< Tilbake til oversikten

Artikkel om kolesterol - "Lipidprofil ved lavkarbokosthold hos friske"

Kuredu sa for siden:

Jeg ble presentert denne artikkelen i dag - noen som vil dele sine meninger?

tidsskriftet.no/article/3019897

(Mulig den ligger inne her fra før - men jeg har ikke sett det.)

charliiie sa for siden:

Jeg tror noen har kommentert denne før, og jeg lurer på om problemet med dette forsøket var at det var kortvarig. Forsøket varte i fire uker, og er sånn sett ikke representativt fordi som faktisk har lavkarbo som livsstil. Det har vært nevnt av flere at kolesterol og fettverdier kan øke den første tiden ved omlegging til et lavkarbokosthold, men at det etter litt tid (noen måneder?) vil synke igjen.

Det blir litt svakt det jeg skriver her ettersom jeg ikke husker helt og ikke linker til noe, men jeg kan tenke meg at f.eks. Pål Jåbekk har skrevet noe om dette på en av bloggene sine.

Georgine sa for siden:

Kostdoktoren.se har kommentert artikkelen og det "skyhøye" kolesterolet som visstnok gikk opp fra 4.1 til 5.2.

: dobbelt hjertesukk :

Chamomilla sa for siden:

Hvor var det jeg nettopp leste at kvinner med høyt (relativt høyt?) kolesterol lever lengre enn kvinner med lavt kolesterol....

Jeg leser ihvertfall stadig at det ikke er hold for at høyt kolesterol bidrar til økt dødelighet av hjerte/karsykdom.
Uffe Ravnskovs foredrag "kolesterol - myter og fakta" anbefales!! Her er del 1 av 8. www.youtube.com/watch?v=GdbU0DFmARQ

Chamomilla sa for siden:

Min utheving - de følte seg i god form!!! Kan det være en grunn for det? Håper de ikke fikk statiner for å få ned kolesterolet.. Uffe Ravnskov sier en del om dette også i youtobe-foredraget jeg linket til over. Skremmende saker.

Trist at de bittesmå studiene som varer bare noen uker skal få så mye oppmerksomhet. Det selger....

Dexter sa for siden:

Det er uansett ikke farlig med høyt kolesterol.

En beskrivende lignelse leste jeg hos kostdoktorn såvidt jeg husker:
"Å ta kolesterolsenkende medisiner for å senke kolesterolnivået kan sammenlignes med å spenne bein på brannmennene når huset brenner."

Kolesterolet er en del av imunforsvaret vårt, og man kan heller prøve å finne den egentlige årsaken til at det er høyt enn å behandle symptomene.

charliiie sa for siden:

Men om det blir høyt av kostholdet, skal man slutte med det da, er det det du mener?

Dexter sa for siden:

Nei, slik jeg forstår det er det et tegn på at kroppen reparerer/normaliserer seg.
F.eks reparerer begynnende fettlever.

charliiie sa for siden:

Ok, da er jeg med deg, tror jeg. Takk for avklaring!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.