I går lagde jeg sosekjøtt med creme fraiche. Smaken ble kjempegod, men sausen bør være tykkere.
Har forstått at man kan bruke Johannesbrødkjernemel for å få sauser tykkere, men hvordan gjør jeg det når sausen allerede er laget.
Kan jeg gjøre som med vanlig mel eller maizenna og røre det sammen med vann å helle i varm saus?
Hvor mye Johannesbrødkjernemel bør jeg bruke?
Takk for tilbakemeldinger :-)
Leste flere steder at dette er smakløst, men det stemmer tydelig ikke da....
Kan du beskrive smaken på det Kitt, eller er det vanskelig?
Har brukt JBKM et par ganger. Nå prøver jeg helst å unngå det, den sleipe konsistensen det gir til maten kan ødelegge ethvert måltid for min del. Men det er mulig jeg har brukt for mye da, og at deg går bra med små mengder...
Forsøkte med eggeplommer men synes det hadde dårlig effekt (eller kanskje det bare var jeg som var for utålmodig :D). Noen som vet hvor lang tid det evt. bør ta før hvitsausen tykner med eggeplommer?
Tar du oppi eggene med en gang ( når sausen er kald), eller når den er varm? Skal de koke? Jeg brukte 5 eggeplommer på 1 liter væske (kald) og gav det et lite oppkok. Det funket ikke...:o Jeg er SÅÅÅÅÅ lite flink på kjøkkenet!!:eek:
Støtter for øvrig dette med den glatte/sleipe konsistensen på Jbkm - ikke så veldig behagelig nei :nei:
Ja, la den stå på svak varme og rør hele tiden til sausen tykner, men pass på at det ikke koker, for da stivner eggeplommene for mye og du får noe grynete greier. Min erfaring er dog at man trenger mer eggeplommer enn det Kitt sier. Bortimot 1 plomme pr. desiliter væske er min erfaring, kanskje litt mindre.
Å, Kinsarvik tenkte jeg ikke på en gang - enda jeg bor i Bergen! :o
Ja, ja, skal iallfall ikke glemme dem neste gang jeg er på jakt etter noe, takk for tipset/påminnelsen, amritam! :D (Stilig nick forresten - hvor har du det fra?)
Jeg har forsøkt med Johannesbrødkjernemel nå og ÆSJ !!!
Konsistensen ble så ekkel.... jeg måtte ty til vanlig hvetemel i den brune sausen jeg lagde til kjøttkakene. Ikke bra :-(
Du trenger da ikke noe som helst jevning i brun saus. Stek kjøttkakene og ta de opp, så heller du litt vann i stekepanna og løsner det fastbrente. Hell så fløte oppi panna( hell evt litt og litt så det ikke blir for mye) og la fløten koke seg sakte tykk. Smaksett med salt,pepper og gjerne litt allehånde. Verdens beste brune saus. Den sausen liker alle mine gjester.
Den tykner om den får koke på lav varme en stund. Ha gjerne i smøreost i slik saus også.
Google gjerne på lchf Alfredo(saus), den er kjempegod, en ostesaus.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.