Jeg har prøvd meg på lavkarbo siste ukene, og har tenkt at jeg nå har begynt og samle vann pga varmen ute da jeg er veldig overvektig. Leste imidlertid her inne at noen andre også hadde samlet vann og hovnet veldig opp. Trodde det skulle gå andre veien på lavkarbo?
Det er snakk om ca 2 kg opp på siste to ukene.
Jeg kan til tider samle mye vann.
På en dag kan jeg uten problem øke 2-5 kg, men det er sjelden det er mer enn
2,5 kg. Men det kan fårekomme:eek:
Det kan komme av mel, varmt i været, for mye gåing og for lite med føttene høyt.
Kan også være dager jeg hovner opp uten å vite hvorfor også:rolleyes:
Jeg må ligge et et par timer for dagen for å ikke hovne for mye.
Har når det er på det verste så har jeg vanndrivende som jeg kan ta, men det gjør jeg ikke så ofte.
Tror ikke det er noe fasit på dette, en må selv finne ut på hva en selv reagere på.
Annet den at det er ubehagelig så spiller det ingen rolle, vann er vann og ikke fett. Jeg samler også vann i varmen, har gjort det all min tid, og da tar jeg ikke vekta så høytidelig siden jeg vet at det er vann.
Ja, jeg ser det jo og får ikke av ringen midt på natta. Bare så demotiverende at vekta viser opp 2 kg når jeg syns jeg har prøvd så godt jeg kan :( Men da skal jeg ikke furte mer over det ;) Er nok både varmen, lite aktivitet, mye salt i maten (og Farris) + at jeg sover veldig lite 4-5 timer pr natt. La meg et par timer i går kveld og syns jeg var mindre hoven i dag morges enn tidligere denne uka.
Spiser jeg en del karbohydrater samler jeg straks vann og neste morgen kan jeg bare glemme å få av meg ringene. Ved aktivitet i varmen blir fingrene stinne og tykke. Det er spesielt på en markatur vi pleier å ta hvor det er mye motbakke og når vi kommer frem og skal skrive oss inn i turboka er fingrene mine nesten alltid så stive og stinne at jeg nesten ikke klarer å skrive. For mye salt gjør også at jeg samler litt vann, men jeg spiser såpass lite salt at det ikke er særlig ofte det skjer av den grunn.
Nå ble jeg nysgjerrig på å vite langtidsvirkninger av langtidsmangel på søvn. Har du sjekket det ut du? Jeg skal se om jeg finner noe, for jeg tror det kan ende i "tragedie":) Her var det en liste www.webmd.com/sleep-disorders/features/important-sleep-habits
Så lenge man får mer enn et par timer pr natt klarer man seg nok. Det er vel å ikke sove i det hele tatt over flere uker i strekk som kan gi problemer. De fleste småbarnsforeldre f.eks kan jo gå i årevis med bare noen timer avbrutt søvn pr natt uten at det fører til tragedie som du kaller det (hva nå det måtte være :confused:)
Jeg har aldri sovet spesielt mye, selv som spedbarn sovnet jeg sjelden før tolv på kvelden. Og på barneskolen leste jevner dyna til både fire og fem på morgenen. Syns det er alt for mye hysteri i forhold til søvn.
Ja, alle er jo såååå hysteriske angående den søvnen.:p Alle rundt meg bare gnåler om søvn-søvn-søvn, hele tiden, altså.
Neida. Svigermora mi sover 3-4 timer hver natt. Det har hun gjort hele livet. Hun er veldig sunn og sprek og det som er. Men at kroppen din samler vann når du sover under 6 timer er jo et ganske tydelig signal på at den blir stresset av søvnmangelen. Du som sliter med å gå ned i vekt burde vel ikke utsette kroppen din for det stresset, Carisma?
Kall det gjerne hysteri, men du sier litt imot deg selv her.
:(Jeg samler også mye vann i varmen. Når det var sikkelig varmt her nå i mai så hovnet anklene mine så mye at jeg fikk søkk der om jeg stakk fingeren min i ankelen. Holdt meg unna vekta jeg da for jeg vet at da er jeg tyngre en vanlig
Jeg er spent på om jeg har gått ned noe nå når jeg skal veie meg neste gang. Har fortsatt vondt i beina, litt hovne. Bruker støttestrømper i dag som hjelper litt. Fingrene og ansiktet er ikke så særlig hovne nå. Prøver å få minst 6 timer søvn hver natt. Hvis jeg er heldig får jeg 7 i natt :)
Åh, merker jeg også må prøve å få sovet litt mer om natta nå... Kjenner litt det med å venne seg til for lite søvn. De første dagene blir jeg slapp og gretten, men SÅ.. Går helt over i høygir og får humørsvigninger fra helvete, men trøtt, neida... :o
Det er mulig, men jeg har ikke hatt høyt blodtrykk siden jeg var 13 år. Snarere motsatt. Jeg har samlet vann i varmen, ved stress, ved vondter osv. Selv anser jeg det som en del av det å ha ME.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.