Jeg har spist ganske strengt ketogent hele veien, og brød/brøderstatninger har ingen stor plass i kostholdet mitt. Likevel er det utrolig praktisk å ha noen slike løsninger fra tid til annen - særlig i sosial omgang med andre ikke-lavkarbere.
Etterhvert som jeg har fokusert mer og mer på kosthold har det krystallisert seg en mulig glutenintoleranse hos meg - derfor spiser jeg ikke hverken fedon-brød eller ingers lavkarbobrød. Selv om det er i dette kh-segmentet jeg ønsker å finne brød-løsningene mine. 20-30 g kh pr 100 g vare er smertegrensa, og jeg ønsker meg en LYS variant som er spiselig for barna også.
Jeg er åpen for ingredienser som jyttemel, havregryn (store), mandelmel, kokosmel, sesammel, bakepulver, fiberhusk, honning, egg, pofiber osv. Jeg ønsker også å unngå for mye gjær. Målet mitt er å komme fram til en oppskrift som minner om vanlige, hjemmebakte, lyse rundstykker/brød, men med ca. halvparten av karbohydratene.
Nå har det seg slik at jeg er ELENDIG på kjøkkeneksperimenter. Jeg er en noenlunde flink Googler, så jeg har greid meg fint på andres oppskrifter hittil - men her kommer jeg til kort! GLUTENFRIE oppskrifter er fulle av rismel/maismel og har altfor høyt stivelsesinnhold og liten næringsverdi. LAVKARBO-oppskriftene frø-/nøttebaserte og gir en spesiell smak og konsistens. Godt til sitt bruk, men ikke dét jeg er på jakt etter nå. MELLOMTINGEN er gjerne ikke glutenfri (Fedon og Ingers), og sånn sett uaktuelt for meg.
Noen som har noen tips til en frustrert lavkarber? :) Tar i mot alt - tips om blandingsforhold til egne eksperimenter, og ferdige oppskrifter :)
Har du prøvd Nannas lyse søndagsbrød? Om du kutter ut kruskaklien blir det vel glutenfritt også? Søk her inne. :) Det eneste hjemmelagde lavkarbobrødet jeg likte. :)
Shailenes knekkebrød har blitt min favoritt. De er ikke veldig frø-knekkebrød med mindre du har noe imot sesamfrø (jeg elsker dem). forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=52622
Den største endringen jeg gjør er å tilsette så mye vann at de kan smøres ut (og jeg slipper å bruke kjevle). Du kan også finhakke solsikkefrøkjernene i en blender og få et enda "vanligere" resultat.
Edit: ah... det var brød, og ikke brødmat du ønsket. Vel... du fikk et tips om knekkebrød. ;)
2 egg
50 gram smør
2 dl gresk/tyrkisk/russisk yoghurt
0,75 ts salt
2 ts bakepulver
2 dl mandelmel
1 dl pofiber
2 ss fiberhusk
Valmuefrø til pynt
Visp eggene, halvsmelt smøret slik at det lett kan blandes i. Tilsett yoghurt, salt og bakepulver, deretter de øvrige ingrediensene. La deigen stå i 5-10 min så den blir fast nok til å trille ut rundstykker. Trill ut seks stk, legg på bakepapir, og stek på 175 grader i 15-20 min, eller til de er gyldne og fine.
Disse blir virkelig gode, og har fått godkjent av både mann og barn her i hus:)
Jeg har personlig syns at lavkarbobakst er best som rundstykker av en eller anen grunn, hehe. Har du prøvd avocadomuffins? Jeg byttet ut mesteparten av soyamel i dem med kokosmel og deigen blei godt å arbeide med til rundstykker. God smak etter min gane og ungan likte de også. Verdens beste lavkarbo rundstykker liker ungan også. Jeg har eksperimentert med å ha litt mer mel i dem enn bare fiberhusk: hadde litt fiberfin og kokosmel med litt ekstra veske/ egg. De blei lyse og fine og gode.
Dette er Jill sin oppskrift - jeg attesterer at de er gode, og at yoghurten kan byttes ut med feks gresskarpuré om man trenger en melkefri variant (bare spe med litt ekstra olje/smør, for å unngå at det blir mye tørrere som følge). :cool:
Igårkveld prøvde jeg - veldig spontant - en oppskrift med KOKT POTET :D Ble for høyt på kh, da - 27 g pr. rundstykke - men kanskje det går an å bytte halvparten av jyttemelet med f.eks. mandelmel?
De ble veldig saftige og gode, men ganske kompakte - og for høye på kh. Jeg tenker at kanskje mandelmel og bakepulver er ingredienser jeg kan dytte inn i denne oppskriften? Evt. et egg til?
Det er mye potensiale i brødgreier basert på rotmos! (Pannebrødene jeg lager, for eksempel!) Jeg tenker at for å gjøre næringsinnholdet litt snillere så kan du jo prøve å bytte ut potetmos med søtpotetmos, kålrotmos, eller annet? Nepe burde være ganske smaksnøytralt. Et egg, evt et par eggehviter, burde vel hjelpe på kompaktheten.
Ja, det var slett ikke verst altså! Nå er det vel helst Jyttemelet som drar kh opp i denne oppskriften - 76 g kh pr 100 g :p Jeg tenker at Jyttemelet er noe av det som gir "vanlig bakst-følelsen", men jeg synes jo det blir i overkant når hele deigen er BASERT på Jyttemel. Nepe var en god idé - det skal jeg jammen prøve - og et egg til, ja :)
Dette er sånn fritt fra hukommelsen fra "frie kaker"-boka. Den er ikke lavkarbo, men inneholder en del mat-kjemi, som kan være grei å tenke på.
(Lavkarbo-)problemet med alle "glutenfri" meltyper (her mener jeg erstatningsmelet i glutenfritt-hylla, ikke "melliknende substanser som naturlig er glutenfritt som f.eks mandelmel") er at de som regel består av omtrent ren stivelse. Dette er også det som gjør at de sammen med de andre brød-ingrediensene kan holde på lufta. Og det er som regel evnen til å holde på luft som vi savner i lavkarbobakst.
Så man må finne strategier for å få luft (og saftighet) inn, uten at det klapper sammen og helst uten for mye tilført stivelse. Tips er: finmalt fiber og egg. Egg kan sammen med fiber tilføre en luftig struktur. Egg tilfører også litt heving. Av fiber kan man eksperimentere med ulike ting: kokosmel, grønnsaksmoser eller f.eks pofiber. Fiber fra grønnsaker og potet regnes av en del som en mer skånsom fibertype enn fiber fra korn/frø.
Jeg har ikke bakt så mye brød, men har hatt best resultat med formkaker av glutenfritypen der hvor det er tilsatt gulrøtter gresskar eller banan i røra og jeg erstatter omtrent halvparten av melblandingen med mandelmel/kokosmel. Dette pleier å gi et saftig resultat som holder godt sammen. Tror det bør gå an å lage "formbrød" på en liknende måte. Kanskje med noe mer bindemiddel (fiberhusk?).
Pofiber og sukkerroefiber er så nært hverandre at der hadde jeg glatt kjørt kun pofiber ... ;) Sukker hadde jeg kastet ut. Da er vi nede på 13. Sånn helt personlig liker jeg heller ikke valnøtter i brød, så det hadde nok blitt mer av noen av de andre "smakstilsetningsingrediensene i stedet (linfrø/ solsikkefrø/sesamfrø).
Ja nettopp - det er stivelsen som er problemet! Jeg er ikke så opptatt av å leve strengt ketogent hele tiden, men jeg er opptatt av matkvalitet og en sunn balansering av næringsstoffer. Og selvfølgelig å unngå næringsstoffer jeg etter all sannsynlighet ikke engang tåler - som gluten. Glutenfritt mel er jo ofte proppet med hvete - bare stivelsesbiten, uten gluten-proteinet.
I brødverdenen føler jeg at det blir veldig sånn enten/eller. Enten er det proppfullt av stivelse - eller så består det av egg og frø :p Jeg tenker at jeg bør kunne unne meg noe semi-optimalt fra tid til annen - uten at blodsukkeret fyker rett tilværs.
Før hadde de et havrebrød på min lokale baker - Siljes havrebrød. Det var karboredusert, glutenfritt (i prinsippet iallefall) og inneholdt svært lite gjær. Jeg unnet meg dette når jeg skulle bort på overnatting og ville bli utsatt for tradisjonell frokost, eller skulle kose meg ekstra i helgene. Nå har de sluttet å selge det, og jeg finner ingen oppskrift ute på internettet heller.
Det oppgis å inneholde 28 g kh pr 100 g vare. Innafor fra tid til annen hos meg. Jeg tenker at det må inneholde gaaaanske mye egg siden det er nr. 2 på varedeklarasjonen - men jeg er ikke sikker altså :p
Varedeklarasjoner skal oppgis etter mengde (vekt) i forhold til det ferdige produktet så den skal kunne leses sånn:
havrekli>>egg>>havremel>>salt>>gjær
Vann er vel unntatt fra deklarasjon og det samme gjelder for en del ting som det er lavere mengde av enn en bestemt grenseverdi (husker ikke hva den er). Videre SKAL allergener oppgis, også om de er lavere enn grenseverdien, mener jeg...
Edit: når det gjelder glutenfritt mel OGSÅ fritt for hvetestivelse så slår jeg et slag for gul finax (i "melkekartonger"...). Den er like full av stivelse som de andre, men det er iallfall ikke hvetestivelse (hvor idiotisk er det ikke å tillate hvetestivelse i glutenfri produkter sånn helt generelt? Veldig sensitive cøliakere tåler ikke dette... og som en som ikke tåler hvete og ikke vet hva den gjør med kroppen min før symptomene er så sterke at jeg merker det selv, så er jeg mildest talt forbannet på dette.)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.