< Tilbake til oversikten

Ingen vektnedgang?!

Lilli82 sa for siden:

Jeg er en jente på 30 år. Har type1 diabetes og lavt stoffskifte, Startet på lavkarbo for ca 1,5 år siden, og for min diabetes så har dette vært helt fantastisk! Jeg veide 59 kg da jeg startet på dette, og har det siste året ligget på ca 56-57 kg, så stor vektnedgang har jeg ikke hatt.. Men siden det i utgangspunktet var for å slippe å ta så mye insulin jeg startet med dette så har det vært greit. Har de siste 6 mnd gått litt opp i vekt, og jeg ville jo heller gjerne ned noen kg, så frustrasjonen er nå stor. Jeg er ute å går ca 5km hver dag, så aktiviteten står det ikke på. Jeg prøver å holde meg på rundt 30-70 gr karbo om dagen. Spiser vel ikke all verden av fett, da jeg tidligere fikk beskjed fra en her inne at siden jeg var "normalvektig", så måtte jeg redusere både kcal og karbo hvis jeg skulle ned i vekt.. Føler at jeg er konstant sulten, og heller forvirret.. Er det noen som kan gi meg litt tips og råd? :)

kamp sa for siden:

Hvor høy er du?
Hvordan ser en typisk måltidsdag ut for deg?

Lilli82 sa for siden:

Jeg er 1,60 høy, (bmi på 22,3)... En typisk måltidsdag for meg er som følger:

Frokost: Omelett og 1 avocado eller 2 skiver lavkarbobrød med ost.
Lunsj: En tunfisksalat eller 1-2 skive lavkarbobrød med ost eller skinke.
Middag: Laks, gulrøtter og rømme - taco(uten skjell/lompe) - kyllingwok - svinekotelett,salat/grønsaker. Dette er noen av rettene hvertfall.

Ellers har jeg en stygg tendens til å småspise gulost hvis jeg er hol...

Ellers som snacks så spiser jeg litt nøtter. (peanøtter/macadamia/pecannøtter).

nellie sa for siden:

Kroppen din vil ikke at du skal ned så veldig mye mer. Begynn å trene styrke, isteden for de 5 km hver dag, kutt ut nøtter og overdrevent osteinntak (spis deg ordentlig mett til måltidene isteden) og finn frem målebåndet.

senka sa for siden:

Helt enig med nellie ;)

r.o sa for siden:

Flott at dette hjelper deg med diabetesen!!! Sliter nok med samme typen vektproblem selv da jeg gikk opp pga røykeslutt. Er 156 høy og rundt 55 kg. Har gått ned nå 2-2.5 kg med kontroll på både karber og kalorier. Elsker også både ost og nøtter men må holde meg unna. Det ser ut til å være eneste veien for vektnedgang. Kroppen min er ikke enig med meg om passende vekt og da må jeg "tvinge" den og det kommer ikke gratis. I begynnelsen kunne jeg spise masse fett uten å tenke på kaloriene og gikk ned til 49-50, det går ikke nå lenger. Trener nå både kondis (ca 5km løp/gange) og styrke til armene 2-4 gr/uke. Likevel går det veldig sakte nedover. Trenger et bedre opplegg for styrke men misliker det...Dette er ingen fasit men min oppfatning etter snart 3 år på lavkarbo. Lykke til!

TrillTrall sa for siden:

Hvorfor skal du mer ned i vekt da? Du er jo høyst normalvektig og kroppen din sier deg at for den er det ikke sunt å bli noe tynnere. Lytt til den!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.